Avatar billede Loui Praktikant
14. september 2023 - 14:28 Der er 7 kommentarer

Administrator brugernavn og adgangskode mangler

Jeg fik min pc af en ven, som vidst fik den af sit tidligere arbejde. Problemet er at hvis jeg prøver at installere noget på den vil den have administratorbrugernavn og adgangskode. Og han kan ikke huske nogen af delene. Den vil ikke engang lade mig nulstille pc'en. Er der noget jeg kan gøre for at fjerne det? Min viden om computere er minimum, så jeg er virkelig på bar bund.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2023 - 15:08 #1
Ja, dette skyldes dette arbejds pc er installeret som erhvervs Windows OS. Dette skal være forbundet til erhvervs netværk og have administrator rettigheder.

Er dette ikke længere forbundet via erhvervs netværket, vil den anmode om dette under alle omstændigheder.
Kun dette administrator er delegeret på deres erhvervs forbindelse. Dette er IT-afdelingen fra dette arbejde, der kun kan have rettighed, ikke din vens.
IT-afdelingen har nok relevante oplysninger ved dem, og sikkert låst BIOS, hvis man er heldig, er dette ikke låst.

Jeg vil nok kontakte deres arbejde, og snakke med IT-afdelingen, og spørge om det noget de mangler.

Er det ikke noget de mangler, vil jeg nok spørge dem, om de ikke kan klargøre den til almindelig bruger, så intet er låst ved BIOS eller begrænset.

Får du noget mere afklaring, at de er ligeglade med den, kan du nok formatere alt over på dens SSD over.

(SSD; Solid State Drive / eller HDD; Hard Drive)

🙃 Jeg hopper af her
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2023 - 16:50 #2
Anden ting er om firma har låst adgang til bios. Det bør også åbnes op for.
Avatar billede INK Ekspert
14. september 2023 - 18:38 #3
Kan du boote på et usb stik og så slette harddisken og geninstallere Windows?
Avatar billede kulawig Professor
11. oktober 2023 - 10:37 #4
få en til at lave dig en boot stick med enten

Gandalfs PE
eller
HirrensBootDVD

der er værktøj til enten at oprette ny Administrator eller nulstille password
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2023 - 10:40 #5
Jeg håber da han er kommet videre og bare "glemt" tråden her👍
Avatar billede kulawig Professor
11. oktober 2023 - 10:47 #6
🙄 havde ikke lige set hvor gammel den er - måske det bare er en sekundær computer ... så det ikke haster at få løst.

men ellers er det jo dårlig stil ikke at lukke tråden på enten den ene eller anden måde 😪
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2023 - 12:07 #7
Ja det er ikke i orden bare at lade tråd stå uden st melde tilbage. Ser det desværre alt for tit.