Avatar billede luffe1955 Seniormester
10. april 2023 - 17:17 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

Bib lyde

Hej
måske en der ved hvad dette kan være,
jeg har en lidt ældre pc Medion Tower 40e85
den har fungeret upåklageligt altid har Windows11 på
men nu er den begyndt at bibe når jeg starter den og der kommer ikke noget skærm billedet op No signal, bib lyden er 2 bib efter hinanden og så meget kort imellem de næste 2 og sådan bliver den ved til man slukker den på tænd og sluk. dvs. at den så pludselig starter normalt igen og ingen bib lyde ?????🤔
har haft ramklodserne ude og prøvet at skifte dem men samme resultat
Maskinen er pæn og ren indvendig
så jeg forstår ikke hvad der kan være galt, har aldrig oplevet det før,
jeg har ellers lavet en del pc  i tidens løb.
så hvis det ikke betyder at den er lige til skrot så vil gerne prøve et par forsøg, hvis nogen har et bud 😜
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. april 2023 - 17:56 #1
Prøv at frakoble Harddisken. start Pc og hør om der kommer lyde?
I de fleste tilfælde er det et tegn på defekt Harddisk!
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2023 - 17:58 #2
Tja, 2 korte beeps er alt fra GPU fejl, RAM fejl til bundkort der er ved at være død.

Det er svært at bedømme, når man ikke læser manual eller ikke finder beep koder for den.

Du kan måske kontakte Medion omkring dette?

https://www.medion.com/dk/service/contact
-Alternativt kan du kigge på diagnostering ved fanebladet 'Hjælp og service'.

Lidt om beep koder afhængig af udvikler.

https://www.computerhope.com/beep.htm

https://www.lifewire.com/how-to-troubleshoot-beep-codes-2624889

https://www.thewindowsclub.com/computer-beep-codes-list

---

Selv inspektion?

1  Har du ikke skiftet bundkort batteri i 5 år eller mere, er det måske tide at skifte dette ud med nyt?

2  Se og føl om GPU sidder som den skal.

3  Monter et stykke RAM ad gangen og se om du kan tænde og få det til at virke. Fejler dette ved at tænde og fortsætter ikke, dette RAM fejler og skal erstattes.

4  Vær opmærksom på opstart, om der kommer fejl oplysninger i baseret af tekster. Dette kan du senere undersøge hvad dette drejer sig om ved at søge omkring dette fejl meddelelse.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2023 - 18:02 #3
#1  Lyder som fornuftigt årsag. Har du brugt dit Medion længe uden at opgradere eller udskifte harddisk, kan det også stamme fra harddisk der laver beep.

Især hvis man kan høre klik lyde, tyder det normalt for at harddisken er ved at gå ud.

