Avatar billede mronet87 Forsker
11. juli 2021 - 11:02 Der er 47 kommentarer

Computer genstarter i Idle tilstand

Hej alle Eksperter. Nogen gange når min computer står Idle genstarter den automatisk. Strømstyringsplan er alt sat på Aldrig.

Hvad kan der være galt?

Min computer:
Ryzen 9 5950x
64 GB Ram (3200 Mhz)
256 GB SSD
2+4 TB NVme
16 TB Sata
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juli 2021 - 11:21 #1
Windows Update?
Avatar billede mronet87 Forsker
11. juli 2021 - 11:35 #2
Nej, det er ikke Windows Update. Det er sket flere gange.
Kan det være en defekt CPU?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juli 2021 - 11:53 #3
Næppe - så ville du få problemer med overhovedet at starte op. Men defekt hardware, støv, dårlig forbindelse el. lign. kunne det godt være. Dog ville det oftere vise sig som genstart under belastning.

Du må i EventVieweren, Windows-logger under "System" logs, og se på tidspunktet, om der er noget der initierer genstarten (planlagt), eller om den bare genstarter uden varsel (fejl).
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2021 - 12:02 #4
Hvis du får kernel 41 fejl i din logbog er det fordi pc lukkede uventet.
Avatar billede mronet87 Forsker
11. juli 2021 - 12:08 #5
Hvordan finder jeg min logbog?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2021 - 12:11 #6
Højreklik start så ligger den sikkert 3 øverst i den sorte boks der fremkommer :-)
Avatar billede mronet87 Forsker
11. juli 2021 - 12:15 #7
Det ser ud til at det er min CPU?
https://ibb.co/bKnN2CN

Event ID 41
Avatar billede mronet87 Forsker
11. juli 2021 - 12:52 #8
Jeg fandt en guide på youtube, som jeg vil følge.

Tak for svarene :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juli 2021 - 09:50 #9
Event ID 41 fortæller dig kun at hardwaren er gået ned - ikke hvad der er galt.

Du er nødt til at kigge de øvrige logbeskeder igennem for hints om hvad der ellers kan være galt.

Og så skal du slå dumpfiler til ved at højreklikke på startknappen eller trykke Win+X - System - Avancerede systemindstillinger - Avanceret - Indstillinger (start og genoprettelse).
Aktiver alle hakker under "systemfejl" og vælg "Automatisk lagring af hukommelse".

Næste gang din PC genstarter, vil der dannes en DMP fil - som udgangspunkt i c:\Windows - men der kan også havne brugbare filer i c:\windows\minidump.

Disse filer kan man "Debugge" og med lidt held få yderligere informationer ud af.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juli 2021 - 10:23 #10
det kan være noget udefra - fx en el-motor der startes på samme gruppe. Det kan der gøres noget ved, fx https://www.se.com/dk/da/product-category/7900-elektrisk-beskyttelse-og-kontrol/
Avatar billede mronet87 Forsker
14. juli 2021 - 14:06 #11
I dag genstartede computeren igen og Event Viewer sagde:
Event 10016 DistributedCOM
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juli 2021 - 14:49 #12
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2021 - 18:18 #13
#11 Den fejl bør ikke kunne lukke din pc ned. Jeg har haft den fejl i årevis uden ned luk.
Avatar billede mronet87 Forsker
16. juli 2021 - 13:34 #14
Jeg troede ellers lige at det var blevet fikset via en youtube guide, men så skete det igen: https://ibb.co/CnqqQKb

Det er hvert fald ikke noget ude fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2021 - 13:43 #15
og din pc bipper ikke lige før nedluk?
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2021 - 14:30 #16
Hej MrOneT87,

Når du oplever Kernel Power 41-fejl sker dette normalt på grund af hardware- eller BIOS-problemer.  Her er nogle af årsagerne og løsningen på Kernel Power 41:

Først:
Overclocking er processen med at øge processorens computerhastighed og øge dens styrke.  Overclocking anbefales ikke, hvis du ikke har en kvalitets CPU-køler, da det øger din CPU-temperatur.  Deaktiver overclocking for at se, om problemet opstår, når systemet køres med den korrekte hastighed.  Hvis du ikke har nogen idé om, hvad Overclocking er, overclocker du sandsynligvis ikke.

