Avatar billede dahlp90 Novice
03. maj 2022 - 19:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Pc tænder, mus, tastatur og skærme tænder ikke

Hej, jeg har et problem med min computer. Den tænder men alt andet connecter ikke.

Det skal lige siges at før dette skete, så tændte jeg den, hvor den selv slukke
Derefter blev den bare ved med at tænde og slukke, helt af sig selv.
Kan det være min PSU?
Computeren er fra 2019

Her er et billede af svinet, ved ik hvor meget man kan se på det.
https://media.discordapp.net/attachments/951797096875433994/971098711021203456/20220503_191932.jpg
Avatar billede milter Ekspert
03. maj 2022 - 19:56 #1
For at vi bedst kan hjælpe dig, bliver du nødt til at give lidt flere oplysninger. fejlen kan ligge flere steder.

1. Du skriver, at din PC tænder. Hvad mener du med, at den tænder? Starter alle kølere? Får du nogle beeplyde ifm. opstarten?

2. Hvilken computer er det, dvs. fabrikat og modelnummer?

3. Får du nogen fejlmeddelelser under opstarten?

4. Hvilket styresystem, og er alle delene fra 2019?

5. Er computeren blevet opdateret, eller har du ændret noget på den, lige før problemet opstod?
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2022 - 20:18 #2
En problematik der både kan være enormt frustrerende, men også svær at gennemskue, er hvis ens computer tænder men skærm og tastatur ikke vil tænde. Hvad kan det skyldes og hvad kan man gøre ved det? Det giver vi et bud på i dette indlæg.

Hvorfor tænder min skærm og tastatur ikke?

Hvis din computer tænder, men tilkoblede enheder såsom skærmen og tastaturet ikke vil tænde som ellers forventet, er der flere forskellige ting der kan være problemet. Hvad årsagen er i de enkelte tilfælde varierer, og der kan sagtens være mere end én årsag, men vi har et bud på hvad du kan undersøge inden du får repareret din computer.

Hvornår var det sidst man fik erstattet lille batteri der sidder ved motherboard?

Her har du nu udskiftet batteri til dit motherboard eksempel. Dette kan være årsag til i stedet for give skylden til PSU eller RAM. Hvis udskiftning af batteri ikke hjælper kan du tage alle RAM ud undtagen et stykke tilbage, virker det, er måske bare RAM der er defekt eller skal udskiftes. PSU fejler meget sjældent men kan også være årsag til at udskifte den.

Tjek at kablerne er forbundet korrekt

Først bør du tjekke at kablerne er forbundet korrekt. Det gælder alle kabler. Det kan både ske at nogle sidder i et stik som ikke virker, eller at det ikke sidder korrekt i. Tjek også om der er støv og skidt i selve stikket, da det også kan give problemer.

Frakoble også gerne alle andre enheder, for at sikre at disse ikke påvirker de primære ting. Det kan være diverse opladere, usb-stik, eksterne harddiske osv.

Test med andet hardware

Hvis du har mulighed for det, kan du prøve at teste andet hardware, såsom en anden skærm eller et andet tastatur. Bruger du et trådløst tastatur, vil vi råde dig til at teste med et kablet tastatur. Ved at foretage en sådan test, kan du undersøge om det er den tilkoblede hardware der er problemet eller ej. Hvis det virker når du tester med noget andet, så er problemet sandsynligvis i den hardware du forsøgte med først.

Hardware kan være monteret forkert

I nogle tilfælde skyldes fejlen, at hardware er monteret forkert. Det ses nogle gange ved selv-byggede stationære computer, hvor de enkelte komponenter monteres på egen hånd. Hvis noget ikke sidder hvor det skal, ikke er forbundet som det skal, eller hvis det bare ikke sidder helt rigtigt, så kan det give problemer såsom at skærm, tastatur og eventuelle andre tilkoblede enheder ikke vil tænde – også selvom selve computeren ser ud til at tænde.

Bundkort-problemer

Det kan også ske, at der er problemer med bundkortet i din computer. Bundkortet er den centrale enhed i din computer, som forbinder alt andet. Hvis denne er fejlbehæftet eller har fået en skade, vil der kunne opstå problemer. Dette vil kræve en reparation at udbedre.

Brug for hjælp til din computer?

Indlever den til den lokale IT butik som kan foretage undersøgelse eller give dig tilbud for reparation til. Det er ofte udskifting og det lette som kunne klares, hvis du blot tog dig til at undersøge hvorfor. Start altid med basale ting. Kan du ikke løse det selv, så aflever den til undersøgelse og reparation eller indlever den til service.
Avatar billede dahlp90 Novice
03. maj 2022 - 21:50 #3
Har du haft noget tid til at råde med det, valgte at sætte mine ram ud og i igen. Nu virker det, alt det computer snask er sgu indviklet.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2022 - 23:19 #4
RAM test kan tage tid. Så gør det når du har tid.

Tilslut enkelte ram ad gangen for at se, om computer virker fint bare alene ved tænd og sluk procedure.

-Ingen fejl fundet ved dette, så skal der testes enten ved hjælp af Windows eget Memory test, og se på diagnostic data hvor fejlen er fundet.
https://www.youtube.com/watch?v=PLr_sYeH30k

Eller foretage ram test med memtest for hurtig test eller med memtest86 ved hjælp af USB stick med Memtest86 installeret og teste enkelte ram ad gangen.
https://www.youtube.com/watch?v=pLsV0BZ1VGU

For hurtig test: https://hcidesign.com/memtest/
For udførlig test med memtest86: https://www.memtest86.com/