Avatar billede lurup Ekspert
19. september 2023 - 10:02 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Hent Win 10 pro

Hej

Hvor finder jeg den sidst nye win 10 pro ?
Evt som boot ready til usb pen
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2023 - 10:18 #1
Hvorfor skriver du her, når du sagtens kan søge dette?
-Du kan sagtens finde det ved at søge det som 'Hent Windows 10' eller Hent Windows 11'.

Download Windows 10
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10/

Download Windows 11
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11

😂Jeg hopper af 🙃
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2023 - 10:21 #2
Desværre, er Pro-udgave noget man benytter med licens. Det vil under alle omstændighed installeres, hvis du starter helt om med installation bare som almindelig version.

Før var det muligt at installere direkte Pro-udgaver m.v., i dag skal man gøre ved hjælp af Microsoft konto eller med licens nøgle, medmindre det genkender bundkortet p.g.a. TPM chip.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. september 2023 - 11:29 #3
Lige en korrektion til #2.

Win10Pro har altid krævet en licens, lige som alle andre versioner af Windows.

Men det er fortsat muligt at bruge en produktnøgle fra eks. Win7. Nyere maskiner solgt med Windows 8 og frem, har produktnøglen lagret i BIOS.

Har maskinen én gang været registreret og aktiveret med en gyldig produktnøgle, råder den også over en "digital licens" - maskinens hardware-checksum er i en database hos Microsoft. Derfor er det også muligt at reinstallere en maskine med Win10P, selv om man ikke har den oprindelige produktnøgle.

Men det har altså intet med TPM chippen at gøre - tænk bare på alle de private maskiner uden TPM chip - så skulle Microsoft have en selvstændig registrerings/aktiveringskanal for disse? - eller for alle de virtuelle maskiner der ligeledes kører Win10Pro...
Avatar billede lurup Ekspert
19. september 2023 - 13:52 #4
Tak for svar....det virker