Avatar billede Hansy Novice
11. oktober 2023 - 08:39 Der er 4 kommentarer

Fodspor på nettet

Når jeg feks har besøgt en uanstændig hjemmeside (skulle spørge fra en ven), så registreres det på min computer og på den pågældende hjemmeside. Det er jeg med på. Men bliver det registreret andre steder ? Hvis nu politiet ikke havde fundet Peter Madsens computer, ville de så aligevel have kunne finde ud af hvad han havde foretaget sig på nettet. Feks via registreringer hos teleudbyderen ?
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
11. oktober 2023 - 10:20 #1
Hvis din ven bruger in ISP som DNS kan de lagre disse opslag. Han kan derfor ændre hvilken DNS-server han bruger; f.eks. Google (8.8.8.8), DuckDuckGo, CloudFlare (1.1.1.1). De to sidste siger i hvert tilfælde at de ikke beholder data om opslag. Der er sikkert flere services derude, som lover annonymitet. DNS-opslag er også krypteret = det kan ikke ses for andre end hans pc og DNS-service - andet end som krypteret trafik mellem IP-adresserne. Han kan yderligere bruge en VPN, og så kan hans ISP kun se krypteret trafik mellem ham og hans VPN-udbryder (ikke IP på den "service" han forbinder dig til). ISP kan derfor kun se tid, dato og mængde af trafikken - muligvis også protokol. Resten af de "farlige" data ligger på hans PC = det må han selv administrere. Incognito-mode er en start.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. oktober 2023 - 11:45 #2
Du kan evt også foreslå at have vivaldi browseren til snusk.
https://vivaldi.com/da/
Den bruger også DuckDuckGo søgemaskine, så google m.fl. bør ikke kunne lytte med.
Avatar billede Hansy Novice
11. oktober 2023 - 12:22 #3
Tak for svarene indtil videre.
Jeg har nu ikke behov for at vide hvordan man "skjuler sig". Mit mel er næsten rent 😁
Jeg var bare intetesseret i at høre hvordan det virker. Altså hvilke informationer der gemmes andre steder end på min egen computer og det websted som jeg har besøgt ?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. oktober 2023 - 08:48 #4