Avatar billede Martin Novice
12. oktober 2023 - 13:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Find største værdi

Jeg skal bruge en formel som kan tage et varenummer som er linket til flere forskellige leveringer, og teste i et andet ark, hvilken af leveringerne har den største værdi i kollonne X.

Formlen skal være i ark 1, hvor jeg har varenumrene. I ark 2 er både varenumre og leveringer. I ark 3 er leveringer og den efterspurgte værdi.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
12. oktober 2023 - 13:52 #1
Maxif() vil typisk være formlen. Makshvis() tror jeg den hedder på dansk.
Men uden at kende din datastruktur bedre, så er det svært at svare mere konkret.
Avatar billede Martin Novice
12. oktober 2023 - 14:22 #2
thomas_bk

Jeg har forsøgt mig med MAKSHVISER(), mit problem er formuleringen af kriterier.

Mit max_range er Kollone X, hvor jeg ønsker at kende den største værdi. Mit criteria_range1 er Kollone A med leveringsnumre. Begge disse er i Ark 3.

I Ark 2 har jeg leveringsnumre i Kollone A, og varenumre i Kollone D.

Formlen skrives i Ark 1 hvor jeg har varenumre i Kollone A. For hver linje vil jeg gerne vide: Ud af de leveringsnumre det givne varenummer er koblet op på i Ark 2, hvilket har så den største værdi i Kollone X i Ark 3?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
12. oktober 2023 - 14:51 #3
Hvis du vil gøre det mindre kompliceret. Så som jeg tolker din datastruktur, så start med at kæde oplysningerne sammen i dit ark 2 ved at hente data fra ark 3. Derefter er det mere simpelt at samle data fra ark 2 i ark 1.
Det her med at alting skal foregå i en formel synes jeg er uhensigtsmæssigt.