Avatar billede Emma Seniormester
01. december 2021 - 09:28 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

indsæt tekst fra PHP i en formular

Jeg syntes snart jeg har prøvet med alt, og jeg er ikke nogen ørn til php.
Jeg håber der er en der har løsningen. Det er vigtigt at jeg får dem ind i formen.

Jeg mangler at få teksten til at skrive i en html formular
Min kode er.
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">

</head>

<body>
<h1>Indkøbsseddel </h1>
    <h1>Dato: 30-11-2021</h1>

</svg>
  <form method="POST" action="Gulvberegning.php">

  <br>
  <label for="fname">Fornavn:</label>
  <input type="text" id="fname" name="fname" value="">
  <label for="lname">Efternavn:</label>
  <input type="text" id="lname" name="lname" value="">

  <label for="kvm">Antal kvm:</label>
  <input type="number" id="kvm" name="kvm" value="30">
  <br><br>
  <label for="kvmIalt">+ 10% tillæg. Kvm Ialt:</label>
  <input type="number" id="kvmIalt" name="kvmIalt" value="">
  <?php
  $kvm = int POST["kvm.value"];
  $kvmIalt = $kvm*1.1;
  ecco kvmIalt.value;
  ?>
  <br><br>
  <label for="gulvpk">Antal kvm pr pakke</label>
  <input type="number" id="gulvpk" name="gulvpk" value="2.08">
  <br><br>
  <label for="antpk">antal pakker</label>
  <input type="number" id="antpk" name="antpk" value="">
  <?php
  $kvm = int $_POST ["kvmIalt"];
  $gulvpk = int $_POST ["gulvpk"]
  $antpk = $kvmIalt/gulvpk;
  ecco int $antpk.value;
  ?>

</body>

</html>
Avatar billede michael_stim Ekspert
01. december 2021 - 09:40 #1
1. ecco skal väre echo
2. Din echo skal väre i value taggen
Avatar billede Emma Seniormester
01. december 2021 - 10:36 #2
Tak for rådet.
Jeg har nu rettet det, men det fik ikke det til at virke
Avatar billede michael_stim Ekspert
01. december 2021 - 10:47 #3
Men så må du nok vise lidt kode, ellers bliver det en lang dag ;-)
Avatar billede Emma Seniormester
01. december 2021 - 11:11 #4
Jeg er ikke med. Jeg har sendt et spørgsmål med min form og lidt php. Min formular skulle være Ok. Det er php der ikke virker. Når jeg har fået det til at virke går jeg i gang med at færdiggøre formen. Herefter skal der sættes validering og meget andet ind.
Den tid den sorg. Dette sættes også ind med php, som små kodestykker.
Fremgangsmåden ved formen er, at man beregner, det langsomt punkt efter punkt og sætter resultatet ind i formen. Det kan så bruges igen til næste beregning.
Avatar billede acore Ekspert
01. december 2021 - 11:13 #5
Der er ret mange fejl i din kode - ud over dem Micahel har påpeget, så (mindst) disse:

</svg> tag er forkert
echo int $i er vist ikke lovlig syntax
POST skal være $_POST

Start med at sætte error logning til, så du kan se, om din kode har fejl
Avatar billede michael_stim Ekspert
01. december 2021 - 12:06 #6
Nu når jeg kigger din kode igennem, så er der, som acore siger, utroligt mange fejl i din kode. Du skal vel have en form for knap? Du skal sikre dig at man har klikket på den knap (isset) osv osv.
Avatar billede Asky Forsker
01. december 2021 - 12:14 #7
Her uddrag af en php-kode, jeg har brugt i en respose:
echo "<h3> Formularen er nu sendt til modtager fra <br/>".$navn." " .$adresse. " ".$postnummer. " ".$by. ". <br/>
    En e-mail er sendt til " .$email." <br/>som kvittering for din ".$emne. "
<br/> <Venlig hilsen\n\r</h3><h1>afsender</h1>";
Alle $ er defineret tidligere i koden.
Avatar billede michael_stim Ekspert
01. december 2021 - 12:37 #8
Du kan jo lege lidt med denne (sikkert en masse variabler osv der skal laves om og ikke testet da jeg ikke har tilgang til PHP lige nu):

<?php
  if (isset($_POST['udregn']) && isset($_POST['udregn']) != NULL) {
    $kvmIalt = $_POST["kvm"] * 1.1;
    echo "KVM i alt: ". $kvmIalt ."<br>";
    $kvm = $_POST["kvmIalt"];
    $gulvpk = $_POST["gulvpk"];
    $antpk = $kvmIalt/$gulvpk;
    echo "Antal pk: ". $antpk . "<br>";
  }
?>

