Avatar billede visto Professor
11. april 2022 - 19:42 Der er 44 kommentarer

Windows 11: proceslinjen skal være til venstre

Jeg vil gerne have, at proceslinjen i Windows 11 skal være i venstre side af skærmen (hvilket jeg er glad for i Windows 10).
Jeg kan godt finde et par forslag på nettet til hvordan man skulle kunne gøre det, især går opskriften på at ændre i registreringsdatabasen, fx https://dk.moyens.net/hvordan/saadan-tilpasses-proceslinjen-i-windows-11/ under "Flyt proceslinjen til toppen eller siden i Windows 11". Men det virker ikke hos mig.

Jeg har læst, at det er noget, der vil blive muligt senere, mao. at det aktuelt ikke kan lade sig gøre.
Er der nogen der kender en metode til at placere proceslinjen i venstre side?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2022 - 20:12 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2022 - 20:13 #3
Kig under proceslinje funktionsområde. Her kan den stilles til venstre.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2022 - 20:19 #4
Det er i dag muligt at placere proceslinjen hvor man vil i Windows 11. Hack i registeret med dette virker vist ikke længere. Jeg har selv installeret StartAllBack på min Win 11. Den kan løse rigtig mange af de problemer Windows 11 er født med betjeningsmæssigt.
Læste lige her i dag at en opdatering med at man kan flytte den rundt ikke blevet til noget i rum tid selvom mange har kritiseret det.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2022 - 20:24 #6
Avatar billede visto Professor
11. april 2022 - 20:38 #7
(Svarer efterhånden som jeg får prøvet noget)
#1
Er et link til søgeresultater. Hvilken løsning har du øje på?
#3
Venstrestiller ikoner på proceslinjen, ikke selv proceslinjen.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2022 - 20:42 #8
Du mener sådan her så?
https://ibb.co/Z6Srxym

StartAllback kan dette
Avatar billede visto Professor
11. april 2022 - 20:47 #9
#11
Startallback gør arbejdet.
Tak for hjælpen.
(Men hvorfor pokker laver man et tilbageskridt/manglende fleksibiltet i Windows 11 ?)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2022 - 20:51 #10
#9 Velbekomme.
Det gør de udelukkende for at få et mere simpelt system at se på.
De har gået på kompromis mellem ydelse og funktionalitet.
Med StartAllBack kan du få gamle dyder tilbage i systemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2022 - 20:51 #11
Rettelse udseende i stedet for ydelse
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2022 - 20:53 #12
Startallback er gratis at bruge i 30 dage.
Når tiden er gået koster registrering 5 dollars.
Avatar billede visto Professor
11. april 2022 - 21:05 #13
#12
OK. Så om 30 dage centreres proceslinjen igen, hvis jeg ikke registrerer? Nå, det er vel 30 kr. værd, hvis det ikke er pr. måned...
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2022 - 21:11 #14
Det er et engangsbeløb til en evighedslicens :-)
Har du to enheder du skal bruge det til kan du spare 1 dollar (8,99 dollar for 2 licenser)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2022 - 21:14 #15
#13 Det ved jeg ikke om den gør nej. Må være svar skyldig
Avatar billede visto Professor
11. april 2022 - 21:18 #16
Det erfarer jeg om 30 dage :-)
Avatar billede visto Professor
11. april 2022 - 21:20 #17
Til den tid vil jeg kaste en kommentar om det.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2022 - 21:27 #18
#17 Jeg havde den også på min stationære pc med Windows 11 som test, kommer jeg til at tænke på.
Her udløb tiden, og den lukkede ikke ned i de dage den havde gået over tiden. Tænker der er nogle ekstra dage hvor det stadig virker. Disken på den stationære blev efterfølgende formateret og installeret et andet system på, så jeg fik ikke testet hvor lang tid den virkede efter tiden var gået.
Avatar billede visto Professor
11. april 2022 - 21:33 #19
OK. Jeg vender tilbage om 2 måneder, så må ekstratiden vel være udløbet.
Avatar billede visto Professor
11. april 2022 - 23:27 #20
Inde i programmet et sted står "Test dage tilbage: 100", så det bliver først om 3 måneder jeg vender tilbage.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2022 - 23:33 #21
Okay. På min var der kun 30??
Avatar billede visto Professor
12. april 2022 - 10:26 #22
En tilføjelse hvis andre skulle få lyst til at installere StartAllBack:
Programmet giver ikke kun muligheder såsom at ændre proceslinjens placering, det ændrer fx også startmenuens udseende til Windows 10 stil. Jeg kender ikke Windows 11 nok til at sige, hvor meget der er ændret, og hvor hensigtsmæssige ændringerne er. Men egentlig ville jeg have ønsket mig, at jeg kunne nøjes med at flytte proceslinjen og så ellers kunne beholde Windows 11, hvad andre ting angår simpelthen for at lære W11 at kende. StartAllBack ser umiddelbart ud til at være ganske voldsomt indgribende.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2022 - 14:11 #23
JA det er et power værktøj😊
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. april 2022 - 16:41 #24
Jeg har en bærbar HP der er født med Win 10, men også kan køre Windows 11 uden problemer.
Da jeg ikke bruder mig om menuen i Win 10 har jeg installeret den klassiske menu fra tidligere Windows versioner vha. Classic Shell.
Jeg prøvede Windows 11, og her er det også muligt at installere den klassiske menu, hvad der overraskede mig noget - i positiv retning.
Avatar billede visto Professor
12. april 2022 - 17:00 #25
#24
Før jeg evt. afprøver noget af det, du skriver en advarsel i forlængelse af at jeg har prøvet mig lidt frem og tilbage med StartAllBack:

