Avatar billede EkstremtmegetSOS! Praktikant
04. januar 2023 - 00:31 Der er 11 kommentarer

Bærbar slukker, hvis jeg tager strømstikket ud - trods fuldt opladet?

Hej

Min computer slukker, når jeg tager strømstikket ud, selvom der står, at den er fuldt opladet.

Jeg har en Asus Vivobook s14 fra 2020 (hvis det er relevant iht. problemstillingen). Den har altid kørt upåklageligt, og jeg har været ret glad for den. MEN.. lige pludselig for nogle måneder siden, begyndte der at være problemer med skærmens baggrundsbelysning. For et par dage siden fik jeg den den tilbage fra reparation, hvor den desuden også er blevet rullet og totalt opdateret. Jeg har brugt den flere gange siden, hvor der ingen problemer har været. I morges, da jeg skulle bruge den, ville den ikke tænde, så jeg satte den til opladning samtidig med jeg brugte den, efter 20 minutters tid, kunne jeg se, at den var fuldt opladet, så tog strømstikket ud, og med det samme slukkede min computer. Jeg har prøvet lidt forskelligt, men må nok indse, at jeg ikke er så super computerkyndig - derfor spørger jeg nu jer, computerkyndige, om hjælp.

Tak på forhånd :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. januar 2023 - 05:37 #1
Prøv her!
Har du forsøgt at lave strøm knebet hvor al strøm afmonteres og man holder start knappen nede i 30 sekunder og så gen montere strøm og prøver opstart.  Det lille batTeri på bundkort skal også pilles fra.

https://www.version2.dk/artikel/mystisk-stroem-kneb-vaekker-doede-baerbare-til-live
Avatar billede fase Professor
04. januar 2023 - 10:02 #2
Du skriver, at batteriet er fuldt opladet efter 20 minutter. Det tyder på et dårligt batteri, som bør skiftes.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. januar 2023 - 10:09 #3
#2 - Det kan tyde på et dårligt batteri, eller også er det manglende kompetance hos værkstedet hvor den var til reparation.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2023 - 10:31 #4
Jeg hælder til forkert samlet pc fra værksted. Jeg tænker ikke der var problem med dårlig batteri da den blev afleveret?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2023 - 10:33 #5
Mangler eller dårlig forbindelse mellem batteri og indgang print til opladning.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. januar 2023 - 10:57 #6
Ja, værkstedet er nok den mest sandsynlige synder.
Det er ikke ligefrem den faglige kompetance der kendetegner disse værksted - men der er også de kompetente, men har man købt maskinen hos en bestemt forhandler, så anvender denne, kun et sted hvor de defekte maskiner bliver rapareret, og når disse værksteder viser sig ikke at kunne magte opgaven, så bliver kunden Sorte Per.
Avatar billede EkstremtmegetSOS! Praktikant
04. januar 2023 - 23:54 #7
#1: Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener - altså hvor bundkortet overhovedet sidder, og hvordan får jeg adgang til den
Avatar billede EkstremtmegetSOS! Praktikant
05. januar 2023 - 00:00 #8
220661 (#5): Nej, der har aldrig været problemer med batteriet. Den har altid kunne holde en god halv skoledag, selvom jeg har kørt med adskillige programmer på én gang.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2023 - 17:52 #9
#8 Så tyder det vel på at det er sket lige efter reparation med skærmen?
Avatar billede supportsiden Professor
07. januar 2023 - 16:36 #10
Nu kender jeg ikke lige din PC model indgående men som andre her skriver kan det være en fejl fra værkstedet. Nogle bærbare har 2 batterier, hvis hovedbattriet ikke er sat til kunne den godt opføre sig sådan.
Jeg ville klage til værkstedet hvis du har fået den tilbage i dårligere stand en da den blev indleveret.
Ellers prøv at kigge her .
https://www.asus.com/support/FAQ/1043914/
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. januar 2023 - 20:09 #11
Ja, man kan godt have en mistanke om en vis form for inkompetance hos værkstedet.
Det er ikke kun pc værkstederne, der brillierer med deres evner, eller rettere manglen på samme, det gælder også andre elektronikværksteder, der f.eks. tager sig at TV, HI-FI o.l.