Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
04. februar 2022 - 15:57 Der er 12 kommentarer

Forslag til intelligent lys

Hejsa.

Står og skal bygge hus. Er der nogle eksperter omkring intelligent lys? Har blandt andet kigget på LK IHC: https://bels.dk/lk-ihc-visuden-afdaekningl-controller-ver3-incl-antenne-5703302162685

Eller er der andre gode forslag?
Avatar billede ebea Ekspert
04. februar 2022 - 16:36 #1
Det system er tiden løbet fra (jeg skippede det for flere år siden).
Hvis du vil bruge deres nye system, så kig på  https://www.lk.dk/professionel/nyheder/wiser-lancering/

Eller måske lav det med ny type smart belysning (Philips Hue), hvor du samtidig laver fast forbindelse ud til tænd steder, så du har mulighed for at styre manuelt. Men der er oceaner af muligheder i dag, så hop ud på nettet, og se på Smart Home.
Avatar billede puren Ekspert
04. februar 2022 - 17:48 #2
hvis du selv kan programmer i IHC så er der mange år i det endnu...

wiser er opgradering af IHC men det er i størrelsen af køleskabet i 1990 vs køleskabet i 2022

Phillips hue er for lave et "gammelt" hus om til et smart men kommer du til at slukke på kontakten så kommer der ikke liv i den pære før du tænder på kontakten igen plus at en pære koster ca 10kr pr år i standby strøm
Avatar billede ebea Ekspert
04. februar 2022 - 18:38 #3
#2 - ja, men så har du jo ingen grund til at lede længere, hvis du mener at IHC er løsningen!
Avatar billede puren Ekspert
04. februar 2022 - 18:49 #4
#3 hvis du ikke mener jeg ikke har ret må du jo forklare hvorfor
Avatar billede Erik K Ekspert
04. februar 2022 - 19:18 #5
IHC er en dyr løsning og det kan ikke noget, man ikke kan med f.eks. Phillips Hue, smarte termostater og andet udstyr.
Faste installationer som IHC er også dyrt at skifte dele ud i, hvis det forældes eller går i stykker.

Hvis man vælger f. eks. Phillips Hue til lyset, så er det i realiteten muligt at spare kontakter til lyset og sætte billige blænddæksler i.
Hvis man vil have mulighed for manuel betjening bruger man en af Hues kontakter, som man kan sætte op hvor som helst og de kan efter eget ønske sættes op til at styre flere lamper (pærer).

Enhederne opdateres over nettet, så de ikke forældes så hurtigt og skulle der i fremtiden kommer nye funktioner som nuværende enheder ikke kan opdateres til, så udskifter man bare enheden og skal ikke til at rode med de faste installationer.

Selv om pærerne bruger lidt strøm til standby, så går der mange år, før de når op på samme pris som IHC.
Der findes også andre systemer, der minder om Hue og til dels billigere, men dem har jeg ingen erfaring med.
Når nu det er et nybyggeri, så er ekstraomkostningen ved at installere IHC i stedet for traditionel installation måske ikke så stor, men med den hastighed elektroniske løsninger udvikler sig, vil man hurtigt stå med en forældet løsning, så det ville jeg ikke vælge.
Avatar billede ebea Ekspert
04. februar 2022 - 19:33 #6
#3 - jeg siger ikke at du har ret/uret. Jeg argumenterede bare for, at det gamle IHC system (som du linkede til), er helt umoderne, i dagens moderne huse.
for det første, er det et besværligt system (det skal programmeres), der skal laves kabeltræk, til både lav og højspænding (230V), og en unødvendig stor installation, for at kunne lave nogle funktioner, som kan laves på andre måder i dag.
Wiser er et system, som i mine øjne, også er bagud for sin tid.

Det er muligt, at du syntes at f.eks. Philips Hue er en ikke smart måde at have belysning på. Men jeg nævnte, at du skulle lave din installation, så du stadig havde mulighed for at bruge alle tænd steder (som man har i dag). At en person skulle slukke for forsyningen til en Hue enhed, er jo ikke noget problem, da det kan løses meget enkelt.
Hue systemet (og andre systemer som kommer løbende i årene der kommer), er jo netop smart derhen, at du kan styre det med enten Google, Apple, eller Amazon, samt integrere det med alle andre smart things i Huset, som jo bliver en del af vores hverdag, fremover.
I dag er der jo flere og flere fælles Hub's, som binder alle husets smart enheder sammen. Og der står IHC systemet fuldstændig isoleret ude på side perronen.

Jeg kasserede netop mit IHC, fordi det ikke gav nogen muligheder for de ting som smart home løsningerne tilbyder i dag.
Jeg har kørt med Hue systemet i ca. 3 år, samt andre integrerede ting, og det fungerer rigtig godt, og giver den frihed, som jeg ikke havde med IHC.
Og så er det utrolig nemt at programmere på sin App, eller hvis man bruger en fælles Hub, så at sætte det hele sammen, med få muse klik.