Her er det vigtigt at erstatte denne hurtigst muligt med nyt, og redde det du gerne vil beholde.
I dag findes der eksemplarisk SSD'er, som ikke har dele som skal køre rundt.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2023 - 18:13 #4
Ved næste "koldstart" af pc prøv følgende:
Tag 230 volt af forsyning. Tryk og hold start knappen nede i ca 30 sekunder.
Genmonter strøm og prøv opstart. Starter den så uden bip lyd?
Jeg tror på udtjente komponenter og ikke disk fejl.
Kan sågar være en ustabil psu der ikke leverer nok søm lige til at starte med. Når pc så bliver "løbet i gang" får komponenterne lige den værdi så at de fungerer.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
10. april 2023 - 18:18 #5
Tak for jeres svar alle sammen
Har prøvet at skifte ram, det hjalp ikke hat også skiftet pc 2032 batteri
Men vil prøve nogle af de gode forslag i har, i morgen
Men har svært ved at lokalisere hvor lyden kommer fra..
Avatar billede luffe1955 Seniormester
10. april 2023 - 18:22 #6
Vender tilbage i morgen 😉når jeg har prøvet de forskellige muligheder
Måske jeg er heldig og finde fejlen
Mvh. luffe
Avatar billede luffe1955 Seniormester
11. april 2023 - 10:26 #7
Hej alle sammen
har nu prøvet de forskellige løsninger
det var ingen af dem der gav problemet.
fandt fejlen, det er det indbyggede grafikkort´s HDMI stik der laver balladen
prøvede at skifte skærm og kabel til vga , så virker det igen
men endnu engang tak for alles hjælp
mvh. Luffe
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2023 - 11:31 #8
Så det var standarden af GPU, 2 korte beep for grafik kort 🤓👍🏼
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. april 2023 - 12:05 #9
Så marker blot din egen løsning! som resultat, så tråden kan lukkes!
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2023 - 12:09 #10
Enig i 8 og 9
😁
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2023 - 12:10 #11
Forsvandt bip når du ændrede på port eller bipper den stadig men starter?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2023 - 12:19 #12
Hvis den stadig bipper så kan problemet være komponenter på grafik der ikke lever op til spec. over HDMI delen.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
11. april 2023 - 12:55 #13
Umiddelbart biber den ikke efter jeg har ændret til Vga kabel
Prøvede i øvrigt også at sætte et andet grafik kort et  ældre ( Nividia gtx-470 ) jeg har liggende, men det virkede slet ikke der kom intet skærm billede på.
Dette kort har 2 dvi stik så jeg prøvede med en adapter imellem på vga stikket
Men det virker ikke
Mvh.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2023 - 14:04 #14
Har du tjekket om der er en anden driver til dit kort der bipper? Hvis driver er up to date  så er det hardware fejl på grafik. Kunne også tyde på det da du ved gentagne forsøg fik den til at virke.
Godt du kom i mål.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
12. april 2023 - 10:19 #15
Hej
220661
som jeg skrev tidligere
Prøvede i øvrigt også at sætte et andet grafik kort et  ældre ( Nividia gtx-470 ) jeg har liggende, men det virkede slet ikke der kom intet skærm billede på.
jeg er i tvivl om jeg måske skal ind i bios og rette til andet grafik kort
men jeg vel ikke komme i bios  hvis jeg skifter til andet kort når der ikke kommer noget op på skærmen ????
men fandt i øvrigt mange driver der skal opdateres. jeg har jo lige ny installeret dyret 😜jeg bruger iobit pro driver update
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2023 - 10:40 #16
Okay måske dit kort vil virke med den rette driver på hdmi så. Er chipsæt driver en som  Microsoft bare har valgt kan det være at når du er helt klar med drivere så virker det måske igen. Du melder bare tilbage når du når så langt.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
12. april 2023 - 10:54 #17
har nu opdateret alle driver
prøvede at sætte hdmi stik i og skifte til hdmi på skærm så biber den lystigt
sætter jeg min bærbar til på samme skærm med hdmi ingen problemer
men det virker også som om at hdmi stikket bag på den st. rykker sig indad det er et indbygget grafik kort ASUS så når jeg skifter til vga igen så virker det fint ingen mislyde.
men måske du har en forklaring på det andet med Nividia kortet jeg prøvede.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2023 - 12:16 #18
#17 Så sker der måske noget kortslutning når porten bruges. Nej jeg har ikke tips til det andet kørt.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2023 - 12:16 #19
Kort skulle der stå.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
12. april 2023 - 15:03 #20
men skal man skifte grafik i bios ? og kan man det når der ikke kommer skærmbillede ??
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2023 - 15:23 #21
Det kan man nok, hvis mulighed er der.

Eksempel
https://youtu.be/_OQgVCuQEEs
Avatar billede luffe1955 Seniormester
12. april 2023 - 15:39 #22
jeg skal lige forstå det ret,hvis jeg sætter nividia kortet i, og starter pc igen
mener du så dermed at jeg stadig vil kunne komme i Bios ??? selvom der faktisk ikke kommer skærmbillede når man starte pc med Nividiakortet som har dvi forbindelse
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2023 - 15:47 #23
Det er nok bedst at skifte dette fra VGA først.

Derefter er indstillingen gemt, kan man skifte til HDMI med GPU'en.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
12. april 2023 - 15:53 #24
jo men da jeg prøvede i går at sætte nividia kortet i
og gik i bios mens vga var i kunne jeg ikke se andre grafikkort i bios det undre jeg mig over
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2023 - 16:08 #25
Angiv venligst bundkort model.

