Avatar billede visto Professor
05. marts 2023 - 21:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Paint Shop Pro: Color profile mismatch

Når jeg i Paint Shop Pro 18 åbner et billede fotograferet med min iPhone 12, får jeg beskeden:

Color profile mismatch:
The document's colors were converter to the working space
Embeded: Display P3
Working: sRGB Clor Space Profile.icm

Når jeg herefter åbner filen, er billedet blevet betragteligt rødere.

Når jeg åbner samme billede i Paint Shop Pro 8, sker ovennævnte ikke, og billedet ser ud til at beholde sine oprindelige farver.

Hvordan får jeg Paint shop Pro 18 til at åbne filen, uden at farverne ændres?
Avatar billede milter Ekspert
05. marts 2023 - 23:14 #1
Prøv det her: Åbn PSP 18 > File > Color Management > Color Working Space > Vælg "Ignore embedded profiles" > OK.

Luk og genstart PSP 18.
Avatar billede milter Ekspert
06. marts 2023 - 00:08 #2
Jeg har selv også både PSP 8 og 18 på computeren. Grunden til, at problemet ikke eksisterer på din 8'er er formentligt, at den i disse indstillinger: File > Preferences > Colour Management > ikke har farvestyring aktiveret.
Avatar billede visto Professor
06. marts 2023 - 09:02 #3
Det virker. Og det du skriver i #2 er også rigtigt.
Tak for hjælpen!
Avatar billede visto Professor
06. marts 2023 - 09:07 #4
Ved du, hvad grunden er til at man skulle have farvestyring aktivieret i 8'eren og "Use embedded profiles" tilvalgt i 18'eren?
Avatar billede milter Ekspert
06. marts 2023 - 13:57 #5
Farvestyring er noget, som man normalt kun taler om eller benytter i professionelle miljøer, dvs. blandt grafikere og trykkerier. Der har man brug for, at farver ser helt ens ud i alle opsætninger, dvs. på alle involverede skærme og ved print på alle former for papir og med alle former for blæk. Det kræver, at alle led i processen er farvekalibrerede med professionel hardware efter de samme standarder.

Jeg prøvede at gøre det for mange år siden med min skærm og printer, men efter at have spildt masser af tid og utallige ark fotopapir opgav jeg det. Siden da har jeg holdt mig til den proces som jeg i dag bruger, dvs. ingen farvestyring og brug af sRGB farverum gennem hele processen med billeder.

https://www.eos-magazine.com/articles/eospedia/what-is/colour-space.html
Avatar billede visto Professor
06. marts 2023 - 14:26 #6
Tak!
Avatar billede milter Ekspert
06. marts 2023 - 14:56 #7
Velbekomme.