Avatar billede Fætterlind Novice
24. april 2023 - 18:29 Der er 11 kommentarer

PC starter ikke

Den anden dag tændte jeg min stationær uden problemer, og 2 minutter efter gik den ud.

Når jeg trykker på start lyser den kort men der sker intet.

Der er konstant lys i bundkort og grafikkort, så jeg har prøvet at fjerne det lille batteri i bundkortet og sætte det ind igen, uden held.

Er der noget andet jeg bør prøve inden jeg begynder at købe ny strømforsyning eller sådan noget?
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. april 2023 - 19:22 #1
Her er lidt at forsøge sig med:

https://www.computerworld.dk/art/278639/guide-saadan-fikser-du-en-computer-der-ikke-vil-starte

En anden mulighed:
Prøv at holde ALT+CTRL+DELETE nede på samme tid.

Tredje mulighed:
Fjern kabelet med det store stik fra strømforsyningen, fra bundkortet Fjern batteriet på bundkortet og tryk på start/stopknappen i 30 sekunder.
Avatar billede madklub Guru
25. april 2023 - 07:58 #2
Hiv strømstikket ud af stikkontakten.
Vent 10 min.
Tryk på tænd/sluk knappen på computeren - uden stikket er sat i.
Vent 10 min.
Sæt strøm til igen og prøv om den tænder.
Avatar billede valby Ekspert
25. april 2023 - 13:58 #3
Ja det kan være mange ting. Hvis ovenstående ikke hjælper, og du har mere en 1 ram blok så prøv at tage en ud på skift.
Avatar billede Fætterlind Novice
25. april 2023 - 15:20 #4
Tak for forslagene.

#3 Jeg prøvede også at tage rammene ud på skift i går uden held desværre.

Efter jeg har prøvet at gøre som #1 og #2 skriver kommer der nu lys i grafikkortet når jeg trykker på startknappen men det går ud med det samme igen.

Samtidig kommer der en slags klik-lyd i PSU’en som om den prøver at gå igang men den kan ikke. Kan dette være et tegn på at det er PSU’en den er gal med?
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. april 2023 - 16:15 #5
Det kan godt tyde på at du skal tænke på at skifte PSU´en - husk bare at den nye PSU skal have mindst samme effekt i Watt som den gamle.
Avatar billede Fætterlind Novice
25. april 2023 - 16:38 #6
OK, tak for svar. Det må jeg prøve
Avatar billede valby Ekspert
25. april 2023 - 16:43 #7
Klik lyde. Prøv at tage harddisken helt fra og start op uden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. april 2023 - 17:01 #8
Ja, det kan jo også komme fra en deffekt harddisk - hvis ikke det er en SSD der er installeret.
Avatar billede Fætterlind Novice
25. april 2023 - 20:29 #9
Det er en SSD der er installeret😊 Men tak for input alligevel
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. april 2023 - 21:04 #10
Ja, så er det i hvert fald ikke harddisken der driller.
Jeg havde selv et problem med en PSU for et stykke tid siden. Der var problemet næsten modsat dit; Det to kabinetblæsere i fronten, kørte ganske langsomt rundt, efter computeren var slukket. Der blev PSU´en også skiftet.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2023 - 22:01 #11
Klik lyd eller et form for smæld kan være en kold lodning i forsyning.