Avatar billede valby Ekspert
09. januar 2023 - 15:52 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Windows 11 version 22H2

Jeg har to computere med windows 11.
Den ene har jeg til opdateret til version 22H2. Den mulighed kom af sig selv.
Den anden står som version 21H2, og får ikke muligheden for at opdatere til version 22H2, heller ikke når jeg søger efter opdateringer.
Det er ikke noget problem, så spørgsmålet går bare på, hvorfor den ene windows kan opdatere, men den anden ikke, og hvad fordel er der ved 22H2? jeg kan ikke se nogen.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 15:57 #1
Du kan nok bare hente Microsoft værktøj og vælge opgrader på vejen.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11
Avatar billede valby Ekspert
09. januar 2023 - 16:19 #2
Risikerer jeg så ikke, at jeg for en ny installation?
Og er der en fordel ved 22H2, for ellers kan det jo være lige meget:-)
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 16:24 #3
Der er altid fordel med seneste Windows OS, sikkerhedsmæssigt :-D
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 16:32 #4
Avatar billede valby Ekspert
09. januar 2023 - 16:43 #5
Tak, men det engelske link dropper jeg. De vil have tilladelse til, at dele mine oplysninger med en masse andre.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2023 - 16:44 #6
Er begge computere kompatible med Windows 11 eller har du brugt tilpassede indstillinger i dit installationsmedie på den der ikke opdateres.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2023 - 16:46 #7
Med hensyn til sikkerhed så ved jeg ikke om der er mere sikkerhed i den ene som den anden. Begge versioner får jo sikkerhedsopdateringer jævnligt. Prøv at tjekke om disse ikke har samme KB nummer. Det tror jeg de har.
Avatar billede valby Ekspert
09. januar 2023 - 16:57 #8
#4
Jeg læste i stedet dette : https://www.windowscentral.com/windows-11-version-22h2
Det ser jo umiddelbart fint ud, men jeg kan ikke se, det har den store betydning, når man kører med stationær PC?

#6
Begge windows 11 er kørt ind som opgradering fra Microsoft, ingen manipulation.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2023 - 17:11 #9
#8 Det er primært nye funktioner der er med i opdateringen som der også beskrives i det link du har lagt. Om det er noget der er vigtigt må man selv vurdere.
Du vil stadig modtage sikkerhedsopdateringer et stykke tid endnu (13 juni 2023)
Så kan det jo være det har rettet sig til inden da.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 18:46 #10
#5
Ja, jeg ser dette ikke da jeg benytter mig af uBlock Origin mv.

Indholdet på dansk er således på næste indlæg
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 18:46 #11
Hvorfor du bør opdatere din Windows-pc, når en ny version udgives

Det kan være fristende at klikke på knappen for at afvise Windows Update, men at udsætte den kan gøre mere skade end gavn i det lange løb.

Når en ny Windows-opdateringsversion udgives, går internettet vildt med rapporter om alle de nye funktioner, der følger med. Som sådan downloader mange mennesker de nye opdateringer for at holde sig ajour med disse nye funktioner. Nogle kan dog ofte forsinke deres softwareopdateringer ved at klikke på Ikke nu eller Opdater senere, hvilket ikke er en god vane at falde i.

Softwareopdateringer er vigtige for Windows-computere, og denne artikel vil dække alt, hvad du behøver at vide om Microsoft-softwareopdateringer og fordelene ved at opdatere dit operativsystem umiddelbart efter, at en ny version er frigivet.
Hvad er Windows-softwareopdateringer?
Windows OS-softwareopdatering installeres

Windows-softwareopdateringer tilføjer nye funktioner og retter kendte fejl eller sårbarheder for at hjælpe med at holde brugere og computersystemer sikre. De er svære at gå glip af, fordi Microsoft hele tiden minder dig om at opdatere så hurtigt som muligt.

Softwareopdateringer er altid et besvær, men hver gang du ignorerer Windows' opdateringer, bliver dit operativsystem mere sårbart.

Opdateringer af operativsystemet bliver konstant udgivet for at holde dit system opdateret med topfunktioner, og de er værd at downloade, når du har tid. Du bør også holde øje med valgfrie Windows-opdateringer. Disse er ikke nødvendige for dit systems velbefindende, men nogle gange tilføjer de nye funktioner eller forbedrede funktioner, som er værd at downloade.
Fordelene ved at opdatere Windows til en nyere version

Opdatering af Windows, når en ny opdatering frigives, vil optimere din brugeroplevelse og ydeevne. Her er nogle fordele ved at opdatere til nyere Windows-operativsystemer, og hvorfor du bør gøre det så hurtigt som muligt.

1. Forbedret ressourceforbrug

Hvis du bruger din pc til systemintensive aktiviteter (såsom spil eller 3D-gengivelse), vil du have hver eneste ounce af din pc's ressourcekapacitet. Desværre bremser Windows-fejl og forældede systemapplikationer din computers generelle ydeevne.

