Avatar billede Chevy396 Seniormester
25. december 2022 - 20:27 Der er 11 kommentarer og
15 løsninger

Ny i installation af Windows 10 (Beklager :( )

Jeg har i mange år "set mig sur" på Windows 10 / 11, men føler at jeg nu må krybe til korset og forlade min trofaste og vidunderlige Windows 7 Pro.
Jeg er bekymret for diverse beretninger om overvågning "spionage" fra Microsoft via telemetri etc.
Jeg vil gerne undgå at oprette en konto hos Microsoft som det første, derefter helt skrotte Microsoft Edge og dens "Bing" søgemaskine .... Cortana har jeg heller ikke lyst at gøre bekendtskab med OVERHOVEDET..

Som jeg ser det, risikerer jeg vel at skulle gennem de nøjagtig samme rutiner hver gang der bliver presset en eller anden Update ned i halsen på mig / min PC ??

Eller tager jeg helt fejl ??

Jeg vil mega gerne have Jeres input / råd / vejledninger / links til at gøre min PC til et sted hvor jeg føler mig "hjemme" i fred og ro.

Måske jeg bare skal blive hos Windows 7 Pro (64 bit) ?

Med venlig hilsen
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2022 - 21:46 #1
Det er længe siden jeg sidst brugte Windows 7 til at komme på Windows 10. En forudsætning for dette er at du har den fysiske kode til Windows 7 pro.
For at installere som lokal bruger på pc efter der er installeret ville jeg bruge Rufus til at oprette mediet. Den kan under oprettelsen af mediet indstilles til at Windows installeres som lokal bruger.
Edge har jeg set en video om hvor den blev fjernet fra Windows. Det var Brian fra Britec der lavede den. I video blev der tilføjet oplysninger i register og der blev også gjort noget i gruppen politikken.
Cortana og andet skrammel der er med installation har man før kunnet fjerne med kommando kørt i powershell som admin.
Det med brugerfladen og telementri  kan måske også ordnes. Der er et par programmer der kan hjælpe på vej. Open Shell kan lave start om til så det ligner Windows 7. For at lukke for telementri og andre ting kan et program som O&O Shutup 10 gøre noget ved dette.
Hvad der sker når der så kommer opdateringer det er jo så et spørgsmål.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2022 - 21:55 #2
Jeg har selv fra start af fjernet det skrammel der følger med Windows 10.  Og jeg oplevede lige i starten at noget kom tilbage når en ny build kom på. Det har der dog ikke gjort de sidste 4-5 år.
Jeg har for ca en måned siden installeret Windows 11 Home som en ny ren installation.  Jeg blev Rufus 3.17 brugt og der kunne jeg vælge at installere som lokal bruger. Derfor jeg anbefaler brug af Rufus i stedet for Media Creation Tool som Microsoft bruger.
En anden løsning er at bygge mediet op manuelt hvor man selv vælger hvad der skal på det. RICH  fra Cyber Cpu har i en video vist hvordan man gør det.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2022 - 22:01 #3
Mener faktisk man i Windows 10 pro direkte kan vælge lokal konto når man installerer.  Men oprettes den med Rufus burde den gøre det automatisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2022 - 22:05 #4
Avatar billede Chevy396 Seniormester
25. december 2022 - 22:11 #5
#1
Jeg har produktnøgle for Win 7 dvd'en jeg købte for nogle år siden.
Har idag hentet Win 10 mediet via Microsofts side på en USB stick.

Har RUFUS på en anden stick.... Kan jeg copy -paste den til RUFUS sticken og benytte RUFUS alligevel ??

Den smule jeg har læst mig til er at man, for at kunne lave en lokal / privat konto, skal koble sig fra internettet - Er det korrekt ??

Powershell er jeg ikke specielt kendt i - men jeg har store planer om at dykke ned i, og finde ud af tingene senere.

Open Shell har jeg også hentet, så jeg kan få en Win 7 lignende startmenu.

O&O shut up mangler jeg at hente ned, så rigtig mange tak for tippet .

