Avatar billede visto Professor
15. april 2023 - 16:18 Der er 4 kommentarer

Få vist Left Top Right Bottom i Paint Shop Pro 2018

I Paint Shop Pro 8 vises, når man har valgt billedbeskæring (Crop Tool), som en del af værktøjslinjen Tool Options et tal for henh. Left Top Right og Bottom.
Dette ses hos mig ikke i Paint Shop Pro 2018; her vises kun Width og Height.

Kan det lade sig gøre i Paint Shop Pro 2018 at få vist Left Top Right og Bottom?
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2023 - 17:23 #1
Som meget andet i PSP 8 og 9, er ting ændret, efter at Corel købte Softwaren, tilbage i tiden.
Og funktionen du savner/ mangler, er ikke der, men er på en måde, flyttet til Pick (pilen) værktøjet, hvor du netop får vist X og Y position (og ikke Top, Left, Right, Bottom).

Og jeg tror, at det hænger sammen med, at Crop værktøjet, har fået mange flere funktioner, hvor du kan ændre et billede i mange forskellige former, så det lige pludselig bliver et flydende objekt.
Avatar billede visto Professor
15. april 2023 - 17:42 #2
Øv!
X og Y positionen på Pick værktøjet kan, så vidt jeg kan se, ikke bruges til at ændre den valgte beskæring med, hvilket er det jeg godt vil kunne gøre.

Jeg har heldigvis valgt at beholde PSP 8, men var helst fri for at skifte mere end højst nødvendigt mellem de to programmer. Der er i øvrigt flere andre ting, som PSP 8 kan eller er bedre til end PSP 2018! Så jeg kan under ingen omstændighed klare mig med kun PSP 2018.

Tak for din kommentar.
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2023 - 18:12 #3
#2 - Crop værktøjet, kan jo gøre mere, end PSP 8 versionen kan. Dyk ned i detaljerne, og se om ikke du kan undvære placerings funktionerne (Top, Left), da det reelt er dem man bruger.
Avatar billede visto Professor
16. april 2023 - 11:32 #4
Jeg har stor nytte af at beskære meget præcist, hvor jeg også bruger Top og Left, som jeg ikke vil undvære, når nu jeg har programmet.