Avatar billede lurup Ekspert
08. september 2023 - 12:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ikoner i google maps

Jeg er ved at lave ikoner om i google maps til nogle elever der går på min skole.( til pas billeder)
Nogle af den rotere 90 grader ?
Hvordan laver jeg om på den ?
Det er som om det er alle dem ( 10 stk)  der er taget med et andet kamera som de andre 200 stk
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. september 2023 - 18:28 #1
MS Paint kan rotere billeder. Ligesom alle andre programmer til billedbehandling.
Avatar billede falster Ekspert
08. september 2023 - 19:38 #2
Her er først lidt om, hvordan kameraet gemmer billedretningen i de såkaldte Exif-data.

(Det er ikke  - altid - en god ide at rotere billedet i en editor, som f.eks. Paint. Gør man det, bliver billedet genkodet med muligt kvalitetstab til følge.)

https://sirv.com/help/articles/rotate-photos-to-be-upright/

Og her et gratis værktøj - Exif Pilot - der kan anvendes til at ændre "Orientation":

https://www.colorpilot.com/how-to-change-orientation-of-a-jpg-image/

Alt dette gælder selvfølgelig kun, hvis det er "Orientation", der skal ændres/er dit problem. Men start med at bruge Exif Pilot til at se, om den er forskellig i billederne fra de 2(?) anvendte kameraer.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. september 2023 - 21:38 #3
#2
Photoshop læser Exif-data og vender billedet ved åbning. Ved du, om den gør det tabsfrit eller jpg-komprimerer den endnu en gang?
Avatar billede falster Ekspert
08. september 2023 - 22:19 #4
Kender ikke meget til emnet - eller PS. Jeg har blot haft behov for af og til at arbejde med Exif-data.

Og det du omtaler er vist et større emne :-)

Tilfældig googling

https://community.adobe.com/t5/photoshop-elements-discussions/auto-rotating-orientation-of-photos/td-p/11172322
Avatar billede lurup Ekspert
10. september 2023 - 11:54 #5
Falster
Jeg kan se de er roteret 90 grader.
Efter jeg har slette det giver det desværre ikke den rigtige løsning mine billeder ligger desværre stadig ned i Google maps
Avatar billede lurup Ekspert
10. september 2023 - 11:57 #6
Har lige fundet ud af jeg kan lave et nyt billide med klippeværktøj så virker det....bare lidt bøvlet....tak for hjælpen
Avatar billede falster Ekspert
10. september 2023 - 13:17 #7
Primært - godt det er løst :-)

(For en ordens skyld. Hvis du skal forstås bogstaveligt er jeg har slette det måske ikke den rette fremgangsmåde. Tagget "Orientation" skal nok ikke slettes, men ændres/redigeres til den rette orientering opnås. Som nævnte i link tidligere er der 8 retninger = 8 muligheder.)