Avatar billede ps76 Forsker
23. december 2022 - 17:27 Der er 15 kommentarer

Fejlfinding

Min stationære pc har en bug, og jeg frygter at må bruge juleferien på en geninstallering af W10 og alle de mange programmer, som er samlet sammen over mange år.
Jeg sammenligner her med min bærbare, som er ok:
Beskrivelse: F.eks. når man søger på en adresse. Så kommer samme vejnavn, men i andre byer op, og man kan vælge sin egen. Men kun på min bærbare - ikke på den stationære. Samme med f.eks. valgmuligheder i en realkreditoversigt, hvor man kan vælge en anden ejendom end den, der er åben. Kun på min bærbare, ikke på min stationære. Teksten "Vælg anden" er der simpelthen ikke på den stationære, kun på den bærbare.
Hvad kan være galt? Eller kender I et analyseprogram, som måske kan fejlfinde? Windows eget kan ikke bruges.
Avatar billede kurtba Ekspert
23. december 2022 - 20:41 #1
Du er nødt til at komme med yderligere oplysninger.
Du søger efter vejnavne - det kan man jo gøre mange steder, så hvor gør du det?
Så søger du i realkreditoversigt - hvor er det, og hvordan gør du?
Ud fra hvad du skriver har jeg ingen ide om, hvor og hvordan du gør.
Er du i en browser? Hvilken? Bruger du samme browser på begge?
Så mange oplysninger som overhovedet muligt, så vi ikke begynder at gætte i øst og vest.
Avatar billede ps76 Forsker
23. december 2022 - 23:47 #2
Ja, ville være nemmere hvis man kunne vedhæfte billeder her.
Men ok, her er mere info: Browseren er Chrome på begge. Har også forsøgt med Edge, samme resultat.
Vejnavne - går ind på https://andelenergi.dk/sel/ - Vælger en aftale, og så skal man udfylde en formular, bl.a. med vejnavn. Den siger "tryk på din adresse på listen" - men på min stationære kommer der ikke andre frem, kun min egen - og den accepterer den ikke. P åden bærbare kommer der flere adresser frem, altså samme vejnavn og nummer, men i andre byer.
Det med realkredit er på realk.dk - hvor man kan se hvad forskellige omlægninger giver i ydelse osv. Hvis man har flere ejendomme skal den tilbyde at skifte fra den ene til den anden ved at trykke "Vælg anden" efter den igangværende ejendom. Men som sagt - den mulighed får jeg ikke på min stationære, kun på den bærbare.
GIver det mening?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2022 - 09:50 #3
Og at rydde historik og cookies kan ikke rette problemet på den pc der ikke opfører sig korrekt?
Er der ens tilføjelser til browser på begge computere og er de indstillet ens?
Avatar billede ps76 Forsker
24. december 2022 - 11:47 #4
Jeg har nu ryddet alt historik, cookies osv., uden held. Har så slettet chrome, genstartet pcèn, downloadet og installeret ny chrome - men samme resultat. Virker stadigvæk ikke. Heller ikke i Edge, så det er altså ikke bare et chrome problem tilsyneladende.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2022 - 12:07 #5
Hvordan fjernet?
Brug Revo Uninstaller free og lad den rydde alle mapper og filer samt register oplysninger der sikkert ikke fjernes hvis man bruger tilføj og fjern program. Jeg bruger selv avanceret scanning når efterladenskaber skal fjernes. Det har virket hver gang for mig.
Avatar billede ps76 Forsker
24. december 2022 - 13:09 #6
Har gjort som foreslået - hentet Revo uninstaller, ryddet alt chrome væk også tilbagestående registeroplysninger. Efterfølgende restart, installeret Firefox browser i stedet - samme fejl. Det ER altså ikke en browser fejl må vi konstatere. For havde jo også samme fejl i Edge som tidl. nævnt.
Avatar billede ps76 Forsker
24. december 2022 - 13:13 #7
Kunne i øvrigt ikke finde "avanceret scanning" som du nævnte?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2022 - 13:16 #8
Scanning fortages i 3 grader hvor Revo ikke automatisk står til avanceret. Det har du blot overset. Men om avanceret scanning løser problemet det ved jeg jo ikke.
Avatar billede ps76 Forsker
24. december 2022 - 13:26 #9
Ok ja, nu ser jeg det. Safe, moderate og Advanced. Men igen - problemet er jo ikke i browseren, så lige meget hvor grundigt jeg sletter chrome, så vil det ikke løse problemet, Spørgsmålet er om Revo kan lave en anden analyse af hele pcèn og finde ud af hvor problemet så måtte ligge. Eller om noget andet software kan. For hvis ikke, så der nok ingen vej udenom at formatere drevet og installere alt forfra.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2022 - 13:35 #10
Man kan tjekke sin Windows med dism kommandoer og en sfc /scannow.
Kan ikke lige huske kommandoer. Men det køres fra powershell kørt som administrator.
Man kan også lave en in place upgrade hvor alt bevares. Men ingen garantier for at det løser det du bøvler med.
Avatar billede ps76 Forsker
24. december 2022 - 13:49 #11
"in place upgrade"...??? Hvor finder jeg lige den mulighed? Det var da værd at forsøge med til en start.
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2022 - 16:00 #12
Det lyder som build version forskel forskel på dotnet framework og windows opdatering forskel?

Hvis du ikke har kørt Diskoprydning i mange dage, mnd. eller flere år, så har du nok ventende opdatering som endnu ikke er fuldbyrdet på din stationær pc, fordi du ikke har kørt Windows diskoprydning som administrator og indsætte alt flueben og slet alt.

1.
Ene løsning vil være at starte Diskoprydning som administrator og slet alt, køre Windows opdatering færdig indtil det ikke kan mere.

2.
Andet løsning vil være at springe ovenpå løsning og opgradere Windows 10 med seneste Windows 10 fra 'Download Windows 10' med 'Download værktøjet nu'.
-Husk, med opgradering bibeholder du allerede installeret programmer.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2022 - 17:51 #13
In plage upgrade er det som Jørgen B beskriver i 2 i sit indlæg.
Avatar billede ps76 Forsker
24. december 2022 - 19:20 #14
Så har jeg gjort både forslag 1 og 2 - men det har desværre ikke løst problemet.
Andre forslag?
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2022 - 19:42 #15
Hvis allerede har testet med browseren, sidder der addons/tilføjelser?
-Du har allerede testet med andet browsere. Det kunne tænkes at der er noget vedvarende såsom addons som kun står i vejen.

Genstartet og fjernet uønsket programmer?

Det lyder som en god anbefaling mht. at installere Malwarebytes, hvis du i forvejen ikke har antivirus program.

Her kan du bl.a. dele dine skærmdumps og angive hvornår det kan slette.
https://imgbb.com/

Hvad er der på programmer og funktioner på bærbar og stationær. Og er der addons/tilføjelser på browser brugt.