Avatar billede kimjesper Novice
31. december 2022 - 01:51 Der er 11 kommentarer

Overførsel af fotos fra iphone SE til computer

Jeg har altid blot forbundet min computer med med iphone via USB kabel og givet tilladelse på mobiltelefonen til at computeren har kunne se mobilens fotos. Herefter har jeg så kunnet kopiere over i nye mapper på computeren.

Men pludselig kan computeren ikke se et meget stort antal af mine mange fotos på mobilen, hvad der jo umuliggør overførsel til PC.

Hvad kan jeg gøre ?
Avatar billede INK Ekspert
31. december 2022 - 11:22 #1
Hvis det er en Windows pc, kan du bruge programmet “Billeder” til at importere fotos fra telefonen. Har du forsøgt dette?
Avatar billede kimjesper Novice
31. december 2022 - 14:04 #2
Hej ink
Tak for dit forslag, men situationen er stadig den samme - når jeg er i programmet Billeder på min pc og har tilsluttet mobiltelefonen så er der et større antal billeder som den ikke kan se og dermed ikke hente. Jeg ser dem jo selv på mobiltelefonen men hvorfor computeren ikke ser dem er mig en gåde.
Kan det være fordi min telefon er for tæt på grænsen - ca. 59 ud af 64 GB ?
Så jeg søger stadig gode råd.
Avatar billede INK Ekspert
31. december 2022 - 15:23 #3
Er det allesammen billeder taget med kameraet, eller er der billeder downloadet fra sociale medier?
Avatar billede kimjesper Novice
31. december 2022 - 16:19 #4
Ja det er begge dele - men der er rigtig mange af mine egne billeder fra mobiltelefonen som jeg ikke kan se - jeg har ikke lige check på om det også gælder de downloadede.
Men husk at endnu flere af billederne kan jeg faktisk se på computeren,
Jeg kan ikke finde system i det. Jeg tog ca. 150 billeder på en kunstudstilling i februar - ca. 25 kan jeg se og resten kan jeg ikke se ?
Avatar billede INK Ekspert
31. december 2022 - 16:45 #5
Formoder det ikke har noget at gøre med HEIC format versus JPEG? Kan det være videoer eller live-format?
Avatar billede kurtba Ekspert
01. januar 2023 - 18:56 #6
Hvis ikke du kan få det til at virke, kan du evt. bruge en anden metode med at overføre filerne via
wetransfer.com
Der kan du uploade 2 gb i døgnet gratis, og så hente dem ned på din pc.
Avatar billede kimjesper Novice
01. januar 2023 - 20:38 #7
Hej Ink - du satte mig på sporet af noget med disse formater, som jeg ikke kendte. Ja mange af mine fotos i mobilen ligger i et HEIF format (vist noget lignende HEIC format ikke sandt), og det ser ud til at det er de fotos som er taget med min Iphone SE mens fotos fra min gamle iphone 6s (som blev overført til den nye SE) ligger i JPEG format. Mebn tilsyneladende er nogle af disse HEIF format billeder blevet overført til PC og har så fået tildelt JPG format ???, mens andre ikke er overført.
Jeg tog ca. 300 fotos på en stor udstilling - alle med min Iphone SE og derfor i HEIF format, men kun 16 af dem er overført og formateret som JPG.
Der kan muligvis ligge noget i dette med format, men kan du tænke på, hvad der kan være årsagen til at nogen overføres og andre ikke, når de nu alle har samme HEIF format ?
Avatar billede kimjesper Novice
01. januar 2023 - 20:41 #8
Hej Kurtba Tak for dit forslag - det vil jeg prøve
Avatar billede INK Ekspert
02. januar 2023 - 07:40 #9
For at undgå HEIF formater, går du i indstillinger - kamera - formater og ændrer fluebenet fra High efficiency til mest kompatible, så tager din telefon billeder i jpeg format.
Dine nuværende billeder i HEIF format kan du om nødvendigt konvertere til jpeg.
Der findes programmer, der kan gøre det og der findes net- tjenester. Google er din ven.
Det kræver selvfølgelig du kan få dem over på din pc. Hvis Billeder ikke kan importere, skal du måske fra Microsoft downloade et lille program, der kan vise HEIF format på en pc.
Har du med stifinder forsøgt at finde alle billeder på din telefon?
Avatar billede INK Ekspert
02. januar 2023 - 07:52 #10
Jeg bruger Google Fotos på min iPhone. Alle fotos inkl. HEIF format oploades så til skyen løbende. Kan herfra downloades på din pc. I indstillinger kan du vælge original størrelse eller reduceret størrelse. Hvis du ikke dyrker billedredigering med udsnit osv. er det min erfaring, at reduceret størrelse er nok for de flestes behov. Hvis du laver fotobøger, kan det dog være en fordel, at bevare original størrelse.

Forskellen på iCloud og Google er, at iCloud synkroniserer mellem enheder, mens Google Fotos fortsat gemmer, selv om du sletter på én enhed.
Avatar billede kimjesper Novice
02. januar 2023 - 17:16 #11
Hej ink
Tusind tak for de mange gode råd. Formålet med at overføre mine billeder fra iphone til PC/extern hard disc har primært været at skaffe plads på mobilen samt at få et velordnet arkivsystem for mine fotos på computeren.
Det er så det som jeg altid har gjort uden de store problemer, som så først opstod her inden for de seneste måneder, idet jeg som nævnt ikke kunne se et større antal fotos i mobilen på min PC, når jeg forbandt dem. Som du siger kan det muligvis have noget med formatet at gøre men det er ikke helt entydigt, da visse med HEIF format faktisk kunne ses.
Nu har jeg som du foreslår fået oploaded til google fotos og det gik ganske fint med alle disse HEIF formater også, og som du siger så kan jeg herfra føre dem over i mit fotoarkiv på PC/extern hard disc.
Det var for øvrigt godt du lige orienterede mig om forskellen på Icloud og Google foto. Jeg ønsker jo netop at gemme fotos også dem som jeg sletter på mobilen. Så hvis Icloud løbende synkroniserer, så vil jeg jo miste de fotos som jeg sletter ikke sandt ?
Efter jeg nu har sikkerhedskopieret til google foto oplever jeg noget ejendommeligt - jeg får pludselige med få minutters mellemrum notifikationer fra Google Photos Backup, at "x filer kunne ikke uploades", hvor x er et tal på¨10 til flere tusinde. Har du nogen ide om, hvad det skyldes ? Jeg ved godt, at der er visse meget store fil-størrelser som ikke kan uploades og tilsvarende for særlige formater, men det kan ikke være dette. Det er nærmest som om, der udvælges vilkårlige filer, som den pludse nægter at uploade ?

Tak for anvisningen vedr. ændring af filformat - jeg forstår at HEIF formatet er fornuftig komprimering med det formål at give bedre plads på mobilen ikke sandt. Så hvis jeg skifter kan det give problemer med pladsen med mindre jeg regelmæssigt får slettet. Det er denne slette-øvelse som altid bekymrer mig, idet jeg gerne vil sikre mig, at de fotos jeg sletter på mobilen rent faktisk er blevet overført til PC/extern harddisc eller google foto.

Du spørger, om jeg har forsøgt med stifinder at se mine fotos på mobilen og det er netop min fremgangsmåde, som jeg altid brugt og kopieret her i stifinderen, så jeg først kopierede og efter vellykket kopiering slettede i mobilen.

Jeg føler mig ikke sikker på, at jeg gør alt dette på den mest smarte måde og tager gerne imod gode råd. Jeg er meget glad for dine kommentarer.