Avatar billede nu_igen Guru
12. august 2022 - 17:41 Der er 12 kommentarer

Dynamisk IP Adresse

Jeg håber at jeg har skrevet rigtigt at det er IP ADRESSEN SOM ER DYNAMISK OG IKKE FAST. Derfor undrer det mig at der somme tider advares om at min IP adresse er synlig. Hvilken trussel ligger der i det, for den skifter jo hver gang jeg logger mig ind.
Hvor finder jeg en fin forklaring på fast og dynamisk adresse?
Ingeborg
Avatar billede kurtba Ekspert
12. august 2022 - 21:47 #1
Hvem advarer dig om,at din ipadresse er synlig.
Dernæst - selv om man har en dynamisk  ip adresse får man ikke en ny ip hver gang.
Min erfaring siger, at man typisk har den samme ip i meget lang tid, selv om den er dynamisk.
Avatar billede nu_igen Guru
12. august 2022 - 22:37 #2
Det er nten CC CLEANER  eller AVAST
Avatar billede Lille Hjælper Seniormester
13. august 2022 - 08:43 #3
Det er udbredt praksis at Internetudbydere tildeler dynamiske IP-adresser til sine kunder. Mange af os oplever at have den samme i flere måneder ad gangen.
Det er den mest 'økononiske' måde at administre det begrænsede samlede antal IP-adresser der er til rådighed på hele internettet. Det er også mere brugervenligt, fordi brugerne ikke skal bekymre sig om at indstille deres computere.
Hvis der skulle være alvorlig en sikkerheds risiko forbundet med at have en synlig adresse, ville vi nok for længe siden have set en alternativ løsning fra internetudbydernes side.
Du kan imidlertid 'maskere' din IP-adresse ved at surfe gennem en VPN, så det kommer til at se ud som om, du har en anden IP-adresse.
Der findes flere browsere med indbygget VPN.
https://proprivacy.com/privacy-service/comparison/vpn-browsers

Hvis du gerne vil være anonym på nettet, kan du kombinere VPN software med en browser - fx 'CCleaner Browser' , som kan udføre anonymisering, så dine data ikke så nemt kan bruges til sporing og marketing formål.
https://www.ccleaner.com/knowledge/ccleaner-browser-v80-0?cc-noredirect=
Avatar billede nu_igen Guru
13. august 2022 - 08:59 #4
Mange tak for svaret. De firmaer, der meddeler at ens internetadresse er synlig, gør det jo sikkert for at man skal opgradere et eventuelt free abonnement til et med betaling.
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. august 2022 - 09:31 #5
Selv på VPN har jeg fået den besked at min PC var synlig - og viste VPN udbyderens IP. EN side skal jo have en IP at sende til elers virker det jo ikke.
Avatar billede bvirk Guru
13. august 2022 - 12:31 #6
#5 - at svare på er ordet jeg ville bruge om det 'en side gør' med afsenders ip

Men, ja det er noget mærkeligt noget at fabulere omkring at en ip addresse er synlig - ip addresser er grundlaget for hele sende mekanisme begge veje - enhver udveksling er baseret på ip adresser.
Man kan sige at adresser er synlige men indhold er hemmeligholdt for andre end bruger og site når det er https
Fordi der ikke er en seperat ledning fra bruger til webserver (som er site) - det hopper fra router til router

f.eks er der 30 routere fra mig til dmi.dk - de fleste uden navne.

Den onde: bekymrings snyltende salg af overlødige ting
Den grusomme: inficere vha brugers bekymring og tillid
Avatar billede puren Ekspert
15. august 2022 - 15:35 #7
forskællen mellem dynamisk, fast og statisk ip adresse ??

den dynamiske:
en dynamiske ip er en ip adresse som din computer eller router bliver tildelt fra en DHCP-server som din internet-udbyder har til at stå

en fast ip adresse.
en fast ip er en ip adresse som din computer eller router bliver tildelt fra en DHCP-server som din internet-udbyder har til at stå forskællen fra den dynamiske er at det hele tiden er den samme ip adresese du bliver tildelt da den er resaveret til dig i DHCP-serveren

statisk ip adresse
her skal du selv ind i din computer eller router og indtaste hvad ip adresse den skal have

hvad angår at din ip er synlig så kan alle hjemme sider se hvilken ip adresser du kommer fra sådan er internettet bygget op, denne "advarsel" er kun lavet for at lokke dig til at købe noget som du ikke har brug for.

