Avatar billede hansuwe Juniormester
19. januar 2023 - 14:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Western Digital back-up, starter ikke

Goddag, jeg kommer med et problem: min back-up hard disk,
WD My Book Essential Edition vil / kan ikke starte.
Når der sættes spænding på og jeg trykker på den store ring på forsiden
lyser den grønt op, og der høres en sagte summen og derpå nogle klik.
Så stopper driv-motorens summen. Derpå starter den igen,
det summer og klikker et par gange - igen stop.
Når det har gentaget sig stopper den helt, tavshed.
Er der nogen, som kan genkende denne opførsel ?
Kan jeg selv gøre noget, f.x. åbne kabinettet og kigge efter fejl ?
Håber at nogen kan give et tip / henvisning.
Vh., Hans Uwe
Avatar billede overloaded Mester
19. januar 2023 - 14:47 #1
Hvis der kommer kliklyde fra den er den helt sikkert stået af.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2023 - 15:39 #2
Enig med svaret, og kan nok kun reddes af hdd specialist.

Almindelige harddiske er desværre værre noget, som bare skal stå helt stille.

Anskaf ekstern SSD'er.
Avatar billede milter Ekspert
19. januar 2023 - 16:29 #3
Det kan også skyldes en dårlig forbindelse eller utilstrækkelig strøm. Prøv at læse Fix 3 -  Change Hard Drive Connection to Fix Clicking Drive i linket herunder:

https://www.easeus.com/resource/fix-clicking-hard-drive-and-recover-data.html
19. januar 2023 - 17:20 #4
Du kan prøve at logge ind i Webinterfacet på den

Du  skal kende dens navn eller IP addresse.
Åben en browser
Hvis den f.eks hedder: MyBookEssentialEdition
Skriv http://MyBookEssentialEdition
log ind med admin konto (Hvis du ikke har sat password på admin kontoen, er pw = admin).

Min lister ulæste beskeder, der kan evt står noget om den er defekt.
Ellers kan du køre en test på den.
På min ligger testen under settings > utilities.

Så kan du finde ud af om den er defekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2023 - 18:28 #5
Har du prøvet den på en anden pc?
En ven til mig har en ældre ekstern der ikke vil genkendes på hans pc.
På min pc virker disken. Så det behøver ikke være hardwarefejl, men en bug med driver eller andet i Windows.
Avatar billede kulawig Professor
20. januar 2023 - 07:54 #6
enig med #3

HVIS du er heldig er det kun underspænding fra strømforsyningen ellers er den nok død

og husk .... data du kun har ET sted er ingen backup
Avatar billede 220661 Ekspert
20. januar 2023 - 08:41 #7
#6 Jeg anbefaler også 3 steder som jeg selv bruger.
Avatar billede hansuwe Juniormester
22. januar 2023 - 18:02 #8
Hej, gode sagkyndige,
jeg har haft fat i firma Western Digital og forespurgt om support,
men de svarer kort, at de ikke kan / vil hjælpe, hvis man stadig har Windows # 7.
Så har jeg haft henvisningen fra Milter, # 3
https://www.easeus.com/resource/  fremme. Her gives jo en række forslag,
hvor jeg har prøvet de relevante: Sæt disk-drevet med USB-kabel
til en anden computer ( jeg har en lap-top ), prøv med en anden 12 Volt supply, hvergang var der ikke længere liv i den, ingen summe & klikken.
Så jeg må erkende, at jeg må have hjælp fra et firma, hvor de kan tage selve harddisken ud af kabinettet og placere den i et andet drev, for så at kopiere indholdet ud, f.eks. til en DVD. Er der nogen af jer, der vil kommentere dette ?
Håber på en henvisning. Endnu engang: Tak for jeres interesse og prompte svar.
Mvh. Hans Uwe
Avatar billede milter Ekspert
22. januar 2023 - 19:54 #9
Du har, så vidt jeg kan se, endnu ikke prøvet at fjerne selve harddisken fra kassen, den sidder i.Jeg ved ikke, om din er af samme type som i eksemplet i linket herunder, men prøv at kigge på det. Hvis du er heldig, ligger problemet kun i forbindelsen mellem harddisken og den kasse, den er installeret i. Hvis du er det mindste i tvivl, så find hjælp hos én med lidt kendskab til harddiske og skruetrækkere :-)

Forbind serefter harddisken til din computer med et passende stik og test.

