Avatar billede LH1957 Praktikant
16. november 2023 - 14:18 Der er 10 kommentarer

Boot sequence loop

Hej,
Jeg vil gerne spørge til hvordan jeg for min stationære PC HP xw4400, Serie nr. CZC7413ZL7 med win 7, til at stoppe med at boote fra CD disk skuffen.

Jeg kan ikke slukke PC almindeligvis, ej heller holde knap inde i fx 15 sek.
Jeg har slukket PC helt ved stikkontakten
Forsøgt at holde hhv. F9, F10, F11 nede/tryk slip under start ved stikkontakten
PC bliver blot ved med at køre Boot fra CD skuffen om og om igen

Jeg tænker, at jeg skal have Boot sequence ændret til at starte fra HD
Er der nogen gode ideer?
Venlig hilsen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. november 2023 - 14:33 #1
Hvis den KUN forsøger CD-boot, og du ikke selv har været inde og sætte dette til, så kunne det mest af alt tyde på at harddisken ikke svarer - så CD-drevet er det eneste drev tilbage der kan bootes på...
Avatar billede claes57 Ekspert
16. november 2023 - 15:17 #2
du skal tænde for maskinen, og så F10 straks der kommer lidt liv i skærm
https://www.manualslib.com/manual/276996/Hp-Xw4400.html?page=37
så kan du måske se i bios, hvad der er med harddisk (hvis den skal skiftes, så gem den gamle - du vil måske kunne trække data ud fra den (programmer skal geninstalleres på ny disk))
Jeg ville nok gå til win11, og så evt køre gamle programmer på en virtualpc med fx win7.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2023 - 16:55 #3
#2 Det kræver så nu man køber licens til 10 eller 11.
Der kan ikke opgraderes fra 7 og 8 mere.
Personligt ville jeg nok starte med 10.
For er den ikke kompatibel er 11 det slet ikke.
Man kan altid opgradere fra 10 til 11 (og måske 12 når den sandsynligvis kommer næste år)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2023 - 16:58 #4
Hvad sker der hvis du trykker F8, kommer du så ind i sort skærm med muligheder?
Det tyder dog på den ikke går videre til disken på det du beskriver.
Man kan i den start skærm der kommer vælge flere ting.
Kunne prøve fejlsikret tilstand og se om den vil boote der.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2023 - 18:00 #5
Ok Claes57. Du mener anden pc med 11 tænker jeg nu  ;-)
Avatar billede claes57 Ekspert
16. november 2023 - 18:36 #6
>220661 bare for at se, om det er pc eller disk, der er defekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2023 - 18:38 #7
#6 Okay :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2023 - 18:39 #8
#6 Skal man prøve 11 på den skal den laves med Rufus. Pc er så gammel at den ikke er kompatibel
Avatar billede LH1957 Praktikant
18. november 2023 - 11:33 #9
Hej igen,
Tak for jeres tanker og muligvise løsninger.
Jeg bør lige orientere jer if. med opstart fra helt slukket:
- F8, F10 mfl. virker slet ikke uanset jeg holder tasten nede / slipper og trykker
- CD skuffen kan slet ikke åbnes - køre bare i gentagelse start / stop
- Der kommer INGEN skærmbillede frem og kan derfor ikke komme i fejlsikret tilst.
- Link til BIOS Rom using kan jeg derfor ikke benytte....
- PC er ikke på nettet - da jeg ikke skal bruge den på nettet for de mig interessante
  programmer der er installerede.
Kan jeg skille PC ad og evt. slukke for strømmen til CD skuffen og hvad gør PC da?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2023 - 13:05 #10
hvis du åbner pc, så er der bag på cd-drev to stik - det lille i klar plast er strøm. Bare tag det ud når maskinen ellers er slukket. Enten sker der ingenting når den så starter, eller også får du mulighed for start eller bios-adgang.
Du kan altid sætte det i igen (igen når dyret er slukket).