Avatar billede nu_igen Guru
14. oktober 2022 - 11:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Print screen på HP presario (win7)

Jeg har arvet gemalens HP Presario, som virker fint med nyt batteri. Jeg kan ikke finde nogen PRINT SCREEN (Prt sc) knap, men ude i cifferblokken er der en knap hvor der under HOME står Prt sc? Jeg trykker denne knap + windows knappen samtidig, åbner word eller paint, og indsætter med højre museknap. Der sker bare ikke noget, har forsøgt mange gange. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede klaudi Ekspert
14. oktober 2022 - 12:39 #1
Prøv at trykke PrtSc uden Win tast. Så burde der være en kopi i udklipsholder!
Det er der her.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2022 - 15:15 #2
Enig med Klaudi.
Når jeg så sætter ind i Paint (som jeg bruger) bruger jeg ctrl + v der indsætter billedet.
Min pc her er dog Windows 10, men jeg tror det virker på samme måde hos dig.
Avatar billede nu_igen Guru
14. oktober 2022 - 15:28 #3
Tak for svarene. Jeg har prøvet og også googlet, men uden held. Der bliver ikke gemt noget i udklipsholderen. Kan det numeriske tastatur være deaktiveret? Og dog, jeg kan jo skrive tal med det. Der er ikke noget at tømme fra udklipsholderen. Jeg ved ikke om der findes en ASCII CODE til print screen funktionen?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2022 - 15:37 #4
Avatar billede nu_igen Guru
14. oktober 2022 - 22:54 #5
Jeg har ikke fundet klippeværktøjet. Har dog ikke kigget under tilbehør. Det gør jeg i morgen. Men det undrer mig at der står HOME og prt sc nedenunder. Jeg har aldrig set en HOME KNAP PÅ ET WIN TASTATUR. Hvad er HOME KNAPPEN HER.? Jeg troede at de mente windows knappen. I dag har jeg måttet klare mig ved at tage et billede af skærmen med min Ipad.
Avatar billede Erik K Ekspert
15. oktober 2022 - 02:05 #6
Mit gæt.
Når kombitasten Home/Prt Scr sidder i det numerisk tastatur, skal du nok slå Num Lock fra. Herefter vil du kunne vælge PrtScr bare med tasten og Home ved at holde uppercase nede medens du trykker på tasten.
Hos mig har tasterne i det numeriske tastatur dobbeltfunktioner.
Dvs med Num Lock slået til, er det tallene der virker og med Num Lock slået fra, er det de andre funktioner, der står nederst på tasterne, der virker. Jeg har f. eks. kombinationen 7-tal og Home, som jeg kan bruge med NumLock slået til =7 og med NumLock slået fra = Home..
Avatar billede nu_igen Guru
15. oktober 2022 - 08:30 #7
Hej  Erik K
Tak for løsning af mit problem. Jeg har aldrig arbejdet med et numerisk tastatur tidligere. Jeg var end ikke klar over at man kunne skifte på den måde du har forklaret.
Når jeg slukker med Num Lock og bruger Home/ prt sc, virker det!!.
Men jeg ved stadigvæk ikke, hvad home betyder. Hvad bevirker home tasten?
Avatar billede Erik K Ekspert
15. oktober 2022 - 13:51 #8
Når du du har en hjemmeside, et worddokument eller andet på din skærm og er kommet et stykke ned i teksten, kan du bruge Home til at få vist dokumentet/hjemmesiden fra begyndelsen.
I et worddokument vil cursoren springe fra aktuel placering til begyndelsen af teksten.
Jeg bruger den så at sige aldrig, men det er der sikkert nogen der gør.
Det kan måske være anvendelig, hvis man skriver mangesidede dokumenter, hvad jeg sjældent gør.
Avatar billede nu_igen Guru
16. oktober 2022 - 19:44 #9
Tak til Erik K for din gode hjælp. Nu forstår jeg HOME knappen. Når man llers er Mac bruger, har den jo en helt anden betydning.
Avatar billede Erik K Ekspert
17. oktober 2022 - 00:25 #10
Velbekomme!
Ja, HOME defineres vidt forskelligt på en Win-PC og en Mac 😊