Andet:
Kontroller hukommelsen med andre ord, RAM. Defekte memories kan forårsage uventede nedlukninger. Sørg for, at hver hukommelseschip (RAM) har samme hastighed, og at den er konfigureret korrekt i systemet.  Her kan du eksempel benytte det anbefalinger ud fra din bundkort specifikation. Du kan også bruge Memory Diagnostics til at diagnosticere de mulige problemer med din RAM.
Her er eksempel på Engelsk for dette fra Microsoft:
https://docs.microsoft.com/da-dk/previous-versions/technet-magazine/ff700221(v=msdn.10)?redirectedfrom=MSDN

Tredje:
Strømforsyningen. Sørg for, at strømforsyningen har tilstrækkelig watt til at håndtere de installerede enheder korrekt. Hvis du bruger et kabinet, skal du sørge for at bruge en strømforsyning med en kvalitetsbedømmelse på 80 plus.
Eller som er beregnet til det samlede kabinet enheder, i andre ord bundkort, antal grafikkort og ekstra enheder som er tilsluttet skal beregnes med. Her eksempel hvis du har to grafikkort kræves det mere watts på strømforsyningen.

Fjerde:
Overophedning kan forårsage uventede nedlukninger.  Kontroller temperaturen på din pc ved hjælp af temperatur overvågnings-applikationer eller ved hjælp af indstillinger eller data fra din BIOS. Hvis temperaturen stiger til mere end 70 grader Celsius, skal du muligvis tilføje flere blæsere så køling kan bedst opnås.  Et ordentlig luftventilation kan også reducere temperaturen på din pc.

Vi har allerede dannet os en billede af hvad du benytter ved dit første opslag, men her har vi ikke fået hvilken bundkort model det er. Vi ser at du benytter 64 GB Ram (3200 Mhz). Måske skal du lige tjekke, om dette er med på anbefalinger for dit bundkort ved at trække specifikation fra din bundkort fra leverandør af dette. Dem som har lavet den.

Alt andet mht. ssd, NVMe og HDD er ikke faktor for Kernel 41-Fejl.

Vi er spændt på yderligere opløsninger fra dig.

Nå ja, du kan hente "Patch My PC" hvis du mangler apps til temperatur overvågnings-apps.

https://patchmypc.com/home-updater
-Bare tryk på "Download Home Updater". Derefter tryk på boksen "Download Patch My PC Home Updater xxxx-version nummer".

-Når du starter appen kan du finde emnet: "Hardware Tools". Indsætte flueben for eksempel:
"Core Temp"
"CPUID CPU-Z
"CPUID HWMonitor".

Her kan du så trykke på Installer for at have det installeret for dig.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2021 - 14:36 #17
Nå ja, det kan også måske løses bare ved at påføre frisk og nyt kølepasta til din CPU. Og hvad var det andet... glemte et eller andet.

.... nå ja, har du prøvet at se om dit bundkort har nyt BIOS opdatering?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2021 - 14:52 #18
#16 God beskrivelse på hvad fejlen er. Mit bud er en ustabil forsyning, eller at den blot kører varm som du også er inde på :-)
Avatar billede mronet87 Forsker
16. juli 2021 - 15:28 #19
Tak for for svarende. Bundkortet er et GIGABYTE X570 UD

Computeren er altid i IDLE når det sker og bruger kun 100w og cpu’en er altid under 40 grader (liquid freezer ii - 420) Strømforsyning er en 700w

Grafikkortet er et GT 1030

Rammene er alle 3200 MHz

Computeren er helt ny og samlet af en computer shop. Aldrig været brugt til gaming.

Så det eneste jeg kan tænke at det kan være er fordi jeg ikke har de nyeste bios drivere.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2021 - 15:38 #20
#19 Prøv at deaktivere de programmer der starter med Windows på nær antivirus programmet.
Under jobliste i start fanen kan du deaktivere.
Og går du i søg og skriver msconfig og går i tjenester der og vælger at skjule microsoft tjenester er der sikkert også noget her du nødvendigvis ikke behøver at det starter op. Prøv at teste med de indstillinger et stykke tid.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2021 - 15:54 #21
Ud fra bundkort specifikation imødekommer du kravet for 3200 MHz med 5000 series AMD CPU:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-UD-rev-10/sp#sp

Og siden temperatur ikke er en faktor, så er det måske BIOS opdatering:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-UD-rev-10/support#support-dl-bios

Og måske software til GT 1030:
https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/176523/en-us
-Men ser en del kommentar mht. GT 1030 problemer.

Måske er det bedst at gå fuld ud AMD, når du har AMD CPU. Kompineret med AMD CPU og AMD GPU er nok bedst?

