Avatar billede jajoh Seniormester
25. august 2022 - 15:46 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Søgefelt i Excel

Hej.

Jeg prøver at lave et søgefelt i B2 som skal søge i hele række H6 til H107.
Jeg fandt dette  https://da.extendoffice.com/documents/excel/4137-excel-create-a-search-box.html?page_comment=1

Men får en fejl med der er problemer med denne formel.
Jeg bruger office 2016.

Er der en der kan hjælpe
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. august 2022 - 16:19 #1
Prøv at forklare præcist hvad det er, du ønsker. Upload om muligt at uploade din fil til Dropbox og angiv ønsket resultat.
Avatar billede jajoh Seniormester
25. august 2022 - 16:34 #2
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. august 2022 - 17:49 #3
Og hvad er det så præcist du søger hjælp til?
Avatar billede jajoh Seniormester
25. august 2022 - 18:17 #4
Som beskrevet i første indslag, kan jeg ikke få det til at virke.
Jeg har et link hvor det er beskrevet hvordan man skal gøre, men jeg kan ikke få det til at virke.
Så håbet der var en der ville hjælpe med at lave det 😃
Avatar billede Jan K Ekspert
26. august 2022 - 09:41 #5
Kan desværre ikke åbne dit ark, men for mig at se, ligner det en opgave for en almindelig opslagsfunktion.
Avatar billede anedi Ekspert
26. august 2022 - 09:51 #6
Hvad er det der ikke virker?

I dit ark har du et søgefelt i kolonne H. Hvad vil du skrive i H2?
Og hvad vil du have returneret hvor?
Er det de oplysninger om det enkelte tog som allerede fremgår i række 9?

Jeg tror hjælpen er der ude, men som Xl-Enthusiast, der mangler lidt præcis beskrivelse.
Avatar billede Jan K Ekspert
26. august 2022 - 10:09 #7
Nu har jeg fået åbnet arket og som xl-Enthusiast og anedi ee jeg også i tvivl om, hvad du ønsker. Hvad er det for tal, du vil kunne skrive i søgefeltet?
Avatar billede jajoh Seniormester
26. august 2022 - 10:27 #8
Hvis jeg skriver "253210# i søgefeltet vil jeg gerne have den viser som billedet 1.
https://www.dropbox.com/s/l3u736wrhmzhial/billedet%201.png?dl=0

Og hvis jeg søger i andet felt og skriver "123" kommer billedet 2
https://www.dropbox.com/s/iphtv20vos6khlo/Billedet%202.png?dl=0

Håber det giver mening :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. august 2022 - 12:27 #9
https://www.dropbox.com/scl/fi/boexqfbi42wuxd24n6j9g/Tog-og-vogn-kartotek_2.xlsx?dl=0&rlkey=w7l6listmtgjfehuyjpuh5nu9

Og så for en anden gangs skyld - husk at kvaliteten af de svar du får som regel vil være proportional med kvaliteten af det spørgsmål du stiller.
Avatar billede jajoh Seniormester
26. august 2022 - 12:54 #10
Ja det er svært at beskrive sine ider/spørgsmål :-)
Det der ikke sådan jeg mente der. Der var som et søgefelt, der vil sige hvis jeg skrev et nummer og det ikke kunne vises, så skal den ikke vise noget eller skrive at denne model ikke eksistere. hvis det nummer eksistere i listen i de ark, så skulle det komme frem som på billedet 1 eller 2
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. august 2022 - 14:59 #11
Du skriver:

hvis det nummer eksistere i listen i de ark, så skulle det komme frem som på billedet 1 eller 2

Men er det da ikke præcist det, filen gør?

