Avatar billede valby Ekspert
01. november 2023 - 22:43 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Private data i W10

Jeg tænker på, at forære min gamle PC væk, med W10.
Jeg fandt en SSD til formålet. Men under installationen skulle jeg svare på meget personlige data, blandt andet min bankkonto. Men det kan jeg jo ikke have liggende, på noget, jeg giver væk.
Jeg havde hentet en installations fil fra Microsoft hjemmeside.
Er det ikke mulig, at installere uden personlige oplysninger ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. november 2023 - 22:45 #1
Installer lokal konto (ikke-micosoftbruger) gerne uden at være på nettet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. november 2023 - 23:12 #2
Jeg har været ude for at jeg ved installationen af Win 10, har skullet svare på tre spørgsmål, men aldrig nogle vedr. min bankkonto.
Så vidt jeg husker var det noget om i hvilken by jeg blev født, hvad navnet var på mit første kæledyr, i hvilken by jeg er født, og andet der ikke på nogen måde kan afsløre noget privat.
I disse tilfælde kan man jo f.eks. skrive "Andeby", "Pluto" og andet der intet siger om noget som helst.
Avatar billede valby Ekspert
01. november 2023 - 23:31 #3
#1
Kan man lave en lokal konto, under installation ?
Avatar billede valby Ekspert
01. november 2023 - 23:33 #4
#2
Det er også første gang jeg har oplevet det med bank konto. Det andet du nævner, er jo ikke noget problem.
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. november 2023 - 23:58 #5
#3 JA - men vær lidt vågen og læs skærmbillederne -de vil helst du bruger microsoft konto men lokal kan lade sig gøre.
Avatar billede valby Ekspert
02. november 2023 - 03:23 #6
Jeg har installeret W10, uden andre personlige date end fødselsdag.
Derefter har jeg lavet en lokal konto. Det hele kører som det skal.

Mange tak for jeres indlæg. 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2023 - 06:34 #7
Du kan oprette medie ned Rufus og skippe at der skal laves Microsoft konto.
Man kan oprette denne konto som en test konto uden man skal lave kode på login.
Så kan ny bruger så selv lave den konto type som de vil.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. november 2023 - 10:27 #8
£7 - Det er utroligt som Microsoft og andre prøver at snage i brugernes gøren og laden. Det er som George Orwell forudså tilbage i 1948, med bogen "1984".
med Big Brother. Det er kontrol, og kontrol og atter kontrol. Prøv i øvrigt at stave kontrol bagfra: l-o-r-t-n-o-k. Det er tankevækkende.🤔
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2023 - 12:27 #9
Lige præcis Erik. Jeg har lige installeret Windows 11 23h2 på min bærbare hvor der blev lavet lokal konto og en masse bloat ikke kom med. Det midterste sprog valg ændres til engelsk verden og så starter pc op med kun det der skal være under start.
Avatar billede valby Ekspert
02. november 2023 - 15:27 #10
ErikHg
Jeg er helt enig.
Avatar billede valby Ekspert
02. november 2023 - 15:29 #11
220661
Jeg må se at få det lært.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. november 2023 - 16:03 #12
#7 - Det ser meget interessant ud. 👍
Godt at der findes sådanne  programmer der letter tingene for brugerne.
Så kan Microsoft få en lang næse.👃
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2023 - 17:06 #13
#11 Det er her https://scontent-cph2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/398649833_10231047779287766_7941944795476552748_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=4toVLOO_DgAAX8FwpPd&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&oh=00_AfBWD0dwTieREldHpb6sYfNHnSDBBA2uZuREpm9vRdAGSg&oe=654987B6 at magien sker. Bruger men metoden her fjerner man en del opmærksomhed som Microsoft ellers ville lægge beslag på. Men der er flere tips til at lukke ned for telementry.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. november 2023 - 18:13 #14
De folk der laver disse programmer, der kan neutralisere Microsofts uacceptable måde at opføre sig på over for brugerne (kunderne), burde have en medalje.
Der er ét ord der dækker nemlig RESPEKT👍👍👍👍
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2023 - 18:18 #15
Måske snart slut dog??
Vi må se hvilke tiltag der kan gøres for at fortsætte. Ved der vil blive arbejdet i kulissen for at forlænge muligheden til at fortsætte.
https://www.youtube.com/watch?v=gVAGBrnCeJ4
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. november 2023 - 21:25 #16
Brave virker fint....... med denne browser kan man godt komme på YouTube, uden første at skulle acceptere deres kommercielle bras i form af diverse reklamer.
Som DR´s DJ n u afdøde Kim Schumacher sagde: "reklamer er standsning af folks hjerneaktivitet, længe nok til man kan stjæle deres penge" hvor havde han dog ret.
Avatar billede valby Ekspert
03. november 2023 - 02:19 #17
Ja Brave virker fint. Men den har samme mangel som Opera. Mit gode program Ultimate video downloader, kan ikke hente videoer ned på computeren.
Der må jeg bruge Firefox.