Avatar billede eksmojo Forsker
28. april 2023 - 11:03 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Bærbar Oversættelsesmaskine

Er der nogen der har erfaring med
Bærbar Oversættelsesmaskine

Og i så fald - hvad kan anbefales ?

På forhånd tak og Go' weekend
Avatar billede INK Ekspert
28. april 2023 - 11:48 #1
Har du overvejet en oversættelses-app på en mobiltelefon? Der findes flere inklusive Google. Eller er det noget helt andet du spørger om?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2023 - 11:57 #2
Hvad vil du oversætte? - er det sprog, har google en fin "Oversæt" app (Her til Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.translate )
Den kan oversætte tekst på mange måder.
* Du kan skrive tekst ind og få det oversat 1:1
* Du kan skrive adressen på en hjemmeside, og få denne oversat
* Du kan tale i et sprog, og få appen til at udtale det på et andet sprog
* Du kan pege dit kamera mod en tekst, og få google til at oversætte den (og ja, det fungerer selv med kinesisk).

Da de fleste alligevel har telefonen på sig, er det en ret effekt bærbar oversætter.

Men det dur selvfølgelig ikke hvis ikke det er sprog der skal oversættes...
Avatar billede eksmojo Forsker
28. april 2023 - 12:26 #3
Jeg har på min Samsung A53
og min PC - Goggle Oversæt
se billede:

https://www.dropbox.com/scl/fi/gc85ysovz4ffkrh9qk7hm/Hvorfor-kan-Google-Translator-ikke-overs-tte-i-Firefox.docx?dl=0&rlkey=sdywhhx4ddpufxhwjoxfvqm80

Jeg blev nysgerrig da jeg så denne løsning og tænkte den var lettere
end at bruge mobiltelefonen når du var i udlandet

https://poliglu.com/
Avatar billede eksmojo Forsker
28. april 2023 - 12:33 #4
Jeg har på min Samsung A53
og min PC - Goggle Oversæt
se billede:

https://www.dropbox.com/s/vk08z6fsntak80a/2023-04-28%2012%2021%2050.jpg?dl=0

Jeg blev nysgerrig da jeg så denne løsning og tænkte den var lettere
end at bruge mobiltelefonen når du var i udlandet

https://poliglu.com/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2023 - 13:04 #5
Der er altså rigtig mange alarmer hos mig, når jeg undersøger "Poliglu"... - først og fremmest det overdrevne reklamesprog, der råber op om "50% rabat, kun 6 tilbage, skynd dig!".
Dernæst anmeldelserne på Trustpilot, der er overdrevne positive, men generelt ikke beskriver noget i detaljer. Dem der er lidt kritiske skriver også at deres telefon er lige så god.
Dernæst manglende dansk CVR-nummer - man handler tilsyneladende med nogen lokaliseret i Vilnius. Mystisk, da anmeldelserne på Trustpilot antyder et kinesisk selskab..

o.s.v...

Hvorfor i øvrigt bruge et plugin til Firefox på din Samsung telefon, i stedet for den egentlige app? (Eller bruge Google Chrome til lige dette formål).

Nå - jeg kan være overdrevet mistænksom her - men jeg ville altså nøjes med min telefon :-)
Avatar billede eksmojo Forsker
28. april 2023 - 13:24 #6
@ ole_madsen

tak for din beskrivelse af - "Poliglu"
har også været igennem – hvad du beskriver
”” Siger som prinsessen i Svinedrengen – VÆK DU’ER IKKE ”””

Hvilken App mener du til Samsung mobil ?

eller

Google Chrome – hvordan skal det forståes ?

Tak for din mistænksomhed
(kan også beskrives som betænksomhed – og tak for det)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. april 2023 - 13:27 #7
google translate app til telefon har også den fordel, at den kan bruge kamera, og fx oversætte menukort og vej- og butik-skilte.
Jeg synes også at huske, at den kan bruges i samtale (#1 snakker og #2 aflytter oplæsning af oversættelsen og tilsvarende den anden vej)
Det er bare godt, hvis man henter de relevante sprog (inkl dansk) ned på telefonen til offline-brug hjemmefra - også for lige at teste brugen, så man ikke står håbløst og ligner en turist, der er gået forkert.
Avatar billede eksmojo Forsker
28. april 2023 - 13:44 #8
@claes57

TAK for G-oversæt
den duer bare til min Samsung A53
Avatar billede valby Ekspert
28. april 2023 - 15:04 #9
Er det ikke den som blev foreslået allerede i #2 ?
Avatar billede eksmojo Forsker
28. april 2023 - 16:02 #10
Avatar billede claes57 Ekspert
28. april 2023 - 16:16 #11
Firefox i sig selv har ikke noget, men du kan jo tilgå google translate den vej. Nærmeste omvej, men hvis du vil…
Avatar billede eksmojo Forsker
28. april 2023 - 16:29 #12
OK - tak
Avatar billede valby Ekspert
28. april 2023 - 17:19 #13
Linket i #2 er til en Android mobil telefon. Jeg har installeret den app, og den virker udmærket.
Avatar billede eksmojo Forsker
28. april 2023 - 17:46 #14
Avatar billede valby Ekspert
28. april 2023 - 20:55 #15
Jeg har ikke mere, så jeg hopper af her.
Avatar billede ananta Praktikant
10. august 2023 - 15:29 #16
Jeg arbejder som spansk tolk https://spansk-tolk.dk/ og benytter mig af Gyldendals App. Den virker fint som ordbog, ikke som direkte oversætterværktøj.