Den del med at man sandsynligvis igen og igen må stoppe alle de ting man finder irriterende / unødvendige hver gang der kommer en ny upgrade er sq da dødirriterendeog spild af ens tid.

Just my two cents :)
Avatar billede falster Ekspert
25. december 2022 - 22:25 #6
For ca. 3 år siden anskaffede jeg en ny desktop-pc med W10 Home.

Jeg oprettede kun lokal(e) brugerkonto/i og installerede Open-Shell.

Ikke andre tilretninger e.l.

Edge f.eks. ligger der bare og anvendes ikke som browser.

De forudinstallerede apps kan kan fjernes efter temperament, men de fylder kun lidt.

Jeg har ikke mærket irritationsmomenter i f.t. at anvende W7.

Noget afhænger dog måske af, hvordan man anvender/er vant til anvende maskinen.

W11 er jeg ikke skiftet til endnu.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2022 - 22:26 #7
Ja det med at koble internet fra har jeg også hørt om. Kan ikke lige huske hvordan jeg gjorde det for 7 år siden på min Windows 10
For at flytte filerne fra mediacreation tool og over på Rufus, så tror jeg du er nødt til at mounte  (højreklik og vælg mount), og når filerne kommer frem kopiere dem over i en mappe som man så bruger til Rufus.
Da jeg i sin tid fjernede de apps der kommer med Windows brugte jeg denne søgning
remove preinstalled apps windows10
Der er en kommando der fjerner alle apps på en gang.
Jeg vil anbefale når du roder så dybt ind i systemerne at du laver backup af dit systemdrev som et image man kan rulle tilbage på.
Og gøre det samme når du har tilrettet det som du ønsker.
Personligt opretter jeg mine diske så jeg har et mindre drev til Windows (ca100 GB) og et par andre til backup og private filer og programmer der ikke opdateres jævnligt. På den måde kan image filen holdes i en mindre størrelse.
Jeg bruger selv Aomei Backupper Free til disse image filer men program som Macrium Reflect ogandre kan også gøre det.
Held og lykkemed projektet.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2022 - 22:30 #8
Tror at siden jeg brugte til at at fjerne programmer med var denne
https://www.askvg.com/guide-how-to-remove-all-built-in-apps-in-windows-10/
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2022 - 22:33 #9
#6 Jeg ser heller ikke de store fordele ved at skifte til Windows 11. Den er noget anderledes og det skal man vende sig til. Synes i hvert fald man skal kigge lidt video før man går i gang med det.
Avatar billede Chevy396 Seniormester
25. december 2022 - 22:58 #10
Jeg takker for input og link til Youtube ... Jeg må lige tage et par dybe indåndinger inden jeg springer ud i den dybe ende ... Jeg håber det ikke ender med en solid maveplasker :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. december 2022 - 23:14 #11
#10 - Jeg har en mistanke om at Win 11 bliver en gentagelse fiaskoen med Win 8, der var en gentagelse af fiaskoen mend Win Vista, der var en gentagelse af fiaskoen med Win ME.
Bølgekurven viser efter en periode på over 20 år, at hver anden udgave af Windows er hhv. en fiasko og en succes.
Avatar billede Chevy396 Seniormester
26. december 2022 - 00:38 #12
# 11 ... Så du har en formodning om at man skal undgå Windows 11, eller læser jeg dig forkert ?

Jeg overvejer Windows 10, men er usikker dog.
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. december 2022 - 05:32 #13
Er du sikker på om din Pc. overhovedet kan køre Windows 11? For at dette er muligt skal Pc. Være udstyret med TPM 2.
Sådan kontrollerer du det! Tryk på Windowstasten + R Skriv tpm.msc  og tryk på OK
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. december 2022 - 05:44 #14
Hvis den melder sådan så kan den ikke køre Windows 11
https://ibb.co/TM99Lrf
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2022 - 09:05 #15
#13 og #14.
Det passer ikke helt.
Det er de krav som Microsoft beskriver som anbefaler.
Jeg har dengang Windows 11 var helt ny kørt den på over 10 år gammel hardware.
Man kan når man opretter medie med Rufus indstille den til at ignorere tpm, secure  boot og cpu check. Så den kan faktisk køre på de fleste computere. Men for at få mulighed for den ekstra sikkerhed der ligger i Windows 11 så skal den være udstyret med tpm2 og kompatibel cpu. Den bærbare jeg tester på for tiden har ikke kompatibel cpu men resten er i orden.
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. december 2022 - 09:37 #16
#15 Jeg går ikke ud fra at når man søger Hjælp her på Eksperten er i stand til eller er villig til at køre Uautoriserede programmer for at installere Windows 11!
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2022 - 09:49 #17
#16 Du burde jo om nogen vide at Microsoft selv viser hvordan man kan opgradere uden at bruge nogen programmer!

