Avatar billede ivan Praktikant
02. august 2023 - 11:12 Der er 4 kommentarer

install på ex ssd disk

Dav

Jeg har en exteren SSD disk.
Er det muligt at install win 10 på denne disk, så jeg har en flytbar win eller så jeg kan starte på denne SSD ved at sætte den at boote fra(ændre i bios hvilken disk der skal bootes fra. )

Håber I forstår hvad jeg gerne vil.

På forhånd tak
Ivan
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. august 2023 - 11:28 #1
Ja det er muligt - men de fleste Windows versioner vil ikke umiddelbart installere på usb - (eksternt drev). google evt Windows to go - eller wintogo. Hasleo har software der kan. Microsoft kunne på enkelte versioner men de skrottede muligheden. Hvis komputeren  du vil bruge den på  - har usb3 så brug den port ( typisk blå i stikket). Jeg har gode erfaringer med Hasleo.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. august 2023 - 11:32 #2
Teoretisk kan det godt sættes op på en ekstern SSD. I praksis får du en del udfordringer.

Den største er at Windows vil blive "Skizofren" hvis den kommer over på ny hardware - i første omgang vil den skulle installere de drivere der passer til den "ny" maskine, hvilket tager et godt stykke tid under opstarten. Derefter vil den i løbet af kort tid konstatere at aktiveringsnøglen (hvis ikke det er en købt "MAK" nøgle) ikke passer til maskinens hardware, og derfor erklære installationen for "ikke aktiveret".

Derfor udviklede Microsoft "Windows to go" som #1 er inde på. Denne (og "Hasleo") har jeg ingen erfaringer med - så mit pip gælder kun en ren almindelig windows installation på en ekstern disk.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2023 - 16:28 #3
#1 Er Haselo en fuld installation hvor Defender også kører?
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. august 2023 - 17:19 #4
En af mulighederne er at klone en eksisterende installation til USB - Har ikke bemærket der mangler noget - men flytter du til andet hardware -er driveropdatering en god ide - har været ude for den ikke kører native skærmopløsning før dette. DVS den starter i VGA eller 800*600 pixels - der ser ikke godt ud  - Windows foreslår å ofte selv skærmdriveropdatering.