Avatar billede grave Nybegynder
30. august 2001 - 12:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kloning af harddisk

Jeg har 2 ens harddiske og vil gerne have klonet den ene så diskene er ens. findes der ikke et gratis program der kan administrere dette så der bliver skrevet på begge diske på samme tid så jeg ikke skal til at bruge dump eller sådan noget ???
Avatar billede peter_m Nybegynder
30. august 2001 - 12:14 #1
Det lyder som RAID det du vil have.

Redhat skulle have software RAID men hardware RAID er bedst.
Avatar billede grave Nybegynder
30. august 2001 - 13:22 #2
hvad er forskellen på software/hardware raid ?
hvor kan jeg finde en god howto til at sætte det op ?
Avatar billede saju-ka Nybegynder
30. august 2001 - 19:18 #3
I sslug\'s linuxbog som du finder her:
http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/software-raid.html

Der står også hvad forskellen er, osv...
Avatar billede qub Nybegynder
30. august 2001 - 21:34 #4
der er somregel ikke forskel på hardware og software raid andet end performance.
se: http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/Software-RAID-HOWTO
Avatar billede hologram Nybegynder
30. august 2001 - 21:39 #5
Ikke for noget, men jeg kan ikke lige se hvad kloning af disks har med RAID at gøre...
Tror vel manden søger et program lignende Norton Ghost (eller hvad det nu hedder) bare til Linux..?
Avatar billede qub Nybegynder
30. august 2001 - 21:57 #6
tja....\"så der bliver skrevet på begge diske på samme tid\"....lød for mig som Raid-1.
men ok...jeg laver en helgardering..:)

# dd if=/dev/<indisk> of=/dev/<outdisk> bs=1M

skulle gøre det.
Avatar billede grave Nybegynder
03. september 2001 - 11:34 #7
Det jeg søger er precis Raid 1 og linux raid er perfekt til det jeg skal bruge. så kan du \"peter_m\" ikke lige svare ?? så jeg kan fordele lidt !