29. januar 2023 - 00:26Der er
34 kommentarer og 1 løsning
MitID – sikkerhedsappen fra Helvede!
Dårligt var traumerne fra NemID overstået, før dens storebror MitID gjorde ondt værre…
Jeg har fået en ny mobiltelefon, og skulle derfor opsætte MitID på telefonen. Det har dog vist sig, ja, umuligt. Efter 25 forsøg på at nå igennem processen med scanning af pas, chip og ansigt, så får jeg en besked om at der er sendt en 8-cifret engangskode til et telefonnummer, som ikke er mit – men ud fra landekoden at dømme et telefonnummer til Thailand!!!
Så skulle man jo tro at det var sin sag at få ændret sit nummer i MItID. DET ER DET IKKE! For her er ”løsningen” fra MItID:
”Ikke det rigtige mobilnummer? Sådan kan du ændre dit mobilnummer: På MitID.dk – log på med MitID….”!!!
For at ændre telefonnummeret skal jeg altså logge ind på en app, jeg ikke har adgang til! Der må sidde nogle systemudviklere hos MitID med forkærlighed for Kafka…. Det er jo at kradse piben ud i ansigtet på folk at stille dem i et så uløseligt paradoks!
Man kan så prøve at få tilsendt en aktiveringskode til brug for dem, der allerede har et MitID brugernavn, men som f eks har fået ny tlf. eller har fået slettet appen. Her er hvad MItID tilsiger man skal gøre:
Punkt 1: Log ind på MitID….
Det er jo at gøre grin med folk! Jeg synes at jeg selv er rimelig godt kørende når det kommer til teknik og IT – men her har MItID sorteret 99,9% af befolkningen fra. Kun hackere og Putins nærmeste vil kunne få adgang til mine oplysninger.
Når man én gang har fået et brugernavn hos MitID, så hænger det åbenbart ved for livet. For jeg kan ikke få lov at oprette et nyt. Den gennemskuer at jeg allerede har et – og sender aktiveringskoden til Thailand…!
Jeg står og skal bruge appen meget presserende, men er totalt afskåret fra mobilbank, Mobilepay, godkendelser og gerninger på nettet, så længe jeg ikke har den forb….. app!
Hvad f….. gør jeg? Skifter navn, får nyt pas, og håber at MitID ikke sender aktiveringskoden til Bolivia!?
Teknologisk gæld hæmmer konkurrenceevne, bæredygtighed, vækst og fleksibilitet. Cost Take-Out kan være en vigtig del af indsatsen for at komme videre.
29. maj 2024
Slettet bruger
29. januar 2023 - 00:46#1
Er man i Danmark?
Hurtigste vil være at besøge Kommunen og få rettet personlige oplysninger med dem, så du kan modtage sms, og har du email angiv den til dem.
Andet land og har stadigt adgang via webbanken? Ret din personlig oplysninger og tilføj mobil nummer via "Kundeoplysninger" eller "Kunde information". Skriv besked til banken, om de ikke også kan bekræfte at mobil nummer ikke kan gemmes hos MitID eller spørge om tilføjelse af mobil vil være nok.
Tredje ingen webbank? Ja, lad os se om der er kontakt til MitID her:
Jeg vil give dig ret i at mitid det er absolut ikke uden fejl. Personligt bruger jeg ikke min telefon til MitId men den lille kodelæser, da jeg udfører alt henvendelse fra pc. Jeg oplever dog også selv problemer. Det er hvis jeg handler på nettet. Manage gange når jeg skal bekræfte mit salg og det bliver over MitId fejler det og det ænder typisk med jeg køber med mobilepay da jeg bliver smidt over på noget sms + kode jeg har oprettet for lang tid siden og ikke kan huske. Jeg forstår heller ikke helt overgang til MitId. Stort set alle har jo mobil telefon i dag. Hvorfor kunne man ikke have tillkoblet en 2 trin bekræftelse på dette login og spare alt det bøvl vi har nu? Så ville det vel være lige så sikkert som det nye system er, eller skulle være ;-)
Jeg giver #6 Fuldkommen ret oplever utallige gange at det svigter! Så sent som i går hos Computersalg.DK. Da jeg trykker godkend og der efter på Mit id. får jeg meldingen Error med nets som overskrift der er sket en fejl! dette gentager sig gang efter gang. og jeg kommer ikke videre.
Men hvis det er gået helt i koks, må du nok en tur på Borgerservice. Eller ring til NemId, der skal du være forberedt på nogen afklarende spørgsmål. F.eks forældre fødselsdag o.lign.
