Avatar billede Onkel I Seniormester
12. oktober 2022 - 19:21 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Hvad skal man formater ekstern hard disk til, exFAT eller NTFS?

Var lige lidt ind og læse om de to forskellige filsystemer og der står at typisk er exFAT valgt for ekstern og NTFS for intern men nu er det ikke fordi det SKAL så tænker hvad hvis jeg vælger NTFS i stedet er der noget der er bedre osv når det gælder ekstern og intern? Der stod også fordele og ulemper på de to og synes de hver især har sine fordele og exFAT kan overføre større filer end NTFS. Nu skal jeg selv bruge det som et lager til film/optagelser osv til skole hvor jeg kommer til at have større filer på nogle gigabytes så tænker exFAT nok skulle være det mest passende?
Avatar billede valby Ekspert
12. oktober 2022 - 19:26 #1
NTFS gemmer filerne på en måde, så pladsen udnyttes bedst. Så det er udmærket til en ekstern disk.
Avatar billede Onkel I Seniormester
12. oktober 2022 - 19:32 #2
Hvad vil det sige at det udnyttes bedst? Har man ligesom større lagerplads til at gemme på?
Avatar billede INK Ekspert
12. oktober 2022 - 19:32 #3
ExFat kan læses af både Windows og Mac computere, hvilket kan være en fordel i blandede miljøer. Hvis du udelukkende anvender Windows og kun Windows, så er NTFS helt fint.
Avatar billede Onkel I Seniormester
12. oktober 2022 - 19:36 #4
Ja, jeg bruger kun windows og det gøre vi også på skolen, så den eneste fordel er at den kan bruges af flere operativsystemer ellers er NTFS bedst? Der står også når man skal til at formater "NTFS (standard)"
Avatar billede kurt54 Ekspert
12. oktober 2022 - 19:38 #5
Store filer - der kan ntfs KUN gå op 8000 Terabyte sådan ca 8 millioner GigaBytes -tvivler på du har brug for mere -så følg bare rådet fra Valby  hvis dit styresystem er Windows -
Avatar billede Onkel I Seniormester
12. oktober 2022 - 19:45 #6
#5
Nej, det har jeg ikke😅yep, så den klaret, tak for hjælpen..
Avatar billede puren Ekspert
13. oktober 2022 - 22:57 #7
det korte svar: NTFS

hvis du vil have en bedre forklaring så se med her https://www.youtube.com/watch?v=qsP_sBUbmZM