Avatar billede giismo Novice
30. juli 2021 - 22:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fdisk på SSD disk

Hejsa

Håber der er nogen eksperter der kan hjælpe mig her, for er gået helt kold på ideer.

Jeg har lige købt mig en Asus Vivibook med præinstalleret win 10 på en enkelt disk, denne Win10 installation har jeg vil reinstallere helt fra bunden via en USB bootdisk med Win10 og dele disken op i 3 inde i installationen.

Jeg for fint startet op på bookdisken og Win10 installationen starter som den skal, men når jeg kommer dertil hvor jeg skal vælge hvorfor disk den skal installere på, finder den ingen disk overhoved, det er normalt også herinde man deler disken op, men som sagt ingen disk fundet.

Hvorfor ikke, og hvad kan / skal jeg gøre for at dette kan lykkes.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med en løsning.

Hjælp Hjælp.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. juli 2021 - 23:12 #1
F-disk var et DOS værktøj. Det er dødt og borte, og kender med garanti ikke din disk controller.
Diskpart hedder værktøjet i Windows 10. Og noget tyder på at den heller ikke kan se din controller. Windows installationen kender selv langt de fleste controllere, men har du en speciel controller, kan du blive nødt til at have driveren til den på et drev, Windows installationen kan se, eks. Et USB drev.

Og så er der selvfølgelig også muligheden, at disken ikke er tilsluttet korrekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2021 - 08:13 #2
Jeg tænker måske du har en fejl på dit installation medie. Disken virker og kører jo Windows. Kan være der ved installation vinduet ikke er adgang til den driver der skal vise dit drev.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2021 - 08:22 #3
På nogle bios kan man vælge ide mode i stedet for achi. Det kan gøre drevet synligt. Men så skal man efter Windows er installeret og drivere er på plads i fejlsikret tilstand genaktivere achi driver igen. Har gjort der på den måde en enkelt gang. Er bios med uefi kan det se helt anderledes ud end i den gamle version bios jeg gjorde det i.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2021 - 08:23 #4
Så som Ole skriver skal du sikkert ud i at finde bundkort drivere du kan loade med f6 under installation.
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. august 2021 - 13:04 #5
giismo
Hej er du kommet videre?
Prøv at trykke på Windowstasten + X = Indstillinger.
vælg Windows Powershell Admin.
Skriv. diskpart derefter list disk - select disk 0 er dit C: drev
derefter list partition.
Fortæl os hvad du ser.
lignende dette.
https://ibb.co/9HH565w
Avatar billede giismo Novice
01. august 2021 - 13:58 #6
Tak for jeres muligheder...

Har fået løst problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2021 - 15:13 #7
Hvad løste dit problem?