Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2023 - 01:25 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Forslag til køb ad stationær PC

Jeg har 2 udmærkede computere, i hvert sit rum. Men jeg vil gerne have en reserve, for jeg er meget afhængig af internettet fra nyheder, informationer, til YouTube. Og en Pc går jo altid i stykker fredag eftermiddag 😊
En god processor, minimum 500 GB SSD harddisk og 8 GB ram, samt et godt grafikkort. Jeg spiller ikke. Og plads til 2 mekaniske harddiske. Netkort og Wi-Fi.
Budget 6-8.000 kr. Gerne Windows 11, men det er ikke så vigtigt.
En grund til, at jeg stiller spørgsmålet er, at det er svært til umuligt at vide, om de computere jeg har set på, har plads til ekstra harddiske.
En mindre budget overskridelse, kan godt accepteres. Jeg er 84 år, så det bliver nok min sidste computer. ? 😁
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. oktober 2023 - 12:20 #1
Lenovo plejer at have gode Hardware manualer eks:

https://www.levnapc.cz/ProductsFiles/thinkstation-s30-manual-en.pdf

Den bruger en del strøm - CPU -kan leveres fra itlagersalg brugt - Der medfølger trådløs WIFI adapter. -der er masser af usbstik.

https://www.itlagersalg.dk/shop/lenovo-s30-gamer-11630p.html

På de fleste store kabinetter kan harddiskholdere til udvidelseskort bruges eks.

https://www.aliexpress.com/item/4000140966975.html
Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2023 - 13:13 #2
Tak jeg ser på det. Men det skal absolut være nyt alt samen :-)
Jeg har lige set på nettet ThinkStation er da vist en gammel sag ?
Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2023 - 14:52 #3
Det lader til at blive vanskeligt, men måske er der noget her, eller bruger den for meget strøm i forhold til, hvad jeg har brug for ?
Det er sandelig en stærk sag: https://www.fcomputer.dk/foeniks-fsws4-faerdigsamlet-workstation-computer?ref=google_pla_dk?utm_source=google&utm_medium=organicshopping&utm_campaign=googleorganicshopping&gclid=EAIaIQobChMIhM_m75GCggMVfF2RBR12SgbjEAQYByABEgJq8fD_BwE
Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2023 - 15:10 #4
Avatar billede INK Ekspert
19. oktober 2023 - 17:35 #5
I din alder er det jo arvingernes penge man bruger ;-)
så jeg (74 år) ville aldrig gå ned på udstyr.
Køb det bedste du har råd til !
Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2023 - 19:19 #6
#5
Ja du har nok ret i din betragtning, selv om jeg hverken har arvinger eller formue 😁
Nej det er mere om jeg køber en "Mercedes for at køre til bageren" Det er jo lidt fjollet.
Avatar billede INK Ekspert
19. oktober 2023 - 19:53 #7
#6 Du har jo allerede 2 gode biler i garagen, så hvad er der galt med en Mercedes?
Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2023 - 21:19 #8
#7 Et enormt "benzin" forbrug. Men det har den måske ikke ikke, når man bare er på nettet eller ser en film ?
Avatar billede kurtba Ekspert
19. oktober 2023 - 21:38 #9
Dit første link til fcomputer er til en rolls-royce, som jeg slet ikke mener, at du vil kunne udnytte. Det er en såkaldt workstation beregnet til krævende brug på en arbejdsplads med helt særlige krav. Umiddelbart vil du aldrig kunne udnytte det, som den kan.
Hvis vi holder os til samme firma, kunne jeg pege på
https://www.fcomputer.dk/computer/faerdigsamlet-pc/foeniks-fso1-faerdigsamlet-office-computer
Som jeg ser det vil den rigeligt kunne klare dine krav. Til prisen kommer så win 11 og et trådløst netkort.
Hvis man selv vil stå for installation af win 11, kan den købes på nettet for under 200 kr. Fordelen ved at lade firmaet gøre det er, at de så typisk vil opdage, hvis der mod forventning skulle være nogen problemer.
Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2023 - 22:16 #10
#9
Tak for linket og info. Ja den ser god ud, men er den bedre end den fra Lenovo. som har alt, til hjemmebrug, som har alt ? #4
Selv om det ikke er det væsentligste, vil den se betydelig bedre ud i stuen.
Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2023 - 22:18 #11
Nå der fik jeg lige gentaget mig selv 😊
Avatar billede valby Ekspert
20. oktober 2023 - 14:35 #12
Nu er jeg ved at ryge ud af listen, men jeg overvejer stadig.

Foreløbig tak for jeres udmærkede indlæg. 😊
Avatar billede kurtba Ekspert
20. oktober 2023 - 21:46 #13
Jeg tror da også, at den Lenovo er ganske udemærket, så hvis du syntes, at den vil se bedre ud, så skal du vælge den.
Jeg har ikke lige bemærket, hvor stort kabinettet er på Lenovoen, så du skal bare sikre dig, at du kan få plads til de ekstra diske, som du gerne vil montere.
Hvis du da stadig har brug for dem, da jeg har bemærket, at den jo har dobbelt hd kapacitet i forhold til det, som du umiddelbart ønskede.
Avatar billede valby Ekspert
20. oktober 2023 - 22:08 #14
#13
Ja du har ret, jeg kunne nøjes med mindre SSD. Jeg har har brug for en ekstra HDD, til backup af C-drevet (AOMEI) og til film og en masse fag videoer.
Du er vel det nærmeste til at forstå, hvad jeg har brug for, så derfor flytter jeg den grønne løsning til dig. Tak for din indsats. 👍