Jeg prøvede at slå StartAllBack fra, ville senere slå det til igen, men der var ikonerne forsvundet fra proceslinjen. Jeg afinstallerede derefter programmet, hvorefter Windows ikke vender tilbage til sit normale udseende. Så nu har jeg en proceslinje ude til venstre uden ikoner og uden muligheder for at ændre dette!
Min konklusion lige nu - med mindre jeg bliver klogere - er at programmet på en uhensigtsmæssig måde er for indgribende, og det laver endda fejl, som ikke rigtig er til at leve med.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2022 - 17:45 #26
#25 Jeg kan helt klart tænke ca 20 år tilbage med det der er sket her. Jeg betalte også "lærepenge" inden jeg begyndte at oprette image filer, så jeg altid kunne komme tilbage.
Jeg oplever ikke "fejl" med programmet. Men jeg tænder og slukker det heller ikke, og har blot lave de indstillinger jeg ønsker og kører med det som det er.
Avatar billede visto Professor
12. april 2022 - 18:24 #27
Heldigvis kører jeg også med images, så nu kører jeg lige en gang tilbage - til lige før jeg opgraderede til windows 11...
Men programmet er ikke i orden, når man kan komme ud for den slags.
Avatar billede visto Professor
12. april 2022 - 19:52 #28
Jeg er nu via mit image tilbage til Windows 10.

Hvis man udelukkende vil løse problemet med placeringen af proceslinjen, kan jeg ikke anbefale løsningen med StartAllBack, som jeg ellers har markeret som løsning, men som jeg nu fjerner løsningsmarkeringen fra. Man får for meget, som man ikke nødvendigvis ønsker, med i pakken. Programmet er for indgribende, hvis man kun ønsker problemet med proceslinjens placering løst. Og det kan forkludre hele systemet, så man kan risikere at være ilde stedt uden en image-løsning.

Jeg efterlyser derfor stadig en løsning på mit spørgsmål, som blot kan klare problemet med placeringen af proceslinjen, og som ikke laver ged i alt muligt andet.