til alle jer der snakker som at "gemme" sig bag en VPN læs lige om Browser Fingerprinting også https://pixelprivacy.com/resources/browser-fingerprinting/
Avatar billede f-arn Guru
15. august 2022 - 16:23 #8
@puren

til alle jer der snakker som at "gemme" sig bag en VPN læs lige om Browser Fingerprinting

Det er derfor jeg bruger fire forskellige browsere, til forskellige formål, og jeg sørger også for de fylder websiderne med løgn...

For nogle år siden lagde jeg disse indlæg på Spywarefri...

https://forum.spywarefri.dk/t/vpn-forbindelser/67045/54?u=f-arn
https://forum.spywarefri.dk/t/vpn-forbindelser/67045/57?u=f-arn
Avatar billede nu_igen Guru
18. august 2022 - 00:25 #9
Tak for alle svar. Jeg blev bestyrket i min formodning om at det var”lokkemad”
Ingeborg
Avatar billede puren Ekspert
20. august 2022 - 09:57 #10
#10 hvis ikke du også bytter rundt i hardware og OS så hjælper det ikke ikke en dyt

på en standart side kan jeg nuppe din
system tid
dit OS 32/64bit
sprog installeret
sprog brugt
CPU id
din browser og er det en in-privat brower-session
din browser størrelse in pixels
dit grafikkort model med x ram
dit bateri info hvis du er på en laptop
har du touchskærm
bruger du adblocker og andet
kontis hvor du er logget ind
hvor mange skrift typer er der installeret
har du flash installert
har java installert

Fingerprinting er ikke nogen lille sag
Avatar billede f-arn Guru
20. august 2022 - 12:22 #11
@puren

Selvom du skriver #10 går jeg ud fra det er henvendt til mig?

https://ibb.co/7JDxR3M har jeg lige lavet på en Windows 10 Firefox 103.02...
Avatar billede nfssister Forsker
04. september 2022 - 16:38 #12
Jeg kan ikke forstå i er så bange for browser fingerprint. De oplysninger der kommer ud der, er oplysninger der ikke kun peger på dig, men på mange. Den eneste oplysninger de kan pege retur med, er din IP adresse. Sidder man som de fleste bag en dobbelt-nat'et IP - Så er der kun internetudbyderen der kan fortælle hvem der sidder bag den IP - og derfra skal man så til at bruge fingerprint data for at sige hvilken PC det er.

Men alt andet data er fuldstændig ligegyldigt i dagligdagen - at jeg kører 1920*1080 i skærm oplysninger, hvor mange i verden mon ikke kører denne opløsning ?
At jeg har Java installeret - er nok heller ikke ret unikt.
At jeg kører med AMD CPU...
Et klokken er 16.33 den 4/9-2022...
osv osv...

Grunden til det er relevant for en hjemmeside (i de fleste tilfælde, og dem med gode intentioner) - er at de viser siden så den passer med din opløsning, at de kører med plugins mm der passer til din browser version og evt. deaktivere eller aktivere tjenester ud fra det hardware/software man kører.

Fast adresse (statisk) eller ej - Så kan det heller ikke bruge til meget, med mindre man kommer i kontakt med myndighederne. Eneste sted man kan se navnet på IP adressen man evt. vil slå op. Er hvis den er købt af en virksomhed eller privatmand der har registreret oplysningerne til public brug via ripe.net eller lign.

Den sande sikkerhed ligger i at begrænse data IND på sin PC. DNS filtrere data der er ikke er nødvendigt, reklamer, bots, spyware, malware/virus osv.
Hold det ude du ikke skal have ind og evt. brug VPN til at undgå lokationer i verden der ikke tillader din adgang til TV2Play osv. :)