Det eneste forslag vedrørende forkert nummer jeg har, er at bruge datavalidering til at "stoppe" for indtastning af forkert nummer. Men datavalidering er ikke fuldstændig skudsikker. Hvis du copy/paster sættes valideringen ud af kraft.

https://www.dropbox.com/scl/fi/tjlp0dlxue3tbb7r2hhrl/Tog-og-vogn-kartotek_3.xlsx?dl=0&rlkey=84fc1mnj894z6oj2cayvi4aa0
Avatar billede jajoh Seniormester
26. august 2022 - 17:32 #12
Hmm det er jo “bare “ er rullegardin eller hvad det hedder, det jeg gerne ville have var en søge mulighed
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. august 2022 - 19:24 #13
Jeg giver op da jeg fornemmer, at du ikke er indstillet på at være behjælpelig med at forklare præcist hvad det er, du ønsker.
Avatar billede jajoh Seniormester
26. august 2022 - 22:31 #14
Jeg vil kunne søge,
Ikke er opslag ved hjælp af rullegardin
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. august 2022 - 07:55 #15
#14
For mig er det sort tale.
Avatar billede jajoh Seniormester
27. august 2022 - 08:15 #16
Hmm
Prøv st tage det Excel ark jeg har lagt op.
I søgefelt skriv så 253210, der sker ikke noget vel, her ville jeg gerne have den ellers kom frem med https://www.dropbox.com/s/l3u736wrhmzhial/billedet%201.png?dl=0
Men hvis jeg skriver et nummer der ikke eksistere i ark 2 så skal den skrive “eksistere ikke”
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. august 2022 - 09:58 #17
Kære jajoh - kom nu lige ind i kampen!

Sig mig en gang. Har du overhovedet set den fil jeg uploadede i #11?

Og hvis ikke den fil kan bruges heller, så må du virkelig gøre dig umage for at forklare helt konkret (med cellehenvisninger), hvad det er, du ønsker, så vi kan undgå at skulle skrive frem og tilbage 25 gange.

I stedet for at skrive intetsigende kommentarer om "søgefelt", så skriv hvilken celle det drejer sig om og  skriv hvor du ønsker resultatet og indtast manuelt (i de relevante celler) det eller de ønskede resultater. Jeg, og jeg gætter på, at andre har det på samme måde, har ingen lyst til at sidde og gætte på, hvad det kan tænkes at være, du mener.

Jeg vil gerne forsøge at hjælpe, men det forudsætter altså ubetinget hjælpsomhed fra din egen side. Og ultrakorte sætninger er normalt ikke særligt hjælpsomme.
Avatar billede jajoh Seniormester
27. august 2022 - 10:14 #18
Ok prøver på en anden måde.
Øverst i ark 1 og 3 vil jeg gerne have som i dette
https://da.extendoffice.com/documents/excel/4137-excel-create-a-search-box.html?page_comment=1
Men jeg kan ikke få det til st virke, jeg får en fejl, med der er problemer med denne formel.
Avatar billede jajoh Seniormester
27. august 2022 - 10:16 #19
Den skal søge i rækken “lager nr.”
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. august 2022 - 10:32 #20
Hvis du ikke kan eller ikke vil beskrive det i den fil jeg har arbejdet på og uploadet i #11, så gider jeg ikke hjælpe dig mere. Jeg gider ikke gennemtrawle en ekstern webside for en eventuel at kunne finde ud af, hvad du måtte mene.

Undskyld mig, men jeg synes ikke, du er hjælpsom. Langt fra endda.
Avatar billede jajoh Seniormester
27. august 2022 - 10:50 #21
Tror også bare i skal glemme det.
Syntes der er beskrevet som jeg kunne med henvisninger.
Har fået flere til at læse mine opslag, de forstår godt hvad jeg mener. Kedeligt de ikke kan hjælpe.
Men lad det nu bare være, jeg dropper det jeg ville.
Avatar billede Jan K Ekspert
27. august 2022 - 11:31 #22
Hvorfor spørger du ikke ExtendOffice, hvor du har fundet løsningen. I øvrigt ser formlerne på siden ud til at være en sær blanding af danske og engelske funktionsnavne, så der fremmer ikke forståelsen.
Avatar billede jajoh Seniormester
27. august 2022 - 18:38 #23
Jaeller laver det selv ikke, mon ikke der er grund til jeg spørger her.
Men glem det, her er jo ikke meget hjælp.
Avatar billede jajoh Seniormester
30. august 2022 - 20:59 #24
Løst