Avatar billede HHA Professor
26. januar 2022 - 14:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af win 10 til 11 med ISO fil.

Hejsa,

Har en win 10 jeg gerne vil opgradere til win 11.
På denne side: https://pureinfotech.com/install-windows-11-unsupported-pc/
Havde jeg tænkt på at bruge den løsning med at oprette en nøgle i registeringsbasen.

Mit spørgsmål er: Hvis jeg bruger den fremgangsmåde, vil jeg så beholde mine installerede programmer?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2022 - 14:58 #1
Kort og godt - ja. Jeg har opgraderet to maskiner på den måde - dog kun den ene med "hack" :-)
Avatar billede HHA Professor
26. januar 2022 - 15:24 #2
Dejligt at høre.
Var det samme "hack" du prøvede eller har du link til anden side bed beskrivelse?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2022 - 15:54 #3
Nej, jeg må indrømme jeg ikke har læst den "hack" side du linker til. Den findes nemlig i et utal af varianter, for at komme med den "rigtige" løsning.

Jeg brugte den helt identiske løsning som Microsoft selv har lagt ud, og som formentlig er ophavet til de andre sider: https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e
Se i den grå "Warning" boks...
Avatar billede HHA Professor
27. januar 2022 - 12:32 #4
Faldt lige over denne side.
Den er sgu smart og meget nemmere, mht. om man kan klare kravene.
https://www.mysmartprice.com/gear/windows-11-installation-how-to-bypass-secure-boot-for-windows-11/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2022 - 12:52 #5
Hvis du synes det, er det jo godt... - jeg synes det ser mega-besværligt ud i forhold til at sætte en enkelt registreringsnøgle.

Og artiklen beskriver i øvrigt en helt anden vinkel, nemlig at din PC ikke understøtter Secure Boot. Det gør alle PC´ere der er under 10 år gammel.

Det er teknisk muligt at installere Windows på den nævnte måde, og efterfølgende slå Secure Boot til - men det kræver dyb viden om filtabellen - eller at du benytter et 3. parts partitioneringsværktøj.

Hvis du installerer uden Secure Boot slået til, vil du også efterlade din PC åben for RootKit malware (den type der skjuler sig "under" windows, og derfor ikke kan opdages af antivirus produkter). Det kan jeg ikke anbefale.
Avatar billede HHA Professor
27. januar 2022 - 14:53 #6
Takker for noget info jeg ikke lige var klar over.
Kan jeg "bare" slå Secure Boot til i BIOS, uden at det ændrer noget på min PC?
Jeg vil meget nødig miste alle de programmer og filer der ligger der.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2022 - 15:26 #7
Det kommer an på om du har en UEFI (GPT) eller MBR partitionstabel.

Har du GPT, burde du fint kunne slå Secure Boot til. Har du MBR, vil PC´en ikke længere kunne boote, ude at du først har været inde med et 3. parts partitionsværktøj og konvertere fra MBR til GPT/EFI.

Tjek ved at starte diskpart op (kør "Diskpart" værktøjet fra en kommandolinje eller direkte fra windows "kør").
Skriv "List Disk" (uden gåseøjne). Hvis der er stjerne i GPT kolonnen ud for din disk, vil den også være Secure Boot kompatibel.

Men under alle omstændigheder mister du ikke data ved at slå Secure Boot til i BIOS. Allerhøjst oplever du, at du ikke længere kan boote, og må gå ind og rette tilbage.

En forkert konvertering fra MBR til GPT kan dog medføre at disken ikke kan bootes på længere, hverken med eller uden Secure Boot. Derfor er det smartest at have en boot-cd med et 3. parts partitioneringsværktøj, der kan håndtere en eventuel reperation. Easeus Partition Master kan dette, men ikke i gratisudgaven. "Minitool" er et andet værktøj jeg ikke selv har flirtet så meget med - men den burde også kunne.
Avatar billede HHA Professor
27. januar 2022 - 15:37 #8
Ved ikke om det sagde så meget:

Microsoft DiskPart version 10.0.19041.964

Copyright (C) Microsoft Corporation.
On computer: WKS07

DISKPART> List Disk

  Disk ###  Status        Size    Free    Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          238 GB      0 B

DISKPART>
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2022 - 15:55 #9
Der er ingen stjerne ved GPT, så det er en ren klassisk MBR partitionstabel, med risiko for RootKits :-)