Wiser kan lidt af det, men låser desværre brugeren fast på deres system, hvilket også var tilfældet med IHC. men ud fra et indtjenings synspunkt, er det da en god måde at låse brugerne på.
Avatar billede Mikael Ekspert
04. februar 2022 - 22:05 #7
Med dagens vilde og stigende el priser, så er fremtidens løsning nok en god gammeldags hovedafbryder ?? Som slukker al strøm med eet klik ;) ;)
Avatar billede Erik K Ekspert
04. februar 2022 - 23:48 #8
#7
Hovedafbryderen findes i alle el-installationer, den sidder ved sikringsboksen.
Med Hue behøver du ikke bruge hovedafbryderen, men du kan enten trykke på en Hue afbryder, der er sat op til det eller bare sige til Google assisten: sluk alle lys og kontakter.
Man undlader selvfølgelig at medtage stik til fryser og køleskab 😊

Efterhånden kan man opsætte så mange rutiner og alt muligt andet i Hue systemet med at par få klik.
Jeg har haft Hue i ca 7 år nu og det er kun blevet bedre med automatiske funktioner efterhånden som jeg finder ud af, hvad der passer bedst til vores hverdag.
Nu er jeg der, hvor jeg så at sige aldrig bruger kontakter, telefon eller stemmestyring, da systemet ved, hvornår der skal være lys bestemte steder og hvornår det skal være slukket.
Det kalder jeg smart-home. Jo mindre man selv skal gøre noget i dagligdagen, jo mere smart er det.
Avatar billede Erik K Ekspert
05. februar 2022 - 00:03 #9
#2
En Hue pære bruger langt fra for kr 10,-  strøm til standby om året.

Det vil tage cirka 6.600 timer, før en Hue-pære bruger 1 kWh strøm i standbytilstand (eller 9,17 måneder)
Med kWh-pris på 2 til 2,50 som de fleste nok betaler, så bliver det selv med den høje pris til ca. kr 3,25 om året
Avatar billede puren Ekspert
05. februar 2022 - 15:22 #10
#5 jeg er ikke enig med dig, jeg har endnu ikke set hvordan hue eller andet skulle kunne tvang starte min emhætte når jeg tænder komfuret.
sætter du billige blænddæksler i og jeg kommer og skal købe huset så er det noget jeg kommer til at slå på for at banke prisen i bund

#6 self er det da muligt at flette det sammen med andet, de har da selv lavet en video om det https://www.se.com/dk/da/faqs/FA404885/

#7 latterlig ide, for hvad så med fryser, køleskab, pillefyr, pumpe,ventiler(ja nogle er ikke på fjernvarme) og listen fortsætter

#8 sluk alt er der også i IHC

#9 hvor er din data fra?? min er fra howtogeek og anandtech. med en pris på 2,29kr pr kWh
Avatar billede ebea Ekspert
05. februar 2022 - 16:14 #11
#10 - I mine ører/øjne, lyder det mest som om, at du har fastlåst dig på et IHC system. Så jeg forstår sådan set ikke, ud fra dine svar, dit åbnings spørgsmål.

Omkring dit svar til mig i mit indlæg #6, så er det da forventeligt, at et firma som har udviklet systemet, vil forsøge at fastholde med næb og klør, dette system.
Men det gør da ikke systemet, mere aktuelt, eller bedre. I øvrigt er videoen fra slut 2019, og i den tekniske verden vi lever i, så går udviklingen stærkt.
Igennem årene, har LK kommet med flere latterlige forsøg, på at "fange" markedet med smart løsninger (deres wireless system for år tilbage, og nu wiser), og fælles for disse har været, at de er bagefter udviklingen, og har en pris der er skudt helt ved siden af.

Men jeg ser kun udviklingen gå én vej, og det er på de trådløse standarder som binder vores hjem sammen (også IOT). Og den udvikling forstærkes kun i årene der kommer.
Avatar billede Erik K Ekspert
05. februar 2022 - 17:20 #12
#10
Jeg ønsker ikke, at min emhætte skal starte hver gang jeg tænder komfuret - det vil være spild af penge og i mange tilfælde helt unødvendigt. Der er bare ting, der for mig ikke giver mening i en smart-løsning.
Med hensyn til blænddæksler og brug af Hue kontakter, så var det et forslag til at undgå det problem du ser i, at når man bruger den almindelige kontakt til at slukke lyset, så kan pæren ikke tænde igen. Det er ikke hver dag man sælger sit hus og når det bliver aktuelt, kan man jo bare sætte almindelige kontakter i i stedet for blænddæksler. Det ville da være naturligt i et salgsøjeblik.
At IHC kan slukke alt - har jeg påstået det modsatte?
Mine data er herfra:
https://www.thefastcode.com/da-dkk/article/do-smart-bulbs-use-up-electricity-even-when-they-re-off
Om den oplysning er mere korrekt end dem du har fundet, skal jeg ikke kunne sige.

Vi kan vel blive enige om, at du mener IHC er den bedste løsning og at jeg har en anden opfattelse.
Du er viliig til at smide adskillige titusinde kroner efter et system, der hurtigt vil være forældet og er dyrt at vedligeholde.
Jeg mener så, at det er smartere at bruge få tusinde kroner på at få et system, der kan det samme og nemt kan opdateres/opgraderes.