<html>
<head>
<meta charset="utf-8">

</head>

<body>
<h1>Indkøbsseddel </h1>
    <h1>Dato: 30-11-2021</h1>

  <form method="POST" action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>">

  <br>
  <label for="fname">Fornavn:</label>
  <input type="text" id="fname" name="fname" value="">
  <label for="lname">Efternavn:</label>
  <input type="text" id="lname" name="lname" value="">

  <label for="kvm">Antal kvm:</label>
  <input type="number" id="kvm" name="kvm" value="30">
  <br><br>
  <label for="kvmIalt">+ 10% tillæg. Kvm Ialt:</label>
  <input type="number" id="kvmIalt" name="kvmIalt" value="">
  <br><br>
  <label for="gulvpk">Antal kvm pr pakke</label>
  <input type="number" id="gulvpk" name="gulvpk" value="2.08">
  <br><br>
  <label for="antpk">antal pakker</label>
  <input type="number" id="antpk" name="antpk" value="">
  <br>
  <input type="submit" value="Udregn" name="udregn">
  </form>
</body>

</html>
Avatar billede Asky Forsker
01. december 2021 - 13:21 #9
Hvis man skal sende fra formularen må der også være en knap til at fortryde på fx:

<div class="reset">
<input type="reset" value="Ryd formular" name="slet" id="slet"></div>
Avatar billede michael_stim Ekspert
01. december 2021 - 13:29 #10
#9
Det er dejligt du vil hjälpe til, men lige nu tror jeg du forvirrer mere end du hjälper.

Tror ikke opretter har tänkt sig at sende formularen lige nu.
Avatar billede Emma Seniormester
01. december 2021 - 14:26 #11
Jeg har nu arbejdet med koden. Det er nogle fejl som skal rettes, men den laver dog beregninger dog uden for  nummerboksen og beregner på teksten. Hvor kan jeg finde noget om det. Syntes jeg har været det meste af internettet igennem. Der skal være en knap men den skal først bruges til validering og sammentælling. Den skal lave alt det første uden knap.

<html>
<head>
<meta charset="utf-8">

</head>

<body>
<h1>Indkøbsseddel </h1>
    <h1>Dato: 30-11-2021</h1>

  <form method="POST" action="Gulvberegning.php">

  <br>
  <label for="fname">Fornavn:</label>
  <input type="text" id="fname" name="fname" value="Emma">
  <label for="lname">Efternavn:</label>
  <input type="text" id="lname" name="lname" value="">
  <br><br>
  <label for="kvm">Antal kvm:</label>
  <input type="number" id="kvm" name="kvm" value=30>
  <?php
  $kvmIalt = kvm*1.1;
  ?>
  <label for="kvmIalt">+ 10% tillæg. Kvm Ialt:</label>
  <input type="number" id="kvmIalt" name="kvmIalt" value="">
  <?php

  echo $kvmIalt;
  ?>
  <br><br>
  <label for="gulvpk">Antal kvm pr pakke</label>
  <input type="number" id="gulvpk" name="gulvpk" value="2.08">
  <br><br>
  <?php
  $antpk = $kvmIalt / $gulvpk;
  ?>
  <label for="antpk">antal pakker</label>
  <input type="number" id="antpk" name="antpk" value="">
  <?php
  echo $antpk;
  ?>

</body>

</html>
Avatar billede michael_stim Ekspert
01. december 2021 - 14:50 #12
Hvis den skal regne ud uden at reloade siden skal du nok bruge noget javascript eller lignende.
Avatar billede Emma Seniormester
01. december 2021 - 15:48 #14
Tak for hjælpen jeg vil sætte mig til at kigge på det og lege med det vender nok først tilbage i morgen.
Avatar billede Emma Seniormester
04. december 2021 - 10:33 #15
Hej Michael_Stim var så sød, at sende mig en løsning på hvordan jeg kunne lave en formular og den virker også faktisk perfekt og jeg kan regne videre med resultaterne.
Men der er et lille problem, og det er, at den kun virker på heltal. Hvis jeg tager decimal tal ind ser den bort fra det der står bag decimalen, Jeg har prøvet at bruge innerHTML men så laver den ikke beregningen.
Jeg har indsat den herunder:
<html><head></head><body>
Meter: <input type="number" oninput="calculate()" id="meter" name="meter">
<br>
Kroner: <input type="number" oninput="calculate()" id="kroner" name="kroner">
<br>
Pris: <input type="number" id="pris" name="pris">

    <script>
        function calculate(){
            var meter = document.getElementById("meter").value;
            var meter = parseInt(meter);
            var kroner = document.getElementById("kroner").value;
            var kroner = parseInt(kroner);
            var pris = meter * kroner;
            document.getElementById("pris").value = pris;
        }
    </script>
</body>
</html>
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. december 2021 - 11:06 #16
I stedet for parseInt, så skriv parseFloat