Avatar billede lonmat Juniormester
03. juni 2021 - 09:40 Der er 3 kommentarer

VBA Procedure virker ikke for enkelte usere

Hej,

Jeg har en stump kode, som opfører sig forskelligt afhængig af hvem der kalder makroen.

Hvis filen er åben på min og flere andres computere, går det fint. Men, I enkelte tilfælde udføres den ønskede handling ikke, er det noget indstilling i excel?

Kodestumpen:
ActiveWorkbook.SaveCopyAs ("" & sti & "\Standardkostpriser\Historik\Standardkostpriser Råvarer " & Date & ".xlsx")

Problemet er at I enkelte tilfælde gemmes filen ned i et format som så ikke kan åbnes igen. Den skriver at enten filformatet eller filtypenavnet er ugyldigt. Filstørrelsen er også mindre, end den er når vi andre gør det.

Nogen forslag??

/Lone Mathiasen
Avatar billede kim1a Ekspert
03. juni 2021 - 09:59 #1
Din saveas kan sikkert definere typen for at være helt konkret - se f.eks. her:
https://docs.microsoft.com/en-us/office/vba/api/excel.workbook.saveas

Hvor jeg ofte ville være denne format:
xlExcel12
Som giver .xlsb se typerne her:
https://docs.microsoft.com/en-us/office/vba/api/excel.xlfileformat

Så kode noget i retning af dette (utestet):
ActiveWorkbook.SaveCopyAs ("" & sti & "\Standardkostpriser\Historik\Standardkostpriser Råvarer " & Date & ".xlsx", xlExcel12)
Avatar billede lonmat Juniormester
03. juni 2021 - 10:08 #2
Jo men det er SaveCopyAs der er anvendt, og den har ikke filtype som argument:

https://docs.microsoft.com/en-us/office/vba/api/excel.workbook.savecopyas

Jeg har prøvet at lave den om til saveas, så kan jeg få den til at virke, men så virker den ikke ved den bruger hvor savecopyas virker....

Kan nogen forklare mig, hvorfor det er userafhængigt, må vel være noget indstilling et sted?
Avatar billede Jan K Ekspert
03. juni 2021 - 15:13 #3
Er det samme Excel version?