Det skal siges, at jeg endnu ikke har fået kigget på det, som foreslås i #24.
Avatar billede kurtba Ekspert
12. april 2022 - 21:40 #29
Muligheden er indbygget i win 11.
Højreklik på proceslinjen til venstre for Start ikonet.
Vælg Indstillinger for proceslinjen
Ovre til højre vil der være et punkt: Proceslinjens funktionsområde
Herefter Justering af proceslinje - der kan så vælges mellem Centrer og Venstre.
Så får du ikke mere hjælp til at vælge :-)
Vil man pille mere ved proceslinjen og hvilke ikoner der skal vises osv. er der en del tips her
https://www.youtube.com/watch?v=RswaXcWWCo0&t=147s
En gut der laver rigtig mange gode videoer om alt muligt computerrelateret og på en måde, så det er til at følge med.
Avatar billede visto Professor
12. april 2022 - 22:25 #30
#29
Nu har jeg aktuelt ikke mere W11 på computeren (afventer også lidt, hvis den er et tilbageskridt), men som jeg husker det, var der netop ved din beskrivelse...

Vælg Indstillinger for proceslinjen
Ovre til højre vil der være et punkt: Proceslinjens funktionsområde
Herefter Justering af proceslinje - der kan så vælges mellem Centrer og Venstre.

...det problem, at det kun var ikonerne der flyttede til venstre på proceslinjen, der stadig befandt sig i bunden af skærmen.

Har jeg ret eller uret?
Avatar billede kurtba Ekspert
12. april 2022 - 22:58 #31
Ja, jeg havde ikke lige bemærket, at du ville have  hele proceslinjen i venstre side.
De fleste beder om at få flyttet ikonerne derover, så sådan forstod jeg også spørgsmålet her.
Men at flytte hele linjen skulle kunne lade sig gøre ved at ændre nogle værdier i regedit.
https://www.youtube.com/watch?v=7M3vRy5SWD4
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2022 - 07:54 #32
Problemet med at flytte fra registeret er at ikoner forsvinder når proceslinje lægges til højre og til venstre. Jeg tror problemet er at ikoner er fastlåst i størrelse og derfor ikke vises. Jeg tror at Starallback også modificerer på registeret og derfor kan det lave fejl dom andre programmer også kan h is man går dybere ind i brugerfladen på Windows.  Jeg hopper ud af tråden her.
Avatar billede visto Professor
13. april 2022 - 08:22 #33
#31
Jeg har, som nævnt i mit indledende spørgsmål, prøvet metoden med at ændre i registreringsdatabasen. Det virker ikke hos mig. Desuden på den video du henviser til, forsvinder ikonerne, og så giver det jo ikke mening at flytte proceslinjen.

Det ser ud til, at Microsoft har fjernet muligheden for at venstrestille proceslinjen, så for nu opgiver jeg. Og jeg bliver på Windows 10, så længe jeg kan.
Avatar billede visto Professor
13. april 2022 - 10:24 #34
#24
Jeg fik aldrig svaret på dit input.
Som jeg læser det, handler det om menuen, og det er udelukkende proceslinjen, jeg ønsker at ændre.
Da jeg nu er tilbage til Windows 10, kommer jeg ikke til at prøve mig frem med Classic Shell.

Jeg takker for alle forsøg på at hjælpe.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. april 2022 - 13:26 #35
Jeg kender ikke ret meget til Windows 11, men som jeg skriver, så irriterer menuen mig i Windows 10 og også Windows 11, derfor bruger jeg Classic Shell, med stor tilfredshed. Jeg har afinstalleret Windows 11, og er gået tilbage til Windows 10. Maskinen som Windows 11 var installeret på er som nævnt en bærbar HP, der er i stand til at køre Windows 11, uden diverse "cowboytricks" i reg.databasen. Den er kun købt for at teste bl.a. Win 11 og programmer, der måske kan få hele Windows til at chrashe, men det gør ikke noget hvis det sker, for der går ikke noget tabt.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2022 - 18:08 #36
#25 Tanke og slutbemærkning:
Jeg tænker du har fiflet med registeret og har haft de rettelser inde før  du har brugt StartAllBack. Når du så lukker programmet ned, går Windows tilbage til de indstillinger du har lavet. Og så får du en linje uden ikoner.
Det har i mine øjne intet med fejl i programmet at gøre.
Jeg har ikke fiflet med registeret før jeg installerede det. Så jeg tror det er en fejl 40 fra din side, som StartAllback ikke kan gøre noget ved.
Jeg kan flytte proceslinjen og ændre ikon størrelser lige som jeg ønsker det uden det lukker ned, og det er lige meget hvor jeg lægger den hen.
Avatar billede visto Professor
13. april 2022 - 21:44 #37
#36
Tak fordi du tager dig tid til grundig afrunding.

