Avatar billede Gro- Juniormester
04. juli 2021 - 12:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Lysbilledscanner

Lysbilledscanner EnViro model Po 1032 bliver ikke registreret på min computer.
Efter anbefaling fra EnVivo har jeg har installeret driver VueScan x 64,
Forslag til, hvordan jeg får min computer til at registrerer scanneren ?
Gro-
Avatar billede milter Ekspert
04. juli 2021 - 13:15 #1
Er du sikker på, du har fulgt anvisningerne herunder til punkt og prikke:

http://www.accessionx.com/download/coolshop/diasscanner.pdf
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juli 2021 - 15:42 #2
tag scanner fra, og se i enhedshåndtering, om der er en ukendt enhed - i givet fald, fjern den.
Og løb installationen igennem igen.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
05. juli 2021 - 22:41 #3
Jeg kender ikke den pågældende model, den optræder kun sporadisk på nettet sommetider under navnet Zolid. Envivo (Zolid) er kendt for små scannere til få hundrede kr. der bare affotograferer billedet. De er stort set ubrugelige. Det ser dog ud som om din model er en, der rent faktisk scanner billedet linie for linie.

Men generelt koster en brugbar diasscanner fra 2-3000 og opefter (fx. Plustek) og de rigtigt gode væsentligt mere (Reflectas topmodeller og Nikon Coolscan). En god flatbedscanner som fx. Epson V600 kan til nøds anvendes.
Hvis man har billeder i glas er IR (infrarød) støvfjering et must.

Du kan læse test af scannere her
https://www.filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html
og tips om scanning her
http://www.datanord.dk/dias-og-negativer/tips-hvis-du-selv-vil-scanne/
Avatar billede Gro- Juniormester
06. juli 2021 - 00:21 #4
Tak for indlægget. Historien bag lysbillede/lysbilledescanner er lidt speciel. For et par dage siden dukkede et gammelt dias tilfældigt op. Det er fotograferet i morgen for 49 år siden, og forestiller min kone med vores 2 timer gamle søn. Jeg fandt den gamle scanner frem og håbede, jeg kunne få den i gang. Det vil jeg opgive nu og få hjælp af en god ven, der har det allerbedste udstyr til opgaven.
Tak for hjælpen til de forskellige - og god sommer.
Gro-