Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
20. marts 2022 - 17:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan man ændre på en DvD = Til fuld skærm ?

*
Nogle DvD´er fylder ikke skærmen fuldt ud.
*
(Der er ikke billede øvers og nederst).
*
(Min Far kaldte det "Smalfilm" -
hedder vist "Bredformat" ???
*
Men kan man ændre det til FULD skærm på TV´et ?
*
Kan man gøre det via DvD´en ?
*
Eller via TV´et ?
*
God Søndag - Med venlig hilsen * Jørn *
Avatar billede claes57 Ekspert
20. marts 2022 - 19:02 #1
så skal der klippes andet fra - Hvis du vil have billede i full-hd, så er det 1080*1920 - hvis det forhold (højde og bredde) ikke går op i din skærms opløsning, så vil der skulle klippes. Alternativt vil billedet strækkes på den ene led (og det er dumt)
For ikke at tabe dele af billeder i yderkanter, så lev med, at film ikke fylder skærm 100%
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
20. marts 2022 - 19:12 #2
Tak, claes57 ....
- Det går jo nok ....
Avatar billede eurositi Ekspert
20. marts 2022 - 22:00 #3
Kan du virkelig ikke løse dét vha. billedformat-knappen på fjernbetjeningen?
Man plejer at kunne skifte rundt mellem "Autoformat", "Bredformat". "16:9" og "4:3" eller sådan noget.

Visse DVD-film er dog ganske rigtigt lavet, så de sorte bjælker faktisk er en del af videoen. De kan desværre ikke fjernes uden at omkode videoen.

Hvis du gerne vil rense sådanne film, kan du nemt gøre det med programmerne MakeMKV og derefter Handbrake. Men det ville være lidt fjollet at brænde videoen tilbage på en DVD bagefter.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
20. marts 2022 - 22:35 #4
Tak - Det ved jeg ikke om fjernbetjeningen kan ?
Men jeg kigger i morgen ....
Avatar billede eurositi Ekspert
21. marts 2022 - 13:17 #5
Knappen hedder enten FORMAT eller ASPECT. Eller også er der et ikon, der forestiller en ramme med pile omkring. F.eks. noget i stil med dette: https://www.tvanswers.org.uk/images/aspectratiobutton.jpg

Andre gange findes der ikke en dedikeret knap. Da må man i stedet vælge det via billedindstillingerne i hovedmenuen.