Avatar billede lektortl Juniormester
27. januar 2022 - 12:21 Der er 9 kommentarer

Drevbogstav til ekstern harddisk

Er det muligt, at få lavet, så en ekstern harddisk (og et USB-stik) altid får tildelt samme drevbogstav, når den sættes i?
-Også uanset hvilken computer, den sættes i?
Avatar billede jens48 Ekspert
27. januar 2022 - 13:45 #1
Jeg har ikke prøvet det, men en hurtig søgning på nettet gav bl.a. dette resultat: https://www.howtogeek.com/96298/assign-a-static-drive-letter-to-a-usb-drive-in-windows-7/
Siden beskriver hvordan man laver fast drev-bogstav for et eksternt drev. Den nævner dog ikke noget om det også vil være samme bogstav når drevet forbindes til en anden computer.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2022 - 13:49 #2
Hvis du prøver at tildele et drev bogstav fra hver pc enhed så tildel et der ligger højt i  bogstav rækken. Så risikerer man ikke at andre enheder man tilslutter bøvler med samme drev bogstav.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2022 - 13:52 #3
Du bliver så ved hver pc du tilslutter til at gå i disk håndtering og ændre bogstav. Jeg tænker så når pc ser hardwaren at den automatisk vil bruge det tildelte bogstav. Skriv ned på en lap papir hvilket bogstav du vil have for hver usb enhed så du har overblik når du tildeler.
Avatar billede puren Ekspert
27. januar 2022 - 14:41 #4
Q: Er det muligt, at få lavet, så en ekstern harddisk (og et USB-stik) altid får tildelt samme drevbogstav, når den sættes i?
A: jeps føgel guiden som #1 linker til

Q: Også uanset hvilken computer, den sættes i?
A: tro jeg ikke er muligt
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2022 - 15:41 #5
#4 Hvorfor skulle det ikke være muligt manuelt at tildele det drev bogstav manuelt. Jeg kan ikke se at det skulle være et problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2022 - 17:39 #6
Avatar billede puren Ekspert
27. januar 2022 - 20:27 #7
#5 det jeg mente var at jeg kan ikke sætte drev bogstav t for en usb disk og tage hjem til far og sætte den til hans computer og forvente at den kommer op med drev bogstav t igen
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2022 - 22:39 #8
#7 Nej det er rigtigt. Pc detekterer hardwaren og giver den det bogstav der er det første ledige i rækken hvis hardwaren ikke har været monteret før,
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2022 - 08:20 #9
@lektortl
Har du fundet en løsning?
Har du afprøvet at tildele manuelt og se om det virker for dig?