Avatar billede Rtb-tm Praktikant
09. februar 2022 - 10:17 Der er 7 kommentarer

KAN IKKE ÅBNE USB-ENHED

Hej folkens,
Jeg har en ekstern harddisk, som normalt har været brugt til mac. Jeg har nu fået en PC og i den forbindelse har jeg ville overføre filer fra mac til pc via den eksterne harddisk. Den viste sig ugenkendelig på pc, så jeg fulgte en video, som skulle få den vist frem. Her har jeg været inde i "Disk Management" på Windows, hvor jeg kunne se enheden som ugenkendelig. Jeg højre-klikkede og trykkede "Create new volume" og fulgte Windows Wizard, men uden at formatere harddisken. Det viste sig at det ikke hjalp, så jeg satte den tilbage på min mac, hvor den nu også her er ugenkendelig... Så jeg sidder med en ekstern harddisk som er fuld af vigtige ting, som ikke kan åbnes på hverken mac eller pc...

Er der nogen som kan hjælpe her?

Mvh,
Rasmus
Avatar billede kulawig Professor
09. februar 2022 - 10:35 #1
.... det vigtigste er at du ikke roder mere med den

  og undskyld jeg siger det på dansk ... bring den til en der har forstand på det

der skal bruges en tom HDD med minimum samme størrelse og et program der kan lave en partitions genoprettelse .. da dine filer oprindeligt er lavet På en MAC vil jeg sige at du skal finde et program der forstår EXT formatering

så du er nok ude i noget Linux og/eller et mac program MEN det er ikke for folk med svage nerver.
Avatar billede Rtb-tm Praktikant
09. februar 2022 - 10:40 #2
Nej, jeg tænkte godt at det er noget indviklet noget... Tør heller ikke gøre mere med den. Har prøvet at sætte den til en anden pc og en anden mac og de siger begge to det samme. Pc'en siger at den skal formateres og mac'en kan bare ikke genkende...
Avatar billede kulawig Professor
09. februar 2022 - 10:52 #3
nja ... det er ikke indviklet hvis man ved hvad man roder med .....  [b]men lad vær med at forsøge på flere computere .. det gør ikke sagen bedre [b]

opskriften er i mit første svar, men man skal vide hvad man gør, der er ikke mange fortrydelses muligheder når man først har slettet sin partition på en HDD

og du skal ikke lade computer butikke plynderer dig ..
"NO cure NO pay" og max 500kr
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. februar 2022 - 11:30 #4
#3 Du skriver "og du skal ikke lade computer butikken plyndre dig ..
"NO cure NO pay" og max 500 kr"

Med "butik" er nok ikke den rigtige betegnelse, for der falder tanken på de store elektronikkæder (ingen nævnt, ingen glemt) og der er INGEN hjælp at hente. Et værksted, hvor der er kompetente folk er det rette sted, men 500 kr, tror jeg desværre ikke er realistisk.
Avatar billede kulawig Professor
09. februar 2022 - 12:13 #5
#4
15 min for at sætte til og lade computer starte genopretning, og så lade den køre natten over + 15 minutter for at starte kopiering af disken

30 min  reelt arbejde

;-) 5 minutter hvis partitionen er så smadret at der ikke kan hentes noget :-O
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. februar 2022 - 12:32 #6
#5 Det er jo ikke alle der er lige reelle - så man skal lige sondere. F.eks. vil det være en god ide først at kikke lidt på de forskellige firmaers karakter på Trustpilot.
Avatar billede kurt54 Ekspert
09. februar 2022 - 14:09 #7
egentlig enig med #5  -
på den anden side - hvis no cure no pay - må han jo sætte pris på sine data...