Avatar billede Win2000 Novice
04. marts 2022 - 06:22 Der er 10 kommentarer

PCPLUS

Måske er der nogen her på forum som kan hjælpe mig med at fremtrylle AUTOEXEC.bat til PCPLUS, ja det er jo en gammel traver, men nu er det endeligt lykkedes mig at få en erstatning for min elskede win 98 computer, men da jeg forsøgte at installere PCPLUS ja så manglede nævnte fil på min disk.
Programmet bruger jeg udelukkende til at holde styr på alle mine stumper som er samlet gennem tiden.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
04. marts 2022 - 09:37 #1
PCPLUS er så vidt jeg husker DOS-baseret.

AUTOEXEC.BAT filen er jo ikke en fil der kun omhandler pcplus, men hele windows' opsætning af tastatur og drivere, sammen med filen CONFIG.SYS

De to filer var grundlæggende for Windows configuration før i tiden.

For at få dansk tastatur i DOS i Windows 98, skal du have følgende 3 linier i AUTOEXEC.BAT...

mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=865
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Det er længe siden jeg ha rodet med Windows 98, så jeg kan ikke lige huske om der mangler noget.

Ellers vil min anbefaling være at prøve at rode med dosbox i stedet for, og få PCPLUS til at køre i der.

Det kræver selvfølgelig at du sætter dig ind i det.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
04. marts 2022 - 09:39 #2
Mere om Dosbox her...
https://www.dosbox.com/
Avatar billede Win2000 Novice
04. marts 2022 - 10:35 #3
Tak for dit svar!
PCPLUS kører i dos problemet er at den manglende AUTOEXEC fil sætter Pcplus korrekt op uden den sker der ikke så meget. Og da jeg har fået en Laptop til at køre med Win 98 er problemet lidt mere komplekst da der kun er et A-drev når WIN 98 den kører i DOS. Problemet med USB diskdrev er at Win 98 ikke kan køre med det som drev A.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
04. marts 2022 - 11:35 #4
Jeg har googlet lidt. Det er temmelig svært at få PCPLUS til at virke med et USB-drev.

Jeg leder videre senere. Indtil da, håber jeg andre har en løsning.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
04. marts 2022 - 14:33 #5
Hvad sker der, hvis du fra dosprompt blot kører pcplus?

Måske kan du bruge subst, som kan simulere a-drev?
I DOS-prompt:
cd til drev og bib, hvorfra du vil køre, f.eks. hvis dit usb-drev hedder f:

f:
cd \herharjegpcplus
subst a: .
(bemærk det lille punktum til sidst :-)
a:

herefter kør f.eks. pcplus.exe

Jeg ville nok skynde mig at hive relevante data ud og lagre f.eks. i et excelark og så håndtere dine ting dérfra.
Avatar billede Win2000 Novice
04. marts 2022 - 14:48 #6
Hej Jørgen.
Det skal i hvert fald afprøves om det kan lade sig gøre, så tak for svaret
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
04. marts 2022 - 14:59 #7
Jeg skal skynde mig at sige, at min pc blev lidt ustabilt umiddelbart efter, jeg prøvede det. Jeg ved selvfølgelig ikke, om det var dérfor.
Bemærk, at a: kun er tilknyttet, indtil du enten slår det fra, eller genstarter.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2022 - 16:04 #8
Kan huske da jeg i min spæde pc start brugte Windows 98. Jeg havde den sat til automatisk at slette temp filer ved opstart. Og til dette skulle der indsættes linjer i bat filen. Jeg kender intet til PcPlus programmet og hvordan det skal indskrives i Bat filen. Jeg fandt dog denne side her https://books.google.dk/books?id=u7oN-5y7nGsC&pg=PA30&lpg=PA30&dq=pcplus+AUTOEXEC.bat&source=bl&ots=j7m90HRwoX&sig=ACfU3U2Y0bF0Bcggv0sN6Nu4oycKgOijSw&hl=da&sa=X&ved=2ahUKEwjwyvTQ26z2AhXS-yoKHfReAN8Q6AF6BAgYEAM#v=onepage&q=pcplus%20AUTOEXEC.bat&f=false Ved ikke om der kan være noget inspiration fra denne side der kan bruges?
Avatar billede Win2000 Novice
05. marts 2022 - 12:03 #9
Hej 220661
Det er klart noget jeg skal have kigget nærmere på så tak for dvaret
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
07. marts 2022 - 12:24 #10
Mht løsningen med subst a: . Jeg vil bare gøre opmærksom på, at pc'en kun virkede ustabil, indtil jeg genstartede den. og at det selvfølgelig også kunne skyldes andre ting.
Jeg er spændt på at høre, om du får det løst.