Avatar billede ottomsj Nybegynder
30. august 2001 - 16:13 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

SMS sender

Hvad kræver det på en server at køre en SMS sender og hvordan får man flere oplysninger om det ??
Avatar billede keysersoze Guru
30. august 2001 - 16:19 #1
det kræver ikke noget specielt, fordi du kan lave en rimelig simpelt vha perl, asp eller php - men skal det køre som fx coolsms.dk eller besked.dk så skal du have fat i en specielt gateway (i folkemunde kaldt sms-gateway) men den er der en rimelig hardcore pris på - og der skal du nok snakke med tdc eller mobilix

er det en alm lille en, så kig på netcoders.dk, activeserverpages.dk eller script.dk
Avatar billede thomasledet Nybegynder
30. august 2001 - 21:12 #2
efter at telefonnumrene er blevet \"frigivet\" (altså kan flyttes fra selskab til selskab) er de scripts, man kan finde rundt omkring på nettet dog ikke specielt brugbare... eneste gode løsning er at få fat på en sms-gateway... men lad være med det... det er for dyrt... og når besked.dk og coolsms.dk nu findes i forvejen er der ingen grund til at konkurrere med dem... (selvom besked.dk godtnok er blevet elendig efter de har re-designet... føj og øv til dem!)
Avatar billede dumdum Nybegynder
30. august 2001 - 21:17 #3
thomasledet>> Ja besked.dk er meget forringet, nedsat hastighed når siden skal hentes, og det lede popup der kommer dumpende er også irriterende (\"din sms er modtaget\"). En smssender skal være hurtig - hurtig at bruge (ingen unødig grafik) og sms\'en skal komme hurtigt frem.

Er antallet af tegn man kan skrive ikke også reduceret???
Avatar billede thomasledet Nybegynder
30. august 2001 - 21:44 #4
dumdum>jo, men det er på grund af, at de ydermere har fundet på, at der også skal sendes en lille klam reklame med for sitet, når man sender sms derfra... men jo, hastigheden er forringet... og hvis man skal sende flere sms\'er hurtigt efter hinanden kan dette ikke lade sig gøre, da det lede popup-vindue faktisk er det, der sender beskeden.. og skriver man en ny besked \"overskriver\" den popup-vinduet... øv!
Avatar billede p200 Nybegynder
31. august 2001 - 13:53 #5
En SMS sender hænger ikke nødvendigvis sammen med en server (som sådan). Ofte bruger man funktionen hvis man ønsker at afgive \"alarmer\" eller evt. tilbyde en SMS-service (via en hjemmeside). Et godt eksempel på dette er www.besked.dk som Orange styrer! Desværre er der mange kreative programmører ude i det ganske danske land som har fundet ud af dette. De har skrevet alverdens programmer som on/off-line kan benytte denne service - og dermed får Orange ikke deres budskab ud til folket (via siden reklamer mv.). Derfor lukkes www.besked.dk inden længe...SURT for os som kun bruger den lidt... men til vigtige ting. Du kan som alternativ bruge en fin lille boks fra Siemens (M20). Den kan interface serielt og at kode til den er MEGET nemt. Det foregår nogenlunde sådan her:

send <gsm-nr> <fra> <besked>

Nu kan du så skrive dig et lille program - på serveren - som stepper ud i en DOS-prompt og fyrer denne kommando af... nemt og smertefrit!
Fordelen med denne boks er, at du kan checke om GSM-unit\'en har forbindelse til \"masten/nettet\". Hvis den ikke har det, så kan du evt. bruge andre veje (eks. <tlf.nf>@note.sonofon.dk mv.) Så alt i alt kan du for nogle få tusinde kroner lave dig en helt unik løsning... en løsning som du kan åbne for alle... eller blot bruge selv!
Avatar billede ottomsj Nybegynder
31. august 2001 - 17:06 #6
Jeg har delt pointene mellem jer for det var udførlige svar fra jer alle

Jeg har fundet ud af (på grund af svarende ) at en SMS-gatway koster en halv arm, og derfor vil jeg ikke bruge den løsning.

men efter at havde været i kontakt med flere udbydere m.m. har jeg fundet en løsning der heder at sende igenem coolsms for et stk. beløb !!