Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
01. april 2022 - 11:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Cinnamon / MATE / XfCe

Jeg har et par gamle bærbare PC, som ikke kan køre Windows -
Men godt : Linux Mint.
*
Vore børnebørn får lov til at boltre sig på dem -
(Ja de får også lov til at bruge en nyere model med Windows).
*
Mormalt bruger jeg MATE
*
Men har tænkt på, om ikke XfCe er "hurtigere".
*
Er den ?
*
Cinnamon har jeg prøvet. Men, som sagt, kan jeg godt lide MATE.
*
Valget er nu MATE eller Xfce ?
*
De nye versioner kan jeg ikke bruge - De bærbare er for gamle og har ikke nok Ram.
*
Venlig Hilsen * Jørn *
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
01. april 2022 - 12:25 #1
Det må gerne være en Linux som er hurtigere -
Faktisk skal den kun bruges til YouTube Videoer,
som de 6 børnebørn synes er morsomme.
Eller for kreative ideer fra.
*
Gode forslag efterlyses, TAK
*
Jeg har hørt om Puppy Linux -
Har ikke prøvet den ...
*
Der er måske andre hurtige, som matcher gamle bærbare PC´er ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. april 2022 - 12:55 #2
ZORIN LITE er også baseret på  XfCe - 1G ram anbefales -  har du mindre end det  ?
Avatar billede bvirk Guru
01. april 2022 - 13:04 #3
Da jeg fik min mintbox var den præinstalleret med cinnamon. Det virkede meget fint, men nogle indstillingsmuligheder applets var for simple.
default application for mime types var hverken vist eller redigerbart - så vidt jeg husker.
Og så, indrømmet, lidt pjattet: tema til uret.
Jeg skiftede til det xfce jeg kendte indgående  - det er jeg glad for.

Jeg kan ikke svare på hvad der er hurtigst.

Der findes utalige 'dit vs dat' på nettet, men tror gamle dogmer tit overskygger emperi - man er nød til at prøve selv for det flytter sig med tiden og andre ting.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2022 - 13:49 #4
Zorin Lite er for mig et pænere system at se på end Mint er. Den er mere moderne i udseendet. Har plasma look.
Man kan jo se på de forskellige systemer hvad der kræves af hardwaren og hvor meget ram der loades i idle.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2022 - 13:52 #5
Jeg kører Zorin Lite 15.3 på en LG R400 fra 2008 med 1.5 gb ram. Den kører fint med dette setup. Den havde sikkert performet noget bedre hvis harddisken var ssd. Men da det kun er legetøj har jeg ikke opgraderet disken.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
01. april 2022 - 14:55 #6
Tak - Jeg vil da kigge på Zorin Lite !
Den har jeg ikke prøvet ....
Jo, der er lidt mere Ram en 1 GB
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
01. april 2022 - 17:43 #7
Jeg er i gang med at installere Zorin Lite 15,3
Spændende ...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
01. april 2022 - 19:54 #8
Tak til alle og god Fredag aften til jer
Avatar billede ejvindh Ekspert
01. april 2022 - 20:04 #9
Til det oprindelige spørgsmål, hvis du beslutter dig for ikke at blive ved Zorin, så er svaret at XFCE-udgaven ER hurtigere end de to andre. Du vil dog nok primært mærke det, hvis maskinen mangler lidt kræfter. Personligt er jeg heller ikke vild med æstetikken i Mint, så når jeg installerer linux på en ældre maskine bruger jeg typisk xubuntu, der er i funktion er meget sammenlignelig med Mint XFCE, men blot pænere -- synes jeg.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
01. april 2022 - 20:29 #10
Tak, ejvindh
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. april 2022 - 23:44 #11
God fornøjelse med den - kunne også have nævnt Windowsfx som er mere krævende -2Giga ram anbefalet.

https://www.windowsfx.org/index.php/home/about-windowsfx