Avatar billede ExcelMor Praktikant
24. september 2023 - 22:45 Der er 10 kommentarer

Farvesortering af sum hvis

Hej
Jeg kan se at nogen af jer herinde er temmelig meget bedre end jeg selv til Excel. Jeg håber en af jer har tid til at svare på et spørgsmål.

Jeg har et Excel ark med en pointstilling. Jeg har brug for at summere cellerne på tværs, men har også brug for, at jeg kan mærke nogle celler op, der ikke skal tælles med. Jeg havde tænkt mig at gøre dette ved at sortere efter skrift farve med sum; hvis, så jeg kunne mærke de celler, der ikke skal tælles med, med en nedtonet skrift farve. Jeg kan bare ikke finde ud af hvordan man i praksis gør dette?

Jeg kan se at man selv kan lave formler (VBA?)
Er der nogen der kan overskue at lave en udførlig forklaring af hvordan det gøres, for jeg er helt på bar bund, men det lyder ikke som om det er umuligt?

Mvh
Begynderen med ambitioner :-)
Avatar billede ebea Ekspert
24. september 2023 - 23:38 #1
Her er et eksempel, på en måde at summere efter Font farve. Det er en løsning, lavet i VBA, som er nødvendig, for at summere efter farve.
Der er en lille forklaring i filen, som forhåbentlig kan hjælpe dig i gang (vi alle startede på samme niveau)  ;-)

https://www.dropbox.com/scl/fi/4wwtt1nap7q69ggdtlvm8/sum-farve.xlsm?rlkey=knf4iua3p9gk5c8648w5gz6z1&dl=0
Avatar billede ExcelMor Praktikant
25. september 2023 - 20:35 #2
Undskyld, det ser ud som om det er nøjagtigt det jeg skal bruge, jeg kan dog ikke helt se hvordan jeg vælger farven jeg skal sortere på :-(  (=SumFarve(A4:F4;k1)?
Hvordan kopierer jeg formlen til mit eget ark? Jeg skal vel så tilføje modulet?

Jeg er lidt tung til det her kan jeg godt mærke, undskyld.
Avatar billede ExcelMor Praktikant
25. september 2023 - 20:42 #3
Jeg har jo egentligt bare brug for at den kun summerer sorte tal.
:-)
Avatar billede ExcelMor Praktikant
25. september 2023 - 21:12 #4
Et andet problem jeg tumler med på samme side er, at jeg gerne vil have nogle små flag ud for hver deltager, men jeg kan ikke låse dem fast til en celle så de sorteres med. Kan det ikke lade sig gøre?
Avatar billede ebea Ekspert
25. september 2023 - 21:20 #5
#3 - Hvad er det så du vil? I dit åbnings spørgsmål, vil du sortere efter farve, som du vil sætte efter Font farve.
Og sort Font farve, er jo standard farve, så der vælger du den farve, og de tal som skal summeres efter en anden farve, vælger du som vist i eks. Dette er jo vist med en pil op til de 2 farver i eks.
Avatar billede ExcelMor Praktikant
25. september 2023 - 21:26 #6
Men jeg synes ikke rigtigt det virker, når jeg prøver formlen? Jeg ville gerne kunne udvælge nogle af tallene og give dem en lysere farve, så de derved ikke taltes med. Så jeg burde jo kunne bruge det du sendte, hvis jeg ændrer farverne.
Jeg kan bare ikke få den til at skrive andet end -nul- i facit cellen. Jeg udfylder sikkert ikke farven korrekt?
Avatar billede ExcelMor Praktikant
25. september 2023 - 21:33 #7
Eller også ved jeg bare ikke hvordan man benytter den VBA? Er den ikke aktiv når den ligger på siden? Eller skal jeg gøre noget for at aktivere formlen?
Avatar billede ebea Ekspert
25. september 2023 - 22:16 #8
#6 - Jeg syntes ellers det var "lige til højre-benet". Hvis du kigger i formlen, som findes under Sum kolonnen, så kan du se, at den sidste del i formlen, relaterer til cellen med den farve som er valgt.
Så i de celler som du vil have en farve efter dit valg, på, skifter du også den farve oppe i K1 eller L1, eller hvor du nu ønsker at have en farve. Du kan i realiteten have alle de farver du ønsker, og i den celle du ønsker, blot du refererer til cellen med farven, i formlen som summerer.

Hvis du f.eks. vil have en ny farve, så kunne farven som "styrer" summeringen være i M1. Så formlen ville så være:  =SumFarve(A3:F3;$M$1)
Dette ville summere ny farve, i række 3.
Avatar billede ExcelMor Praktikant
25. september 2023 - 22:45 #9
Jeg er helt med, men af en eller anden grund summeres den ikke. Hmm
den viser bare -nul- uanset hvad jeg prøver.
Jeg har kun excel 2007, kan det være derfor?
Avatar billede ebea Ekspert
25. september 2023 - 23:41 #10
#10 - Af gode grunde, kan jeg ikke se hvad det er du forsøger.
Men hvis du ændrer et af farve tallene i den fil jeg uploadede, ændrer summen sig så ikke?