Måske kan vi undersøge yderligere omkring denne. Hvad man kan med den.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
13. april 2023 - 13:42 #26
Hej Jørgen desvære har jeg først haft tid nu til at finde ud af bunkortet
Bundkort MEDION MS-7857(PO)
mvh.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2023 - 14:10 #27
Hej, tak for tilbagemeldingen. Jeg søgte efter dit spørgsmål og fandt nogle mulige svar.

Ifølge websøgeresultaterne har bundkortet **MEDION MS-7857** ingen specifikke BIOS-skærmindstillinger¹²³⁴. Den understøtter dog forskellige hukommelseshastigheder såsom 1333, 1600 og 1866 MHz². Du skal muligvis tjekke, om dit hukommelseskort er kompatibelt med bundkortet og strømforsyningen.

Websøgeresultaterne tyder også på, at den sorte skærm og de 2 korte bip kan indikere et **videokortproblem**⁵⁶⁷⁸⁹. Nogle mulige løsninger er:

- Genindsæt skærmkortet og rengør kontakterne
- Opdater videokortets firmware eller driver
- Prøv et andet videokabel eller -port
- Start i sikker tilstand eller få adgang til BIOS ved hjælp af HDMI
- Udskift videokortet, hvis det er defekt

Alternativt kan du prøve at nulstille dit BIOS?

Generelt har de fleste bundkort ikke skærmindstillinger i BIOS, der kan bruges til at løse problemer relateret til en sort skærm eller bip ved opstart.

BIOS (Basic Input/Output System) er en firmware-grænseflade, der giver brugerne mulighed for at konfigurere forskellige hardwareindstillinger på en computer, såsom startrækkefølge, CPU-indstillinger og systemtid. Den har typisk ikke skærmindstillinger, der kan påvirke outputtet til en ekstern skærm via HDMI.

Hvis du oplever et problem med sort skærm med HDMI-udgang og hører to korte bip ved opstart, er det mere sandsynligt relateret til hardware- eller driverproblemer. Her er nogle trin, du kan prøve for at fejlfinde problemet:

1. Kontroller HDMI-forbindelsen: Sørg for, at HDMI-kablet er tilsluttet korrekt til både computeren og skærmen. Prøv at bruge et andet HDMI-kabel eller en anden port på skærmen for at udelukke problemer med kablet eller porten.

2. Kontroller skærmen: Sørg for, at skærmen er tændt og indstillet til den korrekte inputkilde for HDMI.

3. Opdater grafikdrivere: Sørg for, at du har de nyeste grafikdrivere installeret til dit grafikkort. Du kan downloade de nyeste drivere fra producentens websted.

4. Nulstil BIOS-indstillinger: Du kan prøve at nulstille BIOS-indstillingerne til standard ved at åbne BIOS og vælge "Indlæs standardindstillinger" eller "Nulstil til standard". Bemærk, at dette kan variere afhængigt af den specifikke bundkortmodel.

5. Tjek for hardwareproblemer: Hvis problemet fortsætter, kan det være relateret til hardwareproblemer, såsom et defekt grafikkort eller bundkort. Overvej at søge assistance fra en kvalificeret tekniker eller kontakte producenten for yderligere support.

Ændring af skærmindstillinger i BIOS løser muligvis ikke direkte problemer med den sorte skærm eller bip, da skærmindstillinger i BIOS normalt er relateret til indbyggede grafikindstillinger eller flere skærmkonfigurationer i stedet for specifikt HDMI-output. Det anbefales altid at henvise til bundkortets manual eller kontakte producenten for specifikke instruktioner om at få adgang til og ændre BIOS-indstillinger for din specifikke bundkortmodel.

I dette tilfælde ser ud til at kunne tyde på defekt GPU HDMI indgang eller muligt defekt HDMI kabel. Men du har nu også set på defekt GPU HDMI indgang, det kunne tyde på at dette GPU skal udskiftes?

Jeg håber det hjælper.

