Avatar billede grzona Ekspert
14. november 2023 - 05:17 Der er 6 løsninger

stikkontakter

Hey Eksperten.
Er det rigtigt forstået at man max kan sætte 10 almendelige apparater til 1 stikkontakt? Og hvis ja, er det så holdbart at sætte en stikdåse med f.eks 5 udgange på 1 stikkontakt? Og gør det nogen forskel om der er jord på eller ej?

Jeg har 1 pc og pc højtalere i stikket. Min skærm og tastatur køre jo via pcèn.
Jeg har også et keybord der køre via USB. Hvis keybordet køre via USB på min PC, tæller stikket fra min pc i stikkontakten så for 2 apparater?

på forhånd tak ;-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. november 2023 - 06:47 #1
Det kommer helt an på apparaternes samlede forbrug.
10 halogenlamper går ikke an, men 20 LED lyskilder er intet problem.

Den opsætning, du nævner, er problemfri. Der er ingen storforbrugere.

Jordforbindelse gør ingen forskel i dit tilfælde. Det er til køkkenmaskiner og lignende med risiko for overgang.
Avatar billede grzona Ekspert
14. november 2023 - 08:27 #2
okey. For plejer sådan noget som computer, skærme, keybords ikke alle typisk 230W?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. november 2023 - 08:28 #3
FinnRasmussens svar er nok fyldestgørende - jeg vover alligevel at komme med en teknisk betragtning.

På en "fase" (ledning fra sikringen i eltavlen) kan du (normalt) sætte apparater på med et samlet forbrug på op til 2400W. Dermed er det også den samlede effekt (strømforbrug) du må trække ud af én stikkontakt, forudsat at der ikke sidder apparater i andre stikkontakter på samme "fase" (Det opdager man bedst ved at slukke for sikringen og se hvad der ikke længere virker).

Dermed skulle man tro man bare kunne sætte 24 styk 100W apparater på en strømfordeler - men så snart du tager en strømfordeler i brug, har du et nyt problem. Den har nemlig meget tyndere ledninger end der er i stikkontakten, så hvis du sætter eks. en enkelt elkeddel på 1800W på en meget lang forlængerledning, har den så svært ved at få strømmen igennem at den er nødt til at skrue op for strømforbruget - så selv om den kun forbruger 1800W i selve elkedlen, vil den måske bruge op mod de 2400W fra strømgruppen. De "manglende" 600W bliver til varme i den (nok MEGET) lange ledning, som du risikerer smelter og brænder sammen.

Derfor anbefaler man højst én strømfordeler fra én stikkontakt - for at sikre at det tynde ledningsnet ikke bliver for langt. Og det er så en variant du er blevet forklaret. Men er man klar over risikoen, kan man godt sætte 2-3 stykker efter hinanden, hvis man sørger for at de apparater der bruger mest strøm sidder tættest på stikkontakten, og at det samlede forbrug ikke er for højt.
Avatar billede fase Professor
14. november 2023 - 09:58 #4
Du kan roligt sætte en fordeler med 5 udgange til en stikkontakt, Der er heller ingen regler for, hvor mange du sætter efter hinanden. Den samlede belastning for tilslutningen må ikke overstige de 2300W/2990W ved en sikring på henholdsvis 10A eller 13A sikring i gruppen. Den konstante belastning må ikke vare mere end 2 timer. Ved konstant belastning længere end 2 timer er den største belastning begrænset til 6A. Det er af hensyn til stikkontakten. Så hvis du ikke bruger mere end det, du henviser til, kan du være rolig.
Avatar billede Erik R Mester
15. november 2023 - 21:03 #5
Ovennævnte grundige svar er også værdifulde som opfordring til at være opmærksom på energiforbruget (og el-regningen).
Energimålere - også af "Smart"- typen kan købes for under 100 kr. - og det er fornuftigt at se hvad forbruget er - især for tingester som et tændt en stor del af døgnet.
I går målte jeg fx at en Nokia Beacon 1 (wi-fi booster) bruger 5,8 watt. Ved konstant brug bliver det til 51kWh pr år - ca. 130 kr.
Stofas nye fiberboks + Icotera router bruger 10,2 watt - en udgift på ca. 127 kr pr år.
Avatar billede Erik R Mester
15. november 2023 - 21:05 #6
Rettelse:
Stofas nye fiberboks + Icotera router bruger 10,2 watt - en udgift på ca. 224 kr pr år. - ved en kWh pris på 2,63