Jeg ved godt det ikke løser dit problem her og nu, men det er jo altid godt at have en backup løsning klar. Man bør have appen på to enheder (telefon og tablet) eller en kodeviser + app på en telefon. Dit akutte problem kan formentlig løses ved telefonopkald til MitID. Da du har brugernavn og kan huske din kode, så kan du hjælpe med aktivering. Det kræver dog du kan svare på 4 spørgsmål (men det skal du også på Borgerservice). Spørgsmålene kan være forældres eller børns fødselsdatoer, det kan være flyttedato til din nuværende adresse, det kan også være spm og du har haft et andet fornavn eller efternavn. Altså: ring til MitID support og hav pasnummer/kørekortnummer parat. Telt. nr. er 33980010 I onsdags hjalp jeg en ældre herre med et opkald, og det virkede fint. God service fra medarbejderen.
Vi har desværre med et stivnakket system at gøre: Jeg sidder med en senil angrebet kone som indtil nu kunne komme ind på nemid på den gode gamle facon Dvs. det var mig der loggede på for hende nu skete det så at det blev fjernet fra Eboks. så skrev jeg til dem og forklarede dem situationen og de sendte derpå en ny kode det ville tage et par dage! ok det virkede sgu: 2 dage senere fik hun et brev at nem id blev lukket! Ved G** efter så at køre hele historien om igen det tager et par dage OK! ny kode 2 dage senere blev der igen lukket. Nu forsøger jeg så nat få lov til at bruge mit Mit ide til hendes Læge receptfornyelse Nix Hun skal selv oprette sig! Nu kan jeg kun få hendes Medicin ved at henvende mig til hendes læge! Pragtfulde Danmark Ingen hensyn til ældre "og senile" Borgere! Jeg kan godt forstå art der er mange ældre der er fortvivlede!
Vi har 2 Mobiltelefoner 2 Bærbare og en Stationær. Kan logge på både E-boks og Bank men ikke på Hverken Computersalg.DK Eller Jysk.dk. https://ibb.co/CHWrQBk
#13 Desværre skal godkendelse ske per interaktion og har du startet den op hjemmesiden ved at trykke på MitID, skal du derefter starte MitID på smartphone derefter vil godkendelse starte. Er den godkendt, vil dette fortsætte på hjemmesiden.
Når dette indlæg er gået mere end emnet, hopper jeg af. Held og lykke poko1 og til specielt til TTA.
# Tror du virkelig ikke jeg har prøvet det?? Jeg handlede med samme firma og med Bilka i sidste ug da virkede det! I øvrigt handlede jeg på eBay den 18 December fra Tyskland uden problemer.
Jeg prøvede at ringe til MitID support. At de overhovedet har åbent i weekenden er i sig selv imponerende. Men det vidner nok blot om, hvor udbredt behovet for hjælp til denne #¤”&¤&¤/ app er!
Man bliver så præsenteret for nogle valgmuligheder, når man ringer op. I ved; ”Tast 1 hvis du…..” osv. Her skal man VIRKELIG holde tungen lige i munden, for ikke færre end 4 gange skulle jeg tage stilling til, hvad mit problem var. Flere steder var jeg i tvivl, da mine udfordringer spredte sig over flere svarmuligheder. Med ca. 4 valgmuligheder gav det mig 4x4x4x4 = ca. 256 mulige udfald! Men jeg havde en fæl mistanke om, at uanset hvad jeg valgte, så var jeg nok havnet hos samme medarbejder…
Efter en del tasten, så fik jeg at vide at jeg var nummer 22 i køen. Det er så set og hørt værre. Nogle mennesker bliver jo gift, skilt eller forældre i ventetiden. Og der gik kun ca. 20 minutter, før jeg var i kontakt med en medarbejder.
Herefter gik det intet mindre end forrygende. Inden for 3 minutter havde jeg besvaret nogle kontrolspørgsmål, og medarbejderen rettet telefonnummeret hvortil aktiveringskoden blev tilsendt, og jeg kunne fortsætte opsætningen af MitID, mens vi talte sammen.
Og herefter ingen problemer med at logge på Netbank, E-boks osv.
Er det kun mig, der var dum nok til at begå følgende fejl ved oprettelsen af MitID med kodeviser, eller...?
Alt gik tilsyneladende fint, men da jeg første gang trykkede på knappen for at få en kode, var nogle af tallene noget volapyk. Flere forsøg gav samme resultat, men pludselig faldt tiøren: Vend viseren 180 grader!
