Avatar billede Oliverst Praktikant
06. februar 2022 - 09:34 Der er 6 kommentarer

Computer til bygningskonstruktør

Hej.

Jeg skal starte på bygningskonstruktør uddannelsen om kort tid, i den forbindelse skal jeg have ny computer.

Jeg fik anbefalet en Lenovo legion 5 pro af den lokale computer mand, men den blæser for voldsomt af den bare er  tændt, i forhold til at man skal sidde i en klasse

Jeg har nu kig på denne https://www.dustinhome.dk/product/5011254491/ideapad-5-pro

Er det en der vil kunne trække autodesk (revit, sketchUp mm.) uden problemer?  eller der er andre som jeg hellere skulle kigge efter, som IKKE er en gamer bærbar
Avatar billede Oliverst Praktikant
06. februar 2022 - 10:04 #1
Og er der nogen der ved om ideapaden vil blæse meget?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
06. februar 2022 - 12:28 #2
Denne her er på tilbud i Elgiganten men kun til og med i dag den 6-2 så vidt jeg kan se

https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/computere/barbar-computer/acer-aspire-5-14-barbar-computer-i58256/330513
Acer Aspire 5 14" bærbar computer i5/8/256 3699,-

Den har en cpubenchmark på 10161 hvilket betyder at det er en meget kraftig processor til prisen. 14" størrelsen gør den velegnet til studiebrug. Eller har den også sommetider været på tilbud i en 15" udgave. Husk hvis du køber i Elgiganten eller Power skal du kun købe deres avis tilbud. Ellers er det meget dyrt. Det kan sommetider være svært at få lov til det, de vil normalt anbefale dig en anden de tjener bedre på.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2022 - 12:54 #3
Normalt inde i bærbar/stationær, hvis det er tilgængeligt, kan man ud fra BIOS indstille thermal konfigurationer. Det er der mest tilgængeligt på gamer stationær, hvilket der er begrænsninger på bærbar. Nogle bærbar har dette feature, eller bare generelt ikke tilgængeligt.

Lenovo Legion kan man fra hurtig genvej benytte sig af Fn+Q for at skifte thermisk indstillinger, så man ren faktisk skifter Fan speed derigennemn med det.
Jeg vil mene, at man bare skal have Vantage software og Lenovo softwares installeret, og du kan vidst finde Lenovo Hotkeys, er nok det der vil hjælpe med at skifte Fan speed med ved at trykke på Fn+Q.

Men der er også bruger der selv har lavet gruppe for sig selv, som benytter sig af LegionFanControl, hvor man kan tilslutte sig til Discord community om dette gruppe.

https://www.legionfancontrol.com/
-Kig specielt på hvad der er dokumenteret kompatibelt hvilken Legion model der kan benyttes for LegionFanControl.

Ud over dette, begge modeller nævnt fra dit indlæg imødekommer følgende:
1. AutoDesk/AutoCAD.
2. Revit.
3. sketchUp.

Den der blev foreslået fra Elgiganten vil have lidt svært ved at hente op med hensyn til AutoDesk/AutoCAD, Revit. Når hastighed kun ligger ved 2.4 Ghz (maks turbo frekvens 4.2). Jeg vil nok vælge andet model en den.

Fortsat god dag. Hopper af tråden.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2022 - 13:13 #4
Og, forresten, jeg benytter mig dette, og har virket fint, synes jeg.

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases
Avatar billede Oliverst Praktikant
06. februar 2022 - 13:31 #5
Har solgt legion igen

Men kan den ideapad 5 pro trække det?

Mvh Oliver
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2022 - 17:41 #6
Ud fra den teknisk specifkation du har angivet link med og når man kontrollerer krav for diverse programmer du har nævnt, i møde kommer du kravene for den model, ja.