Avatar billede Morten Professor
01. marts 2023 - 06:44 Der er 2 kommentarer

Kan man lave sin VPS Cloud webserver til feks cpanel på siden home server

Hej

Håber der er en der kan hjælpe mig med at enten afmystificere om man kan lave sin egen home vps cloud server så man kan brug cpanel, så jeg kan lave vi egen lille test host, uden skulle betale den dyre udgave af cPanel håber det giver mening.

Er det et ja eller nej?
Er det nødvendigt at brug en tredjepart some feks. google eller azure.
Som har servere stående rundt i verden, og derfor kan lave en cloud server.
Ja det lyder som det er derfor. Men kan bare ikke lade være med at søge og søge før det er afmystificeret.

Med venlig hilsen
Morten
Avatar billede bvirk Guru
01. marts 2023 - 20:18 #1
Jeg ved ikke helt hvad du spørger om - hvad en 'home vps cloud server er'
Men for ca. kr. 35/måneden - iøvrigt med paypal betalingsmulighed, kan du få en enkelt kerne, ram og harddisk - kig selv - på vps2day.com
Uden opsigelse ud over at forudbetalt(e) måned(er) blot behøver at være indeværende - alså ikke alt det med billig ved oprettelse og så dyere ved fornyelse og binding på årsbasis
Jeg ved ikke om de har dns - men det skal man have en konto til et eller andet sted og selv sætte op - jeg har lige modtaget en faktura fra larsens datas arvtager one.com, på 0. kroner - man skal se sig meget for når logger ind som gratist på one.com, for 'du skal have dit og dat dut for det kan slet ikke undværre og det er der 100 gode grunde til'
Jeg ved ikke om  vps2day.com har andet i panelet end valg af OS - jeg valget ubuntu 20 og kunne distro upgrade til 22 over ssh.
https://www.digitalocean.com har mange gode tutorials om gænse seups
Avatar billede Morten Professor
01. marts 2023 - 20:53 #2
Hej

Jeg kan se hvad du mener men har kigget lidt omkring og skrevet med cpanel, og jeg kan godt få det på min hjemme server. men skal lige have en fast ip da licensen er over ip bindet.
Så indtil videre er det med at vælge et Linux har arbejdet med CentOS så regner med at sætte det op, og så tage den derfra og bare opretter en webserver med nginx og php mysql så tage det hele fra bunden og forbedre ting sådan sikkerhed og vedligeholdelse
Så jeg får noget mere erfaring