Microsoft er opmærksom på disse forsinkelser og forbedrer Windows' ressourceforbrug med hver ny OS-opdatering, hvilket resulterer i en hurtigere og mere responsiv pc.

2. Forbedret software- og hardwarekompatibilitet

Windows' ydeevne påvirkes af hardware- og softwarekompatibilitet. Gamle OS-versioner er muligvis ikke kompatible med nye processorer og applikationer. Dine enhedsdrivere skal muligvis også opdateres for at genkende nye hardware- og softwareenheder.

Microsoft-opdateringer løser dette ved at installere alle nødvendige OS-komponenter, hvilket giver mulighed for en bredere vifte af hardware- og softwaremuligheder for stabil kompatibilitet.

3. Avanceret spilfunktionalitet
En mand, der spiller spil på sin avancerede pc-opsætning

Windows-opdateringer medfører nogle gange ekstra værktøjer til spil, såsom Windows Game Mode. Og Microsoft opdaterer konsekvent Windows for at sikre, at du får pålidelig ydeevne på selv de nyeste og teknisk avancerede spil.

Med hver OS-opdatering kører spil mere problemfrit, ydeevnen er optimeret, og mærkelige nedbrud bliver rettet.

4. Forbedret sikkerhedsbeskyttelse

Dette er en grundlæggende funktion i Windows OS-opdateringen. Microsoft prioriterer sikkerhed og ydeevne frem for nye opdateringsfunktioner for at beskytte din pc mod malware og vira.

Pc'er, der kører operativsystemer lavere end Windows 10, understøtter ikke nogle forbedrede sikkerhedsfunktioner, hvilket efterlader brugere sårbare over for sikkerhedsrisici og malwareangreb. Som sådan er operativsystemopdateringer nødvendige for en sikker og sikker computer.

5. En fornyet brugeroplevelse

Når Microsoft ikke retter fejl, bruger den nogle gange Windows Update til at introducere nye måder at interagere med dit system på. Dette kan omfatte slankere app-design, mørke tilstande til apps og endda nogle justeringer af brugergrænsefladen som svar på brugerfeedback.
Gør dig klar til en systemopdatering

Opdatering af dit Windows-operativsystem, når en ny version frigives, forbedrer din pc's funktionalitet og tilføjer spændende funktioner. Som sådan bør du følge med i Windows OS-opdateringer for en frisk brugeroplevelse.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 19:07 #12
Forresten, hvis det andet PC ikke er opdateret til seneste OS version, kan det trods alt være, at CPU ikke var egnet til Windows 11?

Dette kan nemt overkommes ved opgradering ved hjælp af Microsoft værktøj som tidligere nævnt. Hvis du ikke har seneste TPM på bundkortet kan dette være anledning per mindste krav.

https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/08/27/update-on-windows-11-minimum-system-requirements-and-the-pc-health-check-app/?ocid=AID3031635

https://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-11-specifications#primaryR2

Her er desuden CPU oversigt som du kan se om CPU er med på mindste krav:

https://learn.microsoft.com/da-dk/windows-hardware/design/minimum/windows-processor-requirements
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 19:09 #13
Du kan overkomme dette ved at benytte Hent Windows 11 og gemme ISO og indsætte dette med Rufus og deaktivere kravet for TPM og lave lokal brugerkonto som standard ved hjælp af script der indsættes for dig:

https://rufus.ie/da/
Avatar billede valby Ekspert
09. januar 2023 - 19:27 #14
@Jørgen B.
Dit forslag i #1 er sikkert rigtigt, desværre virker det ikke for mig, men det er en fejl hos Microsoft.
Jeg forsøgte først at installere med programmet, men kunne ikke.
Så læste jeg på nettet, at det skulle gøres med Kør som administrator.
Det gjorde jeg, og kom så også , så langt, at jeg fik at vide, at programmet ikke kunne køre fordi jeg skulle have TPM2. Det undrede mig selvfølgelig, eftersom Microsoft selv havde opgraderet min W10 til W11.
Jeg åbnede bios, og fandt ud af, at der er to varianter af TPM. "Discrete" som jeg havde, og "Firm TPM 2"  Jeg rettede til det sidste, og så ville programmet godt installere. Det kom så langt, at det søgte og fandt opdateringer, som det begyndte at installere. Men så stoppede det, med besked om, at de ikke kunne se, om jeg havde plads nok, og opfordrede til genstart. Det gjorde jeg to gange, uden held.
Så slukkede jeg computeren og gentog det hele, med samme negative resultat.
Der må være noget galt med Microsoft programmet, for jeg har 408 GB friplads på mit C-drev.
Du skal have tak for dit råd og får selvfølgelig løsningen. 😊
Avatar billede valby Ekspert
09. januar 2023 - 19:31 #15
#13
Jeg kører med lokal brugerkonto. Efter rettelsen i bios, prøvede jeg W-Update, men den siger, at windows er opdateret. Så nu orker jeg ikke mere.
Avatar billede valby Ekspert
09. januar 2023 - 19:32 #16
Tak for alle indlæg i mit spørgsmål. 😁