Venter på tilbage meldinger mht. BIOS, software opdateringer.
Avatar billede mronet87 Forsker
16. juli 2021 - 18:30 #22
Hvad for nogen skal jeg hende til BIOS'en?

Der er fra F1 til F35 og gør det lige meget hvad for en rækkeføge jeg installer dem i?

https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-UD-rev-10/support#support-dl-bios
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2021 - 18:51 #23
Ja, jo højere F-værdi er, desto seneste er det.

Hvis du ikke kan få F35 sat ind, start med næste ud fra den du har
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2021 - 18:53 #24
#22 Vil klart anbefale at afprøve alle andre muligheder før du begynder at lege med bios opdateringer. Er det et program eller en tjeneste der er skyld i dit problem vil en opdatering på bios ikke hjælpe noget som helst.
Personligt ville jeg hellere selv have taget en backup og lagt Windows ind på ny før jeg ville ty til en bios opdatering.
Det er før set herinde at men har fået hentet en forkert bios ind og så har men slet ikke kontakt med bundkortet bagefter.
Avatar billede mronet87 Forsker
16. juli 2021 - 19:16 #25
Det eneste program som er på min Windows 10 er Google Chrome, NVIDIA Experience, Steak og noget AMD som jeg ikke har pillet ved.

Jeg går ikke ud fra at der nogen sinde er installeret nogen chipset drives på computeren.
Windows 10 blev kun installeret før jeg modtog den.
Avatar billede mronet87 Forsker
16. juli 2021 - 19:22 #26
https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-UD-rev-10/support#dl

Under description står der noget forskelligt ud fra hver version og jeg går ikke ud fra at jeg skal installer alle 11 drivers.

Så jeg skal KUN installer den seneste version?
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2021 - 19:34 #27
Ja, kun det seneste
Avatar billede mronet87 Forsker
17. juli 2021 - 02:32 #28
Hvis jeg formatere / laver en clean Windows install. Skal jeg så geninstaller alle drivers til bios, chipsset osv igen?

Jeg har altid kun ejet en bærbar, hvor Windows var med. Den her stationær købte jeg Windows ved siden af.
Avatar billede mronet87 Forsker
17. juli 2021 - 02:49 #29
Fik taget et billede af alt hardware:
https://www.photobox.co.uk/my/photo/full?photo_id=504000785197

+ SATA Seagate (grøn) 2 x 2 TB og 3 x 16 TB
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2021 - 03:03 #30
Hvis du laver clean install skal du installere alle driver og softwares om.
-Hvis du allerede har sat den seneste BIOS opdatering, er der allerede sat seneste. Indtil de sætter nyere udgave med nyere dato, skal dette først opdateres.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2021 - 03:04 #31
Skal hente disse, og måske gemme dem på andet HDD, så du kan installere dem når du har sat clean install eller nulstillger Windows 10.

-Kig på kommende skærmdumpene jeg laver om lidt.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2021 - 03:22 #32
Realtek HD Audio Driver  [6.0.9126.1]
https://ibb.co/6R8gnJ6

AMD APU Driver [20.45.36]
og
AMD Chipset Driver [2.15.07.2229]
https://ibb.co/d2tZPqv

Realtek LAN Driver [10.048.0315.2021]
og
Realtek 8118 Gaming LAN bandwidth Control Utility [4.10.2203.1]
https://ibb.co/SwWHgxj

Alle Utility software og drivers, undtagen Smart Backup og Norton. Medmindre du benytter Norton benskyttelse.
https://ibb.co/3vLYvnP
Avatar billede mronet87 Forsker
17. juli 2021 - 08:25 #33
Nu har jeg installeret alle overstående drivers, men nu kommer den med beskeden: "Realtek lightweight foæter driver is not installer of failed to load" hver eneste gang jeg genstarter.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2021 - 11:15 #34
Ok, så det stammer nok fra "Realtek HD Audio Driver  [6.0.9126.1]". Fra lydkortet, medmindre man stadigt mangler andet.

Når du starter "APP Center" kan du se jvad du mangler?
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2021 - 11:34 #35
Undersøger lige lidt om "Realtek lightweight filter driver" og om din bundkort. Vender tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2021 - 11:59 #36
Det er svært at finde den specifikke ALC887 codec lydkort driver, om dette mangles mv.

