Avatar billede luffe1955 Seniormester
01. juli 2021 - 10:46 Der er 14 kommentarer

konto

har hentet den nye test fil
WindowsPCHealthCheckSetup
men jeg er i tvivl om jeg skal være logget på med min Microsoft konto når jeg køre testen, for jeg får at vide at denne pc kan ikke køre Windows11
og det er uanset hvilken en af de pc vi har
jeg er logget på med en lokal konto, på min pc
men jeg kan ikke se under indstillinger  konti denne funktion med at log på din Microsoft konto i stedet den er pludselig væk ? det er en W10 pro jeg har og der er stor HD og i core 7 på så jeg mener at jeg opfylder kravene for at køre W.11
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. juli 2021 - 11:02 #1
Et af de ny harske krav fra Windows 11 er TPM chip version 2.0. Har din PC ikke dette, vil den fejle.

Der er ikke mange "hjemme/lavpris" modeller der har TPM chip, og version 2 blev først  udbredt for ca. 4 år siden.

Så vidt jeg kan forstå er det dog muligt at manipulere Win11 til at se bort fra dette krav - men testen vil stadig dumpe din PC.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
01. juli 2021 - 11:07 #2
ok så du mener at ældre pc kan ikke køre W11
eller kan man opgrader pc evt hardware
Avatar billede luffe1955 Seniormester
01. juli 2021 - 11:10 #3
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juli 2021 - 11:27 #4
Jeg føler at det minder lidt om Vista skandalen i nullerne, hvor Microsoft sendte et nyt oprativsystem (Vista) på markedet, uden at tænk på om de eksisterende computere kunne håndetere dette nye system. Man skulle ellers tro at de var blevet klogere hos MS. Rettdig omhu er vist ikke ligefrem MS´ spidskompetance

https://www.rytlig.dk/?Synspunkter___Klip_og_kommentarer___L%C3%A6rdommen_fra_M%C3%A6rsk
Avatar billede luffe1955 Seniormester
01. juli 2021 - 11:30 #5
ja hvorfor ikke nå men som jeg kan se så kan min pc da funke frem til 2025
Avatar billede luffe1955 Seniormester
01. juli 2021 - 11:36 #6
men i øvrigt undre jeg mig over dette
under indstillinger konti
denne funktion med at log på din Microsoft konto i stedet den er pludselig væk ? det er en W10 pro jeg har
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. juli 2021 - 11:38 #7
Hvis den mangler TPM chip v2.0 er det ikke noget der kan installeres/opgraderes til, uden at skifte hele bundkortet.

Men som sagt har jeg hørt at det nok bliver muligt at "snyde" Win11 på maskinen alligevel. Men hvordan ved jeg ikke endnu - og mon ikke specifikationer ændrer sig stille og roligt, og der dukker flere og flere måder at klare problemerne på. For nuværende detekteres der jo bare på om hardwaren er kompatibel "out of the box".

Ang "skandale" - hmm, tja. På et eller andet tidspunkt er man vel nødt til at droppe supporten af gammel hardware. Windows 10 kan installeres på en PC der er op mod 15 år gammel... - men hvor længe skal "supporten" vare ved?
Når man skriver et nyt OS, fokuserer man vel på ny (nyere) hardware, og ikke på at have enorme databaser for at understøtte gammel hardware.

Microsoft forsøger at trække en streg for kompatibiliteten med ældre hardware - og det er de vel egentlig i deres gode ret til?

Jeg kan sagtens klare mig med Linux på de gamle maskiner, men det er klart ikke alle vil det, og de bliver så sure når de ikke kan få det nyeste OS, men er nødt til at klare sig med et ældre (til det løber ud af support).
Så vidt jeg ved, er der heller ikke mange der løfter et øjenbryn over at iOS 14 ikke kan køre på iPhone 4/5, og ældre iPads... - det er elektronik-livets kredsløb :-)
Avatar billede luffe1955 Seniormester
01. juli 2021 - 11:42 #8
ja du har ganske ret
eks. jeg har en god ven der hælder til mac
han har en imac fra 2013 den kan ikke køre det nye Big Sur ios
så det er næsten det same
Avatar billede Uvanga Ekspert
01. juli 2021 - 11:51 #9
Som #7 skriver er et kardinalpunkt TPM ver. 2.0
Du kan checke din PC for TPM version med denne kommando:
Genvejstat= Win+R / Skriv: tpm.msc
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juli 2021 - 11:52 #10
#7 Du skriver:

Microsoft forsøger at trække en streg for kompatibiliteten med ældre hardware - og det er de vel egentlig i deres gode ret til?

De er efterhånden blevet for kreative hos MS.
De snager også på livet løs i brugernes ting, og man skal have en MS konto - det begynder at lugte fælt af Big Brother.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
01. juli 2021 - 11:58 #11
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. juli 2021 - 12:24 #12
#10 - jeg kan slet ikke se sammenhængen i det du skriver i forhold til det du har klippet ud.
Det virker mere som om du bare harcelerer imod Microsoft. Det er usagligt, og det gider jeg ikke at være en del af.
MS "spionerer" ikke mere eller mindre end Apple, Google, Samsung og de andre multinationale firmaer. Og man kan sagtens køre en Windows PC uden en MS konto.

Tag og læn dig tilbage og se om ikke nok det hele kommer til at gå alligevel... - i stedet for at gå i Qanons fodspor...
Avatar billede luffe1955 Seniormester
01. juli 2021 - 12:29 #13
tak for alle jeres kommentar
og god dag til alle
jeg lukker tråden her
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juli 2021 - 12:43 #14
#12 Jeg lukker for videre kommentarer for det hjælper tydeligvis ikke at sige noget.