Du har ret i, at jeg prøvede den registreringsdatabase-løsning, man kan finde mange steder, før jeg installerede StartAllBack. Jeg tager gerne min andel af ansvaret for "roderiet".
Men jeg vil godt præcisere:
Efter at jeg havde lavet de foreslåede ændringer i reg.databasen (før installation af StartAllBack), forblev proceslinjen i bunden, ingen ændringer. "Løsningen", der måske har virket en gang, virker aktuelt ikke.
Det lykkedes så med StartAllBack at få proceslinjen ud til venstre med alle ikoner.
Min forventning var så, at når jeg afinstallerede StartAllBack, så ville jeg være tilbage til før jeg installerede programmet, altså med proceslinjen uændret i forhold til før jeg installerede programmet: i bunden og med ikoner. Når proceslinjen så alligevel var ude til venstre, formodede jeg, at det skyldtes det jeg havde foretaget mig i StartAllBack, ændringer som altså ikke blev "aflyst" efter afinstallation af programmet. I og med at proceslinjen slet ikke kan flyttes til venstre i Windows 11, formodede jeg, at den eneste grund til at proceslinjen var ude til venstre efter afinstallation af StartAllBack var, at StarAllBack ikke ophævede sine virkninger efter afinstallationen.
Lidt finurligt alt sammen. Men som nævnt: Så længe W11 insisterer på at gøre min brugerflade mindre fleksibel, end den er med W10, ser jeg ingen grund til at skifte, før Microsoft ophører med at supportere W10.
Jeg kan håbe på, at Microsoft modtager så mange opfordringer til at bibeholde gamle muligheder og fleksibilitet, at W11 på et tidspunkt ikke vil opleves som et tilbageskridt.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2022 - 07:38 #38
#37 Jeg læste her på Computerworld under de betalte artiklerne til venstre at Microsoft ikke i en rum tid havde en ide om at gøre proceslinjen mere fleksibel, selvom brugerne ønskede det, så man kunne flytte den hen hvor man ville. Jeg tænker om de nogen side gør det.
Avatar billede visto Professor
14. april 2022 - 07:52 #40
Tak.
Jeg kan kun læse som ikke-betalende, men beskeden er jo klar.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. april 2022 - 09:32 #41
Jeg har så også prøvet at ændre i regedit for at prøve at flytte proceslinjen. Det virkede ikke.
Det skyldes at den ændring man laver ikke bliver gemt. Når man går ind og kigger igen står dataene fuldstændig som inden man ændrede.
Inden jeg ændrede tog jeg en backup af regedit for en sikkerheds skyld.
Den har jeg så konstateret, at jeg ikke kan læse ind igen. Det virker som om at regedit på en eller anden måde er skrivebeskyttet. Jeg har ikke haft tid til at eksperimentere nærmere med det, og det har pt heller intet formål, da jeg kun forsøgte at lave ændringen som et eksperiment, da jeg ikke har ønske om at flytte proceslinjen.
Avatar billede visto Professor
14. april 2022 - 16:29 #42
Hvis reg.databasen er skrivebeskyttet, er det da en yderligere svækkelse af fleksibiliteten og muligheden for personalisering. Er der noget godt at sige om Windows 11...
Avatar billede f-arn Guru
14. april 2022 - 20:08 #43
To kommentarer...

Er der noget godt at sige om Windows 11...

Nej 😣

Hvis reg.databasen er skrivebeskyttet, er det da en yderligere svækkelse af fleksibiliteten og muligheden for personalisering

Der skal du nok ind og redigere rettighederne på de nøgler du vil ændre 😃
Avatar billede visto Professor
14. april 2022 - 20:54 #44
Tak for din kommentar.

Det bliver ikke mig, der kommer til at gøre mere mht. reg.databasen i Windows 11, idet jeg som nævnt er gået tilbage til Windows 10.

Men rart at vide det du skriver, hvis jeg en dag ikke kan komme uden om Windows 11.