De viser jo her på linket at en enkelt ændring i registeret giver mulighed for dette.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e
Så at jeg fortæller at man også kan lave en ren installation med Windows ved at bruge Rufus til at oprette mediet, det er IKKE at bruge et  "uautoriseret værktøj" som du skriver.
Jeg har ikke mere at sige i den den sag
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2022 - 09:54 #18
For 2 år siden lavede jeg en ren installation fra en Windows 7 Hme Premium til Windows 10 Home. Efter at have installeret og slettet alle unødvendige programmer fra Windows 10 så program listen sådan ud.
https://ibb.co/L6NJmJK
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2022 - 10:00 #19
Ad #16
Sagen er jo den at Microsoft jo gerne vil sælge licenser igen. Og derfor har de åbnet en kattelem så folk kan afprøve det nye system, og at de så køber noget udstyr og en licens efterfølgende.
Nu har de jo  siden 2015 givet deres system væk, til brugere hvor licenser udløber. Det ønsker de ikke at gøre i fremtiden.
Avatar billede INK Ekspert
26. december 2022 - 10:09 #20
Det er min erfaring at alle Win 7, 8 og 8.1 maskiner frit kan opgraderes til Win 10.
Du skal blot anvende Media Creation Tool fra Microsoft.
Hvis du vil lave en lokal konto, skal du under installation sikre dig, at pc'en ikke er på nettet hverken kabel eller wifi. Du svarer blot du ikke har internet og undlader oprettelse af Mikrosoft konto under installation. Virker både som opgradering og ren installation. Når der spørges om licensnøgle svarer du blot negativt.
Efter installation går du på nettet og opdaterer. Samtidigt får du en digital licens fra Microsoft.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. december 2022 - 10:12 #21
#12 - Jeg vil i hvert fald sige det sådan, at jeg ikke vil installere Win 11, så længe Win 10 opdateres.
Jeg har haft Win 11 installeret på en bærbar, der ikke var i stand til at køre med Win 11, men efter at have ledt på nettet, fandt jeg en metode der muliggjorde installationen. Det var kun for at prøve Win 11, men det var ingen succes, idet Win 11 virker forvirrende og ikke logisk.
Min stationære kan heller ikke umiddelbart køre med Win 11. Jeg har også en bærbar Lenovo, og på denne bliver jeg ofte mindet om at den godt kan køre Win 11, men det skal den ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2022 - 10:18 #22
#21 Jeg vil da også håbe at Microsoft fjerner det "ulogiske" der er ved Windows 11. Men jeg kan have mine tvivl om det gør det.
Sagen er jo den at allerede nu ligger en Windows 12 og lurer i baggrunden. Om den kommer i 2024 eller 2025 er jo så underordnet. Fr jeg tror Windows 12  er her inden support til Windows 10 udløber.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. december 2022 - 11:36 #23
Ja, man kan godt have en mistanke om at MS har set skriften på væggen, og er ved at erkende at Win 11 er et flop.
Så lad os håbe at du for ret.🤞
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2022 - 11:38 #24
Med hensyn til Edge har jeg på min test pc med Windows 11 fjernet den med metoden her
https://www.youtube.com/watch?v=ASoFx0Qaiyk
Min test bærbar er dårligt konfigureret på cpu delen, og efter Edge kom væk blev den hurtigere til at reagere. Jeg kørte opdatering som der vises i video og jeg fik ikke nogen besked om opdateringer.
Bemærk lige at før jeg lavede denne operation der tog jeg et image af systemet så jeg kunne rulle tilbage.
Windows 11 er jo i bund og grund Windows 10 med et anden brugerflade.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2022 - 18:00 #25
Telemetri findes på alle Windows OS versioner, det er grunden til at der kommer windows opdateringer.