Hvis du skal have et firma til at hjælpe dig, så kan det blive meget dyrt. Og de vil garanteret ikke anbefale dig at gemme evt. genskabte filer på en DVD. DVD'er som back up blev opgivet for mange år siden pga. den forældede teknik. I dag er det USB eller ekstern SSD.

Og så skriver du ikke noget om, hvorfor du behøver backup'en fra din Western Digital. Er det fordi, originalen er forsvundet, eller ....? Hvis du stadig har originalen, så køb en ny SSD til backup.
Avatar billede milter Ekspert
22. januar 2023 - 20:39 #10
Undskyld. Her er så det link, jeg talte om i det tidligere indlæg:

https://www.pcnix.ca/how-to-open-wd-my-book-essential-usb-3-0-1-5tb/
Avatar billede kulawig Professor
23. januar 2023 - 07:59 #11
#hansuwe
hvor i landet holder du til ?
Avatar billede hansuwe Juniormester
23. januar 2023 - 18:29 #12
Hej, milter # 9 og 10,
Tak for prompte svar igen, med henvisningen til Canadierne, pcnix.ca.
Jeg har taget deres net-side frem og set på beskrivelsen,
dels video og dels tekst. Ovenpå det turde jeg selv gå igang,
med en stiv køkkenkniv og en skruetrækker lykkedes det
at lirke svøbet af selve chassis'et. Det klemmer hele vejen langs kanten.
Så satte jeg igen 12 V power supply coax-stik i og tændte for den.
Så lyste 4 grønne LED op, men når man trykker på mikro-switchen
på kontrol-printet (PCB ), som normalt betjenes af den store ring
på forsiden, sker der ikke noget. Jeg forventede jo, at disk-drevet
ville starte. Jeg kan nu, med mere fingerfærdighed, få taget selve
HDD ud af chassis'et. Jeg har nemlig forespurgt et lokalt værksted
her i Roskilde, om de kunne overføre indholdet til et andet medie,
og det bekræftede de - hvis drevet stadig er intakt.
Hermed så også et kort svar til kulavig: jeg bor i udkanten af Roskilde.
Nu vil jeg så tage ind til "Centralværkstedet" i Ringstedgade
og fremlægge min HDD, og se, hvad de mener om opgaven.
Jeg beretter så mere. Mvh.,  Hans Uwe.
P.S.: Hvordan hæfter jeg fotos (format .jpg ) til et indlæg ?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2023 - 19:33 #13
Avatar billede hansuwe Juniormester
30. januar 2023 - 17:11 #14
Hej gode sagkyndige og interesserede,
jeg kan berette, at jeg fredag d. 27. jan. har været på besøg
hos milter hjemme i privaten. (han bor ikke ret langt fra mig)
Han havde en interface-enhed til rådighed, så vi kunne sætte
forsyningsspænding til chassis'et og forbinde det pr. USB -kabel
til en PC. På PCens skærm blev vist, at der er en ydre enhed tilsuttet,
men den er tom, 0 mbyte. Selvom der var spænding på,
kørte HDDens motor ikke. Så her havde vi diagnosen:
Motoren er  "stået af".  Det er kun specialister, der kan demontere
selve magnet-skiverne og forsøge at redde indholdet,
og det er DYRT. Så jeg giver op her, den enhed må jeg kassere.
Hermed vil jeg så afslutte spørgsmålet / tråden.
Mvh.,  Hans Uwe