Men besøg AMD hjemmeside og benyt venligst for at se om det kan løse sig ved at finde automatisk med deres værktøj "Auto-Detect and Install Updates for Radeon™ Graphics and Ryzen™ Chipset Drivers for Windows®".

https://www.amd.com/en/support
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2021 - 12:34 #37
Hvad sker der hvis du afinstallerer Realtek HD Audio Driver  [6.0.9126.1]?
-Får du stadigt samme besked mht. "Realtek lightweight filter driver".

Sker det stadigt? Hvad sker der så, hvis du installerer ældre udgave af Realtek HD Audio driver R2.82 fra Realtek hjemmeside?
https://ibb.co/8czqZKz

https://www.realtek.com/en/component/zoo/category/pc-audio-codecs-high-definition-audio-codecs-software
Avatar billede mronet87 Forsker
18. juli 2021 - 09:24 #38
Jeg fik installeret den nyeste version og så poppede beskeden ikke længere op.

Så har jeg dobbelte checket rammen igen.

Så må vi se om beskeden kommet igen.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2021 - 16:26 #39
Er det blevet løst ved at Nulstille Windows 10 og installere hvad den har behov for?
Avatar billede mronet87 Forsker
20. juli 2021 - 08:14 #40
Jeg modtaget hvert fald ikke længere den Realtek besked.

Men computeren genstartede igen i nat:
https://i.ibb.co/56CWCdQ/Untitled.png
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2021 - 13:41 #41
Men igen, jeg tror at dette er CPU køler der måske ikke har den rette montering. Måske er den sat i forkert vinkel og køler ikke nok. Eller "Kølepastaen" (Termisk pasta) til CPU som skal udskiftes med nyt.
https://youtu.be/_HCjF8FiPn0

Alternativt, kan du kigge på strømstyring og se om det har nogen indvirkning for Kernel 41 Fejl således:

Find Kontrolpanel og åben den.
https://ibb.co/0Z5XVS3

Start Strømstyring.
https://ibb.co/yY3tSPw

Skift indstillinger for den man benytter.
https://ibb.co/ngxX7ML

Skift ved Avanceret indstillinger.
https://ibb.co/JxD0VqL

Indstil HDD til at aldrig slukke.
https://ibb.co/4sV7ftx

Indstil Slumring med nul (til aldrig), og minimum processor til 100 procent, og indstil USB indstilling til aldrig at slukke for den.
Husk, at trykke på Anvend og OK bagefter.
https://ibb.co/1JDLpDC

Vend tilbage til Strømstyring og tryk på hvad der skal ske når man lukker låget.
https://ibb.co/wzZ9V6d

Derefter tryk på den blå tekst "Rediger indstillinger".
https://ibb.co/yp6h3b7

Fjern flueben for "Hurtig Start". Og tryk på "Gem ændringer".
https://ibb.co/HTMGHfn

-Har det ikke nogen indvirkninger med forskellige forslag herfra, og den har stadig garanti, er det nok bedst at vende tilbage til dem om dette.
Er det udenfor garanti, kan du høre nærmere fra teknisk support fra Gigabyte:
https://esupport.gigabyte.com/Login/Index?ReturnUrl=%2f

og måske fra AMD e-mail kontakt:
https://www.amd.com/en/support/contact-email-form

https://www.amd.com/en/support/contact
Avatar billede mronet87 Forsker
20. juli 2021 - 14:12 #42
Strøm styring var det første jeg gjorde efter en youtube guide, så det var ikke problemet.

Jeg tænker at købe et nyt Motherboard (gigabyte x570 aorus master) og få samlet hele computeren forfra. Så må vi se om det kan hjælpe.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2021 - 20:22 #43
Hvem siger det ikke kan være en ustabil strømforsyning??
Har du tjekket den for støv?
At deaktivere hurtigstart kan også være en god ide når pc lukker ned som den gør.
Avatar billede mronet87 Forsker
21. juli 2021 - 09:23 #44
Computeren er helt ny, men jeg kigger det hele igennem igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juli 2021 - 12:05 #45
Ok. Jeg hopper af her. Du bør jo så have reklamation på det.
Avatar billede mronet87 Forsker
21. juli 2021 - 17:15 #46
Efter at have installeret de nyeste drivere og ændret strøm indstillingeren. Som I skrive, så er det nok CPU Køleren (ARCTIC Liquid Freezer II - 360) eller strøm forsyningen.
Avatar billede mronet87 Forsker
13. august 2021 - 21:36 #47
Jeg har lige købt det nye Gigabyte x570s Aorus Master.
Kan jeg bare sætte alle NVMe og SATS drives til det nye bundkort og opdatere driverne eller skal jeg lave en ny Windows 10 installation?