#18 Du skriver Jeg prøvede at ringe til MitID support. At de overhovedet har åbent i weekenden er i sig selv imponerende. Men det vidner nok blot om, hvor udbredt behovet for hjælp til denne #¤”&¤&¤/ app er! Ja, ventetiden hos MitId support er urimelig lang. To gange måtte jeg kontakte supporten. Første gang tog det en hel time, og anden gang 50 minutter. Så ja, der er noget helt galt, men det er desværre ikke på nogen måde overraskende. Den eneste ros jeg kan give, det er supportmedarbejderne venlighed. Men MitId er et digitalt uhyre........👿
#19 Ja den grå trekant man trykker på skal være til venstre. Min mors kæreste har begået samme bøf. Han er en ældre herre på 86. Men han er frisk af sind og vi har grinet lidt af denne episode sammen.😊
#20 Peter underligt jeg har handlet der før og i sidste uge købte jeg en Kontorstol model Vojens hos Jysk og da var der 0 problemer og før Jul købte jeg en bærbar i Tyskland på eBay heller ingen problem Og som Jørgen B. i # 15 påstod at man skal bruge Mobilen??? ikke jeg!
#23 Jeg er af samme holdning med hensyn til apps på telefon. Jeg har og bruger kun MobilePay. Ellers går jeg langt udenom de andre apps man kan hente ned. Føler der er flere fejl forbundet med disse apps.
Bare til orientering! Jeg har selvfølgeligt fjernet personligt! Overført i December til ebay med/ Mit-Id. Det er pludselig nu det ikke virker! https://ibb.co/MfRVWX0
Så vent bare, til du skal have nyt VISA/ eller DAN kort og forny det de steder, der aut. trækker månedlige beløb. Skulle ændre hos TELMORE i dag. Min gemal og jeg har hver vores tlf. nummer, men det er mig, der ordner betaling og har derfor samme adgangskode og betalingskort. Det lykkedes for mit tlf nr. at skifte til nyt kort, men ikke for mandens. Mitid kunne ikke genkendes. Efter mange ganges forsøg viser det sig at der lige nu er kludder i deres system! For filen da! Hvorfor melder man ikke STRAKS UD, NÅR DER ER DRIFTSFORSTYRRELSER. Ja, jeg er stædig og plejer med hjælp fra kvikke folk herinde at klare det selv. Desværre synes jeg at der sker forvirring omkring begreberne id og adgangskode. Gid man kunne fastlægge det til noget unikt for hver person. Vi har jo dog cpr. Numre.
Det er "den fagre digitale verden", vi alle er ofre for. Du skal ikke regne med udmeldinger om fejl...... service hører fortiden til. Ordet "service" udgår sikkert snart af det danske sprog, for ingen stifter efterhånden bekendtskab med dette begreb.
Systemet er beseret på, at alle er i besiddelse at en mobiltelefon, er inde i alt det digitale, og er dette ikke tilfældet, så er man nærmest udstødt af det digitale samfund. Man kommer uundgåeligt til at tænke på "Sangen om Larsen", hvor teksten lyder "det sku´ være så godt, og så ´det faktisk skidt". Denne tekst holder stadig. Digitaliseringens eventyr, er blevet til et mareridt.
Ja, selvom jeg med mine 82 år forsøger at følge med og takket være hjælp fra dette forum får klaret det meste, afstår jeg fra at rende rundt med en smartphone evig og altid. Vores parkeringsplads bag rådhuset i byen skiftede system i parkeringsurene. Ups. Nu skulle man indtaste sit bilnummer + de andre “normale” ting. Jeg har ikke kørekort, men chaufførgemal 🤗. Derfor interesserer jeg mig ikke for vores bilnummer. Nå, det var heldigt vi parkerede tæt ved. ….. OG DET VAR IKKE KUN MIG, DER IKKE VAR KLAR PÅ DET NYE SYSTEM Da vi var hjemme igen, ville jeg på hjemegnens FB SIDE gøre opmærksom på at man ved parkering bag rådhuset skulle bruge sit bilnummer. ……. Hold da op, hvor mange negative input der kom fra UNGE mennesker. Brok,brok brok var der en der skrev. Jeg slettede mit indlæg, som var postet i god mening. Jeg forstår ikke at folk, der ikke har brug for den viden om bilnummer overhovedet reagerer. Gad vide om jeg oplever at vi kan få indopereret en chip med alle mulige oplysninger om personen?
#30 Nu er det vel ikke MitIds skyld, at kommunen eller hvem der nu administrerer parkeringsreglerne, har ændret reglerne. Med hensyn til bilnummeret er der vel på bilen både for og bag på et skilt med nummeret på bilen, hvis ikke der er nogen, der har stålet det. Så det burde være til at se.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.