Avatar billede lektortl Juniormester
08. oktober 2022 - 18:01 Der er 13 kommentarer

Pop up fra Google

Når jeg åbner for min mail (Mozilla Thunderbird) dukker der samtidig en besked (web-side) op, hvor der på øverste bjælke står:
Indtast log in-oplysninger for "kkooff@gmail.com" på imap.gmail.com .

I adressefeltet står der:
https://accounts.google.com/ServiceLogin?continue=https%3A%2F%........
(plus en hel masse flere tegn).

Teksten i beskeden er:
"GOOGLE
Èn konto til hele Google.
Log ind med din Google-konto"
Og herefter en dialogboks, hvor jeg kan oprette sådan et login.

Nu har jeg ikke lyst til at rette mig efter denne opfordring, så ....
Hvordan kan jeg slippe for (/blokere) denne besked??

VH  Thomas
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. oktober 2022 - 18:56 #1
Linket kan ikke læses når man klikker på dette - du er nødt til at have alle tegnene med hvis man skal kunne åbne linket!
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2022 - 19:20 #2
Det lyder som en Phishing.

Er dette noget du ikke aktivt har bedt om, er dette nok Phishing. Slet dette, hvis du ikke har aktivt anmodet om noget. Det kunne tænkes, at dem spreder sig per besked.

Og opdater dit Thunderbird
https://www.ghacks.net/2022/10/07/thunderbird-102-3-2-is-a-big-bug-fix-release/
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2022 - 21:54 #3
Nå ja, Google tvinger brugerne med to-faktor bekræftelserne som standard.

Ja, det er rigtigt nok at dette skal bekræftes af dig som bruger.

Jeg fandt tråde om dette.

https://support.google.com/mail/thread/135050787?hl=en

Jeg tror, at du blot skal bekræfte dig selv. Men før du gør dette, kan du se om der kommer nogen advarsel fra dit eget Google Account:

https://myaccount.google.com/device-activity?
-Her kan du også gå tilbage og se om der er seneste enhed som du kan kigge på. Du kan også angive dit smartphone til at modtage skærm prompt om du prøver at logge ind og her kan du med dit smartphone afslå eller godkende login fra (dit smartphone).
Avatar billede valby Ekspert
08. oktober 2022 - 22:08 #4
"Google tvinger brugerne med to-faktor bekræftelserne som standard."
Ja det er rigtigt, men man kan godt sige det fra. Det har jeg gjort, fordi hvis min SmartPhone går i stykker, kan jeg jo heller ikke modtage mails fra google, på min PC.
Og det synes jeg ikke er så smart. :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2022 - 23:15 #5
Alternativt, kan man da bare bruge Gmail på smartphone og browser på PC. Behøver slet ikke Thunderbird til at se email og langt bedre uden POP og IMAP.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2022 - 07:13 #6
#4 Jeg tænker at tovejs beskyttelsen registreres over telefon nummer og ikke model nummer på telefon. Så flyttes sim kortet over i anden telefon bliver enheden navnet blot ændret i kontoen.
Avatar billede valby Ekspert
09. oktober 2022 - 16:52 #7
#6
Det har du ret i, og jeg tænker mere på, at når telefonen pludselig går i stykker, har man ikke altid en anden. Og så tager det jo nogen tid, at få repareret eller købe en ny.
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2022 - 17:06 #8
Tja, hvis du har gemt relevante oplysninger til password manager, kan man altid indtaste den relevant oplysning ind.
Især hvis du skifter til tekst baseret tidsinterval kode.

Dette kan gemmes og kan altid indtastes på nyt enhed eller nyt smartphone. I stedet for at benytte scan med QR-kode. Telefon nummer er mest sårbart når SIM-swapping kan benyttes, og kan bruges til at Phishing med fra fremmede person via besked eller tekst besked.
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2022 - 17:53 #9
Det der er dårlig med Google Authenticator, at den ikke har lås app. Men her er det der er gode, hvis du har oprettet Multi-faktor godkendelse, er, at du kan angive dit smartphone til at modtage send godkendelse til smartphone fra Google-konto under sikkerhed.

Det gør der ved Microsoft 'Authenticator'. Langt bedre her fordi man kan backup til skyen og gendanne dem igen, og her kan man bruge ansigt-lås og fingeraftryk-lås.

Det der er belejligt er også multi-faktor godkendelse er at du kan bruge hardware baseret godkendelse med Google Titan nøgle eller YubiKey med Yubico-nøgle.

Skrot Google Authenticator som 2FA, fordi den ikke app-lås laver ikke backup til skyen, og brug Microsoft 'Authenticator' i stedet for, fordi den har app-lås og kan tage backup og gendanne dem.
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2022 - 17:53 #10
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2022 - 17:59 #11
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2022 - 18:05 #12
For iPhone's kan du vælge at backup til iCloud til dit eget Apple-konti. Så backup kan hentes tilbage.

For Android, er dette til Microsoft Cloud backup, forbeholdt, at du har Outlook-konto eller Microsoft konto.

https://aka.ms/authappbackuprecovery
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2022 - 10:22 #13
#7 Det er selvfølgelig rigtig nok
Jeg kan huske du skrev noget om at blive afkrævet at det var dig der loggede på gmail med pc.
Det oplever jeg aldrig.
Måske det er fordi jeg aldrig logger af på gmail overhoved med nogle af mine enheder.