Avatar billede GKL Praktikant
05. oktober 2023 - 14:32 Der er 4 kommentarer

Forstår ikke helt processen ... størrelsen på min jpg fil :-O

Hej,
Jeg har en psd skabelon der hedder 2500x2500pixl og 150 i opløsning og som fylder 13,2 MB.
I den skabelon henter jeg et jpg billede ind som hedder 5291x5291pixl og 150 i opløsning og som fylder 5,4 MB.
Det færdige resultat hedder jo så 2500x2500pixl og 150 i opløsning, men nu fylder filen 15,6 MB ... det er så lige det, jeg ikke helt forstår, for hvorfor sådan en forøgelse? ... Det nok mig, men er der nogen der kan forklare hvad det går ud på?
Mit andet problem er, at en kollega skal åbne billedefilen, den på de 15,6 MB på sin PC, det kan hun så ikke og får meddelelsen 'Det ser ud til, at vi ikke understøtter dette fil format'. Når hun højreklikker på billedet kan hun vælge at åbne billedet i Billeder, GIMP, Klippeværktøj, Paint, Paint 3D, Søg i Microsoft Store, hun har åbnet den i GIMP, af dem hun kunne vælge. Kan 15,6 MB være for stor fil for hendes PC? ... hun har nemlig ingen problemer med at åbne en jpg fil på 6,2 MB.
Jeg kan sagtens åbne billedet 15,6 MB i Photoshot samt i Billedefremviseren på min Mac.

Kan i hjælpe mig?

På forhånd mange tak.
Mange hilsner
Gitte
Avatar billede madklub Guru
05. oktober 2023 - 14:42 #1
Det er jo en Adobe Photoshop-fil...
https://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_Photoshop#File_format

.psd filer er sikkert ikke komprimeret, som .jpg filer er.
Gemmer du som .psd eller .jpg ?

Din kollega har nok ikke Photoshop installeret.

Er der ingen i det firma, der har forstand på billedbehandling ???
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
05. oktober 2023 - 15:36 #2
Åbn Photoshop-filer med Photoshop! Og helst i samme version af programmet.
Ja, nogle andre programmer kan åbne PSD-filer, men ikke alle funktioner er ikke altid understøttet 100%. Lige som nogle Word-filer godt kan åbnes med Notepad, men ser ret underlige ud.

Når du indsætter et billede i et andet billed i Photoshop, bliver det indsat i et nyt lag, eller som et "Smart layer". Dette gør at du kan rettet og behandle det ene lag seperat, uden at ødelægge de andre lag. Dette har Photoshop i øvrigt kunnet lige siden version 3. (anno 1997-ish). Når du så gemmer filen, gemmes alle lag også = størrere fil-størrelse. Photoshop pakker PSD-filen lidt, men uden at det går ud over kvalitet.

For at undgå størrere fil-størrelse og mere kompatibel format (til din kollega), skal du enten 1) "smælter alle lag sammen", 2) gemme det i et billed-format som ikke understøtter lag (f.eks. PNG, JPEG, TIFF), men så mister du mulighed for at ændre de enkelte lag bagefter. Det er derfor anbefalt at du altid beholder din original Photoshop-fil til fremtidig rettelser. - Brug i stedet "Gem en kopi som..." funktionen (men husk at gemme den originale fil efter behov).

PNG-filer fylder meget, men de understøtter gennemsigtighed og ødelægger ikke billedet ved at presse det sammen. JPEG presser billedet så filen ikke fylder så meget, men det går ud over kvaliteten. TIFF kan presse billedet lidt uden at kvalitet forringes. Det er helt op til hvad din modtager kan åbne.

#1 Det er ikke alle som kender til billedbehandling, og det er heller ikke alle der har råd til have Photoshop installeret. + "Eksperten" er netop til de folk som ikke ved noget, men gerne vil have svar - Vær derfor venlig, for de spørger ikke for sjov, og har ikke brug for spydigheder.
Avatar billede madklub Guru
05. oktober 2023 - 15:56 #3
#2
Tak for god gennemgang af Photoshop  fil-deling.
Mit ubehjælpsomme svar var på ingen måde ment spydigt og jeg beklager hvis det kunne opfattes sådan.
Min erfaring siger mig blot at nogle gange sidder der en 'rigtig' ekspert lidt længere nede ad gangen.
Avatar billede GKL Praktikant
06. oktober 2023 - 10:46 #4
Hej Henrik,
Tusind tusind tak for dit venlige og givtige svar.
God weekend :-)