Hvad angår Edge og alt andet skrammet som der ikke behøves aktivt at gøre noget, dem kan du sagtens lade være med at pille eller fjerne.

Du kan nemt lave Microsoft konto, det har du sikkert hvis du har Hotmail eller outlook-mail konti.

Det der synes at være 'overvågning' er at den kan synkronisere dine søgninger både startmenu og edge søgninger, og dine filer bliver synkroniseret til din OneDrive, også hvis du lader OneDrive starte med på pc'en, vil dette synkroniseret.
OneDrive kan sagtens afinstalleres.

Formålet med Microsoft konto er, at du vil kunne synkroniseret dit Microsoft computer til skyen. Alt disse aktiviteter er kun til dig og telemetri har altid været anonymiseret, så det vil ikke kunne trækkes tilbage til dig om dette.
Det der kun er identificerbart er visse hjemmesider laver cookies om til TagID så det anonymiseret med kun med tal, så det husker, at dette er dig. Big brother er altså ikke efter dig, hvis det er det du bekymrer dig.
Microsoft er stort set der for dig, hvis du vil benytte deres tjenester, det samme kan siges for Google.
Du kan sagtens afsige tjenesterne fra Google, og det samme kan du sige fra med Microsoft konto.

Ja, det er altid straks bedre med lokal brugerkonto, så der ikke opleves mindre teknisk problemer og så der ikke opleves skyen som konto, så lokal brugerkonto er den bedste hvad angår Windows 10 og Windows 11.
Jeg elsker Windows 11, da de har tilføjet mit ønske om at stifinder med flere tabs. Jeg har begge Windows 10/Windows 11 Pro, men benytter konstant Windows 11 beta testing for tiden. Siden hen har jeg ikke fortrudt opgradering til Windows 11.

Ja, det er bedst med RUFUS, da den vil spørge om hvad der skal aktiveres og om du vil installere Windows OS som lokal brugerkonto direkte før man smækker installationsmedium til USB.
Så det med ikke forbundet til internet er kun relevant, hvis installationsmedium henter opdateret udgave først, så ja, start gerne installation uden internet så den ikke henter opdatering ved en fejl.

Benytter andet browser selv, hvis det var med Windows 10 eller Windows 11, holder fast til Windows 11 beta testing selv for nu, indtil stabilt Windows 11 med stifinder tabs er tilgængeligt. Edge minder meget om Chrome nu, hvor den selv prioriterer Bing søgemaskine og MSN diverse indhold som start-indhold, MSN kan ikke rigtigt laves om, men du kan ændre søgemaskinen ved at komme længere ind i Edge indstillinger.

Tips og trick er allerede nævnt før, men for mig har det ikke været nødvendigt med så mange tredjepart programmer. Jeg har ikke mindst behov for disse, kun afinstallering af OneDrive var nok for mig, og installerer hvad jeg har behov for.

Byder dig held og lykke med alt dette for dit opgradering.

PS - har alle telemetrier aktiveret og har aldrigt skadet min digital liv. Det hjælper bare med at gøre tingene nemmere for mig, især med bekræftelse af køb og identitet med totrin og sikkerhed.
Avatar billede Chevy396 Seniormester
10. januar 2023 - 19:48 #26
Beklager min sene tilbagemelding på alle Jeres kommetarer og meninger.... Jeg har markeret rigtig mange af Jeres argumenter som løsninger, da jeg har set i øjnene at det er op til mig at beslutte mig for hvad jeg skal gøre i denne henseende. Men I skal alle have tusinde tak for at bruge tid på råd , vejledninger , links .... Jeg værdsætter det virkelig meget :) .