Avatar billede KurtG Forsker
17. november 2023 - 12:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kommer jeg tilbage til Win10

Jeg ville opdatere en driver i Win10, men endte med at få hele Win11.
Det betyder, at jeg nu ikke kan bruge min skanner Canon LIDE220 fra IrfanView.
Hvordan det går med Brother ADS-2400, ved jeg endnu ikke.
Derfor vil jeg nu gerne vende tilbage til Win10. Der findes et dir, der hedder Windows.old.
Hvordan får jeg Win10 igen?
Avatar billede klaudi Ekspert
17. november 2023 - 12:12 #1
I en begrænset periode efter opgradering til Windows 11 kan du gå tilbage til din tidligere version af Windows ved at vælge Start  > Indstillinger  > System  > Genoprettelse . Ud for Gå tilbage , skal du vælge Gå tilbage. Det bevarer dine personlige filer, men fjerner apps og drivere, der er installeret efter opgraderingen, samt eventuelle ændringer til indstillinger. I de fleste tilfælde har du 10 dage til at gå tilbage.

Kilde
https://support.microsoft.com/da-dk/windows/muligheder-for-genoprettelse-i-windows-31ce2444-7de3-818c-d626-e3b5a3024da5
Avatar billede KurtG Forsker
17. november 2023 - 13:22 #2
Det virkede.
Tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2023 - 13:40 #3
Du vil igen blive "tilbudt" Windows 11 hvis du ikke gør noget aktivt.
Hvis du ikke krypterer dine diske kan man i bios hvis der er mulighed for det deaktivere TPM2 chippen. Det gør at Windows 11 ikke er understøttet af computeren.
Anden løsning er at tilføje linjer i registeret der gør at den ikke hentes direkte.
prøv at kigge her med en med samme problem som dig
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1042850?k=8415955
Se evt hele tråd jeg linker til.
Avatar billede falster Ekspert
17. november 2023 - 14:24 #4
#3 Et interessant emne, der er behandlet grundigt i linket.

Jeg har selv gennem flere år anvendt fremgangsmåden, der er beskrevet her

https://www.tomsguide.com/how-to/how-to-turn-off-automatic-updates-in-windows-10

et stykke nede under

How to turn off automatic updates: Disable updates for good

Med tjenesten "Windows Update" sat til starttypen "Manuel" styrer man selv opdateringer. Når man har lyst til at tjekke for opdateringer gås til Start > Indstillinger > Pc-indstillinger > Opdatering og sikkerhed > Søg efter opdateringer.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2023 - 14:38 #5
#4 Det er rigtigt. Ikke alle "husker" dog at opdatere manuelt desværre og kan risikere at pc bliver sårbar.