Kilder:
(1) MEDION MS-7857 - Geekbench Browser. https://browser.geekbench.com/v3/cpu/424008

(2) Medion 10018742 MS-7857 Bios Update - MEDION Community. https://community.medion.com/t5/Desktop-PC-All-In-One/Medion-10018742-MS-7857-Bios-Update/td-p/127496

(3) Medion BIOS Opdaterer downloads til dit bundkort.
https://www.wimsbios.com/biosupdates/medion.jsp

(4) MEDION MS-7857 - Geekbench Browser.
https://browser.geekbench.com/v3/cpu/8309224

(5) Sort skærm og et par bip | Tom's Guide Forum.
https://forums.tomsguide.com/threads/black-screen-and-a-few-beeps.367504/

(6) 1 langt bip og 2 korte bip - HDMI viser ikke problemet.
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/k2gqpf/1_long_beep_and_2_short_beeps_hdmi_doesnt_show/

(7) to gange bip Problem ved start af min bærbare computer + Blank skærm - iFixit. https://www.ifixit.com/Answers/View/132887/twice+Beep+Problem+when+starting+my+laptop+++Blank+screen

(8) Løsning med 1 langt bip 2 korte bip Ingen visning på pc.
https://techipark.com/1-long-beep-2-short-beeps-no-display/

(9) Løst! Dell bærbar computer blank skærm og 2 bip ved opstart. https://forums.tomsguide.com/threads/dell-laptop-blank-screen-and-2-beep-on-startup.455077/
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2023 - 14:14 #28
Forresten!:

Når du nu også har nævnt at det nu virker med VGA, kan du prøve og opdatere software og driver.

Jeg har eksempelt oplevet grundet til at jeg fik sort skærm var at jeg opdaterede netop GPU software og driver.

Måske vende tilbage til tidligere version kan hjælpe dig.

Husk, at det kan hurtigt sagten kan være, at du er nød til at vende tilbage længere, før det virker igen.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2023 - 14:14 #29
Medmindre det nyere udgave kan hjælpe 🤓
Avatar billede luffe1955 Seniormester
13. april 2023 - 14:29 #30
Hej Jørgen tak for din meget omhyggelige forklaring.
men hvis jeg nu vil prøve med et andet løst Nividiakort med dvi stik.
sat i pc, som jeg har gjort tidligere, så kom der ikke noget frem på skærmen ( jeg havde skiftet til dvi på den Asus skærm jeg har sat til.
for at få Nividiakortet til at virke, ved jeg ikke lige hvad jeg skal gøre.???
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2023 - 14:35 #31
Ja, ældre Nvidia skal man først i Nvidia software og derefter skifte display indstillinger fra software og vælge hvad der skal benyttes.

Nyere Nvidia GPU har ikke længere dette problem. Det opdager den automatisk.

Jeg husker, hvis du skal skifte standard display skal dette klares fra Nvidia software.

Derefter er dette gemt skal man slukke pc og skifte display port. Tænde for den og se om det virker efter hensigten.

Afventer tilbagemelding 🙂
Avatar billede luffe1955 Seniormester
13. april 2023 - 14:37 #32
Nividia gtx-470 kortet er et lidt ældre men jeg ved at det virker, det har siddet
i den pc jeg skriver fra som er en Vision
Avatar billede luffe1955 Seniormester
13. april 2023 - 14:38 #33
er det en software jeg skal hente hos nividia ??
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2023 - 14:40 #34
Windows OS?
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2023 - 14:40 #35
Nå ja, Windows 11
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2023 - 14:43 #36
Avatar billede luffe1955 Seniormester
13. april 2023 - 14:43 #37
hvad mener du ??
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2023 - 14:44 #38
Det rækker desværre kun til Windows 10, men det er den bedste alternativ for dens GPU software.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2023 - 14:45 #39
Dette er software og driver for  Nividia gtx-470

https://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/132989/en-uk/

Installer den venligst for at kunne styre bedre dit GPU og for bedste daglig oplevelse med Windows 🙃
Avatar billede luffe1955 Seniormester
13. april 2023 - 14:49 #40
okay jeg prøver at  hente den og installer det
men skal lige monter kortet i pc igen
så håber jeg at pc godkender kortet
så du mener ikke at jeg så skal i bios eller noget andet for at skifte til nividia kortet
ud over kablet til dvi.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2023 - 14:52 #41
Netop, og dette software og driver fra Nvidia vil forbedre dit Windows oplevelse med Nividia GTX-470 kortet.

