Avatar billede Uvanga Ekspert
05. august 2021 - 17:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Skærmbillede rykket 5 cm til højre. HDMI skiftet til VGA

Min HDMI-port på PC er tilsyneladende stået af, der var ingen kontakt til skærm da jeg kom hjem. Så jeg har skiftet til VGA-port. Det fungerer ok, men nu er skærmbillede rykket 5 cm til højre, så nu er der en 5 cm bred sort stribe i venstre side af skærm, og jeg kan ikke se de ikoner der ligger helt ude til højre.
Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2021 - 19:48 #1
Har du prøvet at fjerne grafik driverne og installeret dem igen?
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. august 2021 - 20:13 #2
ad #1
Ja, det har jeg prøvet, uden held 🤷‍♂️
Også gendannet PC til tidligere tidspunkt, hjalp heller ikke. Så der må være et issue når man går fra HDMI til VGA forbindelse. Der er desværre kun en HDMI port på min PC, og jeg har testet med nyt HDMI kabel, hjælper ikke. Vil lige undersøge om HDMI porten kan skiftes, ellers må jeg prøve at leve med det. Det ville dog være rart hvis problemet kan løses. Så input modtages fortsat gerne🤞
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2021 - 20:46 #3
Har du prøvet at fifle lidt med indstillingerne for grafik kortet. Evt prøve at ændre opløsning og opdaterings hastigheden. Måske det kan ændre på billedet så du får det rykket. Og måske det forbliver korrekt når du går tilbage til "default settings".
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. august 2021 - 22:33 #4
Jeg har nu prøvet alt det foreslåede, samt andre forslag jeg fandt på nettet. Alle indsatser dog forgæves 😐
Men PC er stadig under garanti, så det næste bliver at kontakte forhandler.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2021 - 22:36 #5
#4 Ok.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. august 2021 - 23:29 #6
VGA er et analogt signal -og placeringen af skærmbilledet skal stilles på selve skærmen
Avatar billede AnyFellow Seniormester
06. august 2021 - 07:47 #7
Har du prøvet at lade din skærm autojustere skærmbilledet?
Avatar billede Uvanga Ekspert
06. august 2021 - 17:40 #8
Tak for alle indlæg.
Efter megen higen og søgning fandt jeg to indgange til løsninger,
HP hjemmeside:
Højreklik på højttaler ikon i proceslinje-Lyde-Afspil-Anvend (HDMI status vises)

INTEL hjemmeside:
Selvom Windows 10 melder grafikkort opdateret, er det åbenbart ikke nok. En ekstra eksakt søgning på Intel HD Graphics 530 på INTEL hjemmeside fandt en opdatering jeg manglede.

Så nu fungerer HDMI igen, med normalt skærmbillede 👍
God weekend til alle bidragsydere.