Er dette noget helt andet, kan du sagtens angive andet GPU kort model for mig, så skal jeg nok angive linken for dig hvor du kan hente software og driver til denne GPU model 🤓👍
Avatar billede luffe1955 Seniormester
13. april 2023 - 14:55 #42
Tak jeg sætter kortet i lidt senere i dag
så vender jeg tilbage til dig med hvordan det går,
og tak jeg vil meget gerne benytte mig af din forsatte hjælp. 😊
mvh. Luffe
Avatar billede luffe1955 Seniormester
14. april 2023 - 09:40 #43
Hej Jørgen
driver siger notebook ( men det er en desktop ) jeg har medion E4085

Så har jeg monteret afprøvet, og forsøgt installer driver
men følgende skete  i driverprogram.
kontroller  system kompatibilitet
Denne grafikdriver kunne ikke finde kompatibel grafik hardware.?
så jeg gik i enhedshåndtering og tjekkede skærmkort og ja jeg kunne ikke se nividia kortet kun det indbyggede, Så måske at mit motherboard slet ikke kan håndtere Nividia kortet ????
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2023 - 14:56 #44
Det er svært at bedømme når man ikke ser dette selv.

Hvis det ikke bliver registreret fra enhedshåndtering, kunne det tænkes at det ikke virker når den ikke får den spænding den skal have for at virke, eller at GPU'en er død efter længere tid.

Hvis der var andet end medion E4085, kunne man sagtens se om det samme sker for problemet, kunne man straks konstatere dette med andet enhed.

Jeg ved ikke om det på grund mindre opmærksom men kiggede på Nvidia hjemmeside og her er linket

https://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/132989/en-uk/

Original side hvor du selv kan vælge:
https://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk

Det skal skittes til:
Product Type:  GeForce
Product Series: GeForce 400 Series
Product: GeForce GTX 470
Operating System: Windows 10 64-bit
Download Type: Game Ready Driver (GRD)
Language: Other
Avatar billede luffe1955 Seniormester
14. april 2023 - 15:34 #45
Tak Jørgen kigger på det i løbet af weekend
Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2023 - 16:32 #46
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2587/kw/GeForce%20GTX%20470

Her står der at der er behov for 550 W PSU.

"Geforce GTX 470

Minimum of a 550 Watt power supply.with a combined +12 Volt current rating of 38 Amps

Two available 6-pin PCI-E power connectors".
Avatar billede luffe1955 Seniormester
15. april 2023 - 10:51 #47
Hej Jørgen
har nu skilt pc ad og tjekket det hele igennem.
disse Two available 6-pin PCI-E power connectors".
kan jeg ikke se monteret i min Medion pc
kun i min Vision hvor jeg har sat et andet og meget nyt Nividia kort i
Geforce GTX 1650 msi
så problemet er nok at det gamle kort i Medion ikke får strøm.
Da det er en pc, helt tilbage fra 2015 så vil jeg ikke ofre nyt kort på den, så den må virke med vga stik så længe den kan
Så jeg er lidt ked af hvis jeg har brugt  din tid 🙁unødigt.
men som man siger, så skal man jo lære af sine fejl 😊
mvh. Luffe
Avatar billede luffe1955 Seniormester
15. april 2023 - 10:52 #48
og samtidig en tak til alle der har deltaget her i tråden for at hjælpe mig.
mvh. Luffe
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2023 - 11:32 #49
Ja, for denne er der behov for 350 W PSU baseret på denne link:

https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-GTX-1650-SUPER-GAMING/Specification

Og sammenligninger fra Nvidia:

https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/graphics-cards/compare/?section=compare-16

Så det du skal installere på din computer for bedste oplevelse er her:

https://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/204342/en-uk/

